روز جهانی دامپزشک مبارک

«ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ خبرگزاری تخصصی دام، طیور و آبزیان «ماکی دام» روز ملی دامپزشکی را به همه تلاشگران این صنعت و بویژه دامپزشک‌های زحمت‌کش تبریک می‌گوید.

دامپزشکی نقشی کلیدی در سلامت جامعه دارد.بهتر است از دامپزشکان به عنوان سربازان گمنام عرصه سلامت نام برد .به عبارتی دامپزشکان مدرن ترین خدمات سلامتی را عرضه میکنند یعنی پیشگیری.تمامی کشورهای تراز اول جهان سلامت جامعه را در پیشگیری بنا نموده اند و بعد درمان  ، و به جرات می توان گفت که دامپزشکان در این عرصه کیلومترها از پزشکان که بر درمان تاکید دارند جلوترند.کما اینکه از وظیفه درمان نیز شانه خالی نکرده اند.

 نامگذاری روز جهانی دامپزشکی برگرفته از فرشته گائوس، صد در صد مورد تأیید استادان دامپزشکی قرار گرفته است.

بیشتر بدانیم:

سرود دامپزشکی

نام‌گذاری «14 مهر» در تقویم رسمی کشور

14 مهر روز تهران یا روز دامپزشکی؟!

اما روز 14 مهر به عنوان روز ملی دامپزشکی برای  تجلیل از دامپزشکان و زحمت‌کشان این رشته  در کشورعزیزمان ایران نام گذاری شده است. در این روز در تمام شهرستان ها همه رشته‌های دامپزشکی شامل تکنیسین‌ها، دارندگان لیسانس، فوق لیسانس و دکتری برای ادای احترام به پیشکسوتان و فعالان دامپزشکی دور هم جمع می‌شوند.

امروزه بیماری‌ها توسعه پیدا کرده و دامپزشکی از پزشکی جدا شده است. حتی می‌توان گفت اهمیت آن از پزشکی نیز بیشتر است، زیرا با سلامت حیوان‌ها و انسان‌ها و بیماری‌های مشترک انسان و دام سر و کار دارد. فعالیت‌های علمی و آزمایش‌ها ابتدا بر روی حیوانات انجام می‌شوند و پس از آن بر روی انسان‌ها پیاده می‌شوند. از آنجا که دامپزشکان با بهداشت دام‌ها سر و کار دارند در خط اول جبهه هستند. حدود 800 نوع بیماری مشترک شناسایی شده است. اگر دامپزشکان مواد غذایی را کنترل نکنند، شیوع بیماری‌ها فاجعه به بار می‌آورد. بیش از شصت درصد دامپزشکی به فعالیت‌های عملی اختصاص دارد.


برچسب ها: