اسب نژاد گلدرلند

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ نژادهای متفاوت و خاص برای تولید اسب گلدرلند (Gelderland horse) استفاده شدند که متعلق به مناطقی به همان نام در مجارستان بودند و در طول قرن نوزدهم پرورش یافتند.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

مادیان‌های بومی با نریان‌های کشورهای انگلیس، فرانسه، آلمان، مجارستان و لهستان آمیزش داده شدند تا نژاد خوبی از اسب دو منظوره به وجود آید. هدف از این آمیزش‌ها تولید اسب قوی‌تر و بزرگ‌تری برای کار در مزرعه یا کشیدن کالسکه چهار چرخه بود ولی این اسب آنقدر سنگین نیست که برای سواری نتوانست از آن استفاده کرد.

اسب نژاد گلدرلند

اسب نژاد‌هاکنی در برنامه‌های آمیزش استفاده شد. فقط اسب‌هایی در اصلاح این نژاد به کار گرفته شدند که خود را به عنوان کارگران خوب و پرطاقت اثبات کرده بودند. با ورود ماشین آلات صنعتی و نیاز کمتر به اسب‌هایی برای کار در مزرعه پرورش‌دهندگان برای کاهش وزن این نژاد آن را با نژاد تروبرد آمیزش دادند.

نوع معمولی اسب درشکه یعنی گلدرلند امروزی با شانه‌های عالی و قابلیت بالا به طور موفقیت‌آمیزی در ورزش گاری‌رانی استفاده شده و یکی از پایه‌های اصلی تولید اسب ورزشی مجارستان یعنی داچ وارم بلاد شده است.

خصوصیات اسب نژاد گلدرلند

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران