انواع اشعه برای ازبین بردن میکروارگانیسم‌ها

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ انواع اشعه‌ها اثر مرگ‌بار بر میکروارگانیسم‌ها دارند:

1- اشعه ماوراءبنفش

تشعشعاتی به طول موج 15 تا 395 نانومتر را شامل می‌شود و بیشترین اثر باکتریسیدی را در حوالی طول موج 265 نانومتر دارد. قسمتی از اشعه خورشیدی را اولتراویوله تشکیل می‌دهد ولی این مقدار در اثر اشعه - اتمسفر زمین (ابر – اوزون) آلوگی هوا (دود) محدود به منطقه 280-390 نانومتر بالاتر می‌شود. بنابراین اشعه خورشید تحت بعضی شرایط دارای خاصیت میکروب‌کشی محدودی می‌باشد. لامپ‌های میکروب‌کش به مقدار زیاد اشعه ماوراءبنفش را از خود ساطع می‌کنند این لامپ‌ها برای ضدعفونی اتاق‌های عمل و سایر اتاق‌های بیمارستان مناسب هستند و می‌توانند جوامع میکروبی را در سطوح باز کاهش دهند. قدرت نفوذ اشعه ماوراءبنفش به وسیله بسیاری از مواد سلولی جذب می‌شوند و از این میان اسیدهای نوکلئیک بیشتر آن را جذب می‌کنند و تحت تاثیر قرار می‌گیرند و ازبین می‌روند.

2- اشعه X: میکروارگانیسم‌ها و سلول‌های حیاتی دیگر را می‌کشند، انرژی و قدرت نفوذ زیادی دارد برای استریلیزاسیون به کار نمی‌رود. ولی برای به وجود آوردن موتانت‌های میکروارگانیسم‌ها کاربرد دارد.

3- اشعه گاما: این اشعه از بعضی ایزو توپ‌های رادیواکتیو (رادیو ایزوتوپ) مثل کبالت ساطع می‌شود. قدرت نفوذ و توانائی میکروب‌کش بالائی دارد و برای استریلیزاسیون مواد ضخیم و حجیم مثل بسته‌های وسائل طبی یا غذائی به کار می‌رود.