داروی پاد مایت، آنتی مایت

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در سال‌های تاثیر مثبت مواد موثره پاد مایت بر روی دو گونه واروآ و آکاراپیس به اثبات رسید و نتایج بسیار خوبی به دست آمد و در طی سالیان طولانی استفاده از آن، مایت‌ها (کنه‌ها) نسبت به این دارو مقاوم نشده‌اند. این دارو محصولی از شرکت طلوع مهدی ایران آریانا می‌باشد.

دو انگل "واروآ" و "آکاراپیس" به سرعت جمعیت زنبورعسل را کم کرده و برای زنبورعسل خطری جدی به حساب می‌آیند و باعث کاهش شدید جمعیت زنبورهای عسل می‌شود که در نتیجه آن تولید عسل کم می‌گردد. همچنین چون زنبورهای عسل در امر گرده‌افشانی محصولات کشاورزی سهم بسزایی را به عهده دارند در نتیجه باعث کاهش تولید محصولات کشاورزی نیز خواهد شد.

از سالها پیش داروهای مختلفی برای ازبین بردن مایت‌ها (کنه‌ها) استفاده می‌شده است ولی هیچکدام از آنها به تنهایی قادر نبودند هردو گونه مایت را با تاثیر بالا ازبین ببرند و همچنین برای زنبورعسل و انسان بی‌خطر باشند و روی عسل تولیدی تاثیر منفی نداشته باشند. اما در سال‌های اخیر در اروپا، کانادا و امریکا در شرایط جغرافیایی مختلف تاثیر مثبت مواد موثره پاد مایت بر روی دو گونه واروآ و آکاراپیس به اثبات رسید و نتایج بسیار خوبی به دست آمد و در طی سالیان طولانی استفاده از آن، مایت‌ها (کنه‌ها) نسبت به این دارو مقاوم نشده‌اند.

هم‌اکنون این دارو در داخل کشور تولید شده و با نازل‌ترین قیمت در اختیار زنبورداران کشور می‌باشد.

داروی پاد مایت، آنتی مایت

روش استفاده از آنتی‌مایت

استفاده از آنتی‌مایت بسیار آسان است. با ایجاد یک شکاف به صورت ضربدر (cm10×10) بر روی پاکت آنتی‌مایت و قرار دادن آن بالای کندو می‌توان از آن استفاده نمود، به‌طوری که چیزی مانع از آزاد شدن مواد به داخل کندو نشود. (درصورت استفاده از نایلون یا برزنت بر روی کندو می‌توان یک قاب خالی بر روی قاب‌ها به‌صورت افقی قرار داد و دارو را در میان آن قرار داد).

داروی پاد مایت

ایجاد یک شکاف به صورت ضربدر (cm10×10) بر روی پاکت آنتی‌مایت
 

آنتی مایت

قرار دادن بسته بالای کندو
 

واروآ

چیزی مانع از آزاد شدن مواد به داخل کندو نشود
 

آکاراپیس

بسته به شرایط دما و آب وهوای منطقه بین 7 تا 20 روز به‌طور کامل بر روی مایت‌های درون کندوی آلوده اثر گذاشته و آنها را کاملاً ازبین می‌برد. بهترین زمان استفاده از آنتی‌مایت بهار و پاییز است و در مناطق گرمسیری در زمستان نیز می‌توان ازآن استفاده کرد.

بهترین دمای استفاده از پاد مایت بین 12 الی 25 درجه سانتی‌گراد می‌باشد. برای کندوی ده قاب باید از بسته‌های 100 گرمی و یا دو بسته 60 گرمی و برای کندوی 6 الی 4 قاب بعد از پر کردن فضای خالی کندو می‌توان از بسته‌های 60 گرمی استفاده کرد.

بیشتر بدانیم:

بیماری واروآزیس در زنبورعسل

بیماری آکاریوز در زنبورعسل

داروهای لازم جهت زمستان‌گذرانی زنبور عسل

توجه مهم: باید توجه داشت نزدیک زمان برداشت عسل از این محصول استفاده نگردد و همچنین در دمای بالای 25 درجه سانتی‌گراد نباید از آن استفاده نمود و مواد موثره دارو را به هیچ عنوان نباید از داخل بسته‌بندی آن خارج کرده و به شکل دیگری استفاده نمود. (مثلا یک بسته دارو را نمی‌توان بین چند کندو تقسیم کرد و آنرا با آب و یا ماده‌ی دیگری مخلوط نمود یا بجای ایجاد یک برش بصورت ضربدر 10×10، مشمای بسته دارو را برداشت) و از هر عملی که باعث تبخیر سریع‌تر دارو شود باید به شدت پرهیز شود و در زمان استفاده دریچه‌ی هواکش کندو باز باشد، همچنین باید در اول روز از آن استفاده گردد و آن روز شرایط آب و هوایی طوری باشد که زنبورها بتوانند به راحتی از کندو بیرون روند (مثلاً در روز ابری که زنبورها از کندو بیرون نمی‌روند نباید از دارو استفاده شود) و همچنین این دارو همزمان با داروی دیگر در کندو نباید استفاده شود در غیر این‌صورت ممکن است موجب خسارت به کندو گردد.

احتیاط: این محصول به شدت خورنده و تحریک‌کننده مخاط، پوست و چشم می‌باشد و از تماس مستقیم، خوردن و تنفس آن باید خودداری نمود و درصورت تماس باید با آب فراوان موضع را شستشو داد.

در هنگام استفاده از دستکش پلاستیکی استفاده شود و از دسترس اطفال دور نگه داشته شود.