اسب نژاد فریزین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد فریزین (friesian horse) یکی از قدیمی‌ترین اسب‌های اروپاست و در طول قرن‌ها بر نژادهای زیادی به خصوص اسب الدنبورگ در آلمان و پونی‌های فل و دالس در انگلستان تاثیر داشته است.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

مبدا این نژاد منطقه فریزلند در شمال مجارستان است. آثاری از اسب خون سرد باستانی و سنگین‌وزن در آنجا کشف شده و اعتقاد بر این است که فریزین امروزی نواده آن می‌باشد. نژادهای شرقی که در طول جنگ‌های صلیبی به مجارستان آورده شدند بر پرورش این اسب اثر داشتند. اسب فریزین دارای استعدادهای گوناگون و فعال است و برای کار در زمین‌های کشاورزی مناسب می‌باشد ولی به علت توانایی در یورتمه رفتن به عنوان اسب مالبندی و سواری هم مفید است.

خصوصیات اسب نژاد فریزین

در طول قرن نوزدهم زمانی که اسب‌های یورتمه رو طرفداران زیادی کردند پرورش‌دهندگان به دنبال اصلاح اسب یورتمه‌ای گام بلند و فعالی بودند. این کار با آمیزش این اسب با اسب‌های تروتر حاصل شد. این آمیزش باعث شد که اسب فریزین ساختار سبک‌تری پیدا کند و برای کار در مزرعه زیاد مفید نباشد. با آغاز جنگ جهانی اول تعداد فریزین‌ها به شدت کاهش یافت. در بین دو جنگ این کاهش ادامه داشت تا این که کمبود سوخت در طول جنگ جهانی دوم منجر به احیای دوباره این نژاد گردید چون کشاورزان مجدداً برای بارکشی به این اسب‌ها روی آوردند.

اسب فریزین

در طول نیمه دوم قرن نوزدهم دوباره توجه همگان به این نژاد جلب شد و امروزه به عنوان اسب کالسکه و چهارچرخه بسیار محبوب است. این اسب خوش تناسب با رفتار مغرورانه هنگام کشیدن درشکه‌های قدیمی به طرز فوق‌العاده‌ای جذاب به نظر می‌رسد. این نژاد به خاطر خلق و خوی مهربان شهرت دارد.

اسب هلندی فریزین

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران