آیا فراهم بودن آب و خوراک به هنگام هچ به تندرستی جوجه‌ها کمک می‌کند؟

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ در هچری‌های قدیمی، جوجه‌ها به هنگام سر در آوردن از تخم‌مرغ، نه آب، و نه خوراک دریافت می‌کردند، و نخستین خوراک خود را پس از انتقال به مرغداری‌ها – یک روز پس از هچ – دریافت می‌نمودند.

اما به تازگی، در برخی از هچری‌ها، بی‌درنگ آب و خوراک، در دسترس جوجه‌های تازه هچ شده قرار داده می‌شود. آیا این روش مدیریت تازه، به راستی کارآیی، تندرستی و آسایش جوجه‌ها را فراهم می‌کند؟

آقای Korver Doug، یکی از دانشمندانی است که به این پرسش، پاسخ «آری» می‌دهد. به باور او، خوراک و آب‌رسانی بی‌درنگ پس از هچ شدن، سبب افزایش رشد دستگاه گوارش می‌شود و در عمل، از استرس جوجه‌ها، و آسیب‌پذیری آنها در برابر بیماری‌ها می‌کاهد، و نیز نرخ رشد آغازین آنها را بهبود می‌بخشد.

آقای Korver، استاد دانشگاه، در بخش علوم خوراک و تغذیه دانشگاه آلبرتا می‌افزاید: «دسترسی زود هنگام به خوراک و آب، به ویژه به خوراک، به دستگاه گوارش امکان می‌دهد که زودتر آغاز به رشد کند.»

پرفسور Applegate Todd، رئیس بخش علوم طیور دانشگاه جورجیا نیز با این روش موافق است و می‌گوید: «ما، از چند سال پیش تا کنون، چندین آزمایش روی پولت‌های بوقلمون انجام داده‌ایم، و مهم‌ترین چیزی که به آن دست یافتیم، تأثیر درازمدت این روش روی عمر سلول‌های دستگاه گوارش بود.

در وضعی که رساندن جوجه‌ها به مرغداری به تأخیر می‌افتد و جوجه‌ها در 48 ساعت بدون خوراک و آب به سر می‌برند، شمار مرگ سلول‌های دستگاه گوارش بیشتر می‌شود، و فعالیت پرشمار شدن آنها کاهش می‌یابد که پیامد آن کوتاه‌تر بودن villus یا پرز‌های دیواره دستگاه گوارش است. تأثیر همانندی نیز روی وزن پولت‌ها در 4 روز نخست باقی می‌ماند. گزارش این آزمایش، در مجله علوم طیور سال 2005 به چاپ رسیده است.

بیشتر بدانیم:

تقویت روده جوجه‌ها در نخستین روزهای زندگی

شرایط جوجه‌کشی و انتقال جوجه‌ها به سالن مرغداری

اهمیت حمل و نقل جوجه و تخم‌مرغ

تولید، نگهداری و بهداشت تخم‌های جوجه‌کشی

دو سال پیش نیز al et Maiorka نتیجه همانندی از آزمایش فارمی را در مجله research poultry Applied منتشر نمود.

این تیم پژوهشی، رشد دستگاه گوارش و موکوس روده‌ای در جوجه‌هایی را که 24 ،48 و 72 ساعت پس از هچ شدن به آنها آب و خوراک داده بودند با هم مقایسه کرد.

نتیجه‌ای که این دانشمندان گرفتند این بود که «آب و خوراک، می‌توانند روی رشد villus یا پرزهای روده‌ای جوجه‌ها پس از هچ شدن تأثیر بگذارند. و این، نشان می‌دهد که آب و خوراک می‌باید بی‌درنگ پس از هچ شدن جوجه‌ها، به آنها رسانده شود.»

Kiarie Elijah ، دستیار استاد بخش علوم دامی دانشگاه گالپ اونتاریو، نیز می‌گوید که تغذیه جوجه‌ها، بی‌درنگ پس از هچ، رشد دستگاه گوارش، و نرخ رشد جوجه‌ها را تقویت می‌کند و نیز از استرس آنها و آسیب‌پذیری‌شان در برابر بیماری‌ها می‌کاهد. به گفته آقای Kiarie «دوره بی‌درنگ پس از هچ، در رشد مورفولوژیکی روده بسیار اهمیت دارد تا جوجه‌ها بتوانند خوراک را هضم کنند و از مواد مغذی آن بهره ببرند.»

 پژوهش‌های گسترده نشان داده‌اند که 48 ساعت گرسنگی جوجه‌ها پس از هچ شدن، سبب ضعف روده و کارآیی آن در مقایسه با جوجه‌هایی که بی‌درنگ پس از هچ تغذیه شده‌اند، شده است.

به گفته این پژوهشگر «بنابراین، هر تکنولوژی که کاربرد آن اطمینان دهد که جوجه‌ها پس از هچ، بی‌درنگ تغذیه می‌شوند تأثیر چشمگیری روی عملکرد آنها و تندرستی‌شان در همه عمر آنها خواهد گذاشت.»

آقای Korver تأیید کرد که جوجه‌ها پس از هچ، می‌توانند آب بنوشند، خوراک بخورند و سپس یک چرت کوتاه بزنند، و این، آن چیزی است که مرا قانع می‌کند. وی گفت نمی‌داند آیا دانشمندان به رفتار و آسایشی که این جوجه‌ها نسبت به جوجه‌هایی که پس از هچ تا 48 ساعت از آب و خوراک محروم بودند دارند، توجه می‌کنند یا نه؟

روزهای نخست زندگی جوجه‌ها یک مرحله استراتژیک حساس است. برای رشد دلخواه جوجه‌ها در این دوره «پروتکسین» را روزانه به آب نوشیدنی جوجه‌ها بیافزایید.

گزارش گفتگوی خانم Hein Treena با کارشناسان مرغداری درباره فراهم بودن آب و خوراک برای جوجه‌های تازه هچ شده

منبع: نیکوتک