مدفوع خواری در عروس هلندی و طوطی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ممکن است تابحال با این صحنه مواجه شده باشید که طوطی شما مخصوصاً عروس هلندی مدفوع خود را می‌خورد و این سوال در ذهن شما ایجاد شود که دلیل این رفتار چیست و برای جلوگیری از آن چه کاری باید انجام داد؟

مدفوع خواری (Coprophagous) رفتاری است که به موجب آن طوطی از مواد دفع شده خود یا سایر پرندگان تغذیه می‌کند. این رفتار در تمام گونه‌های جانوران غیرمعمول نیست و معمولاً به علت نوع رژیم غذایی و مسایل رفتاری اتفاق می‌افتد. برای مثال، خوردن مدفوع در خرگوش، یک فرآیند طبیعی است و در واقع مواد مغذی خاصی را برای خرگوش فراهم می‌کند. اما پرندگان، به ندرت مدفوع خود را می‌خورند و این رفتار در آنها، رفتاری غیرطبیعی به شمار می‌رود. مدفوع خواری بیشتر در طوطی‌های ماده که اغلب طوطی‌های کوچکتر، مانند باجریگار و عروس هلندی هستند اتفاق می‌افتد و احتمالاً دلیل آن سوء تغذیه وکمبود تغذیه‌ای (فقدان مواد مغذی و یا فقط نبود مواد غذایی خاص) می‌باشد.

پژوهش‌های کمی که در این‌باره انجام شده است نشان می‌دهد چند دلیل ممکن است باعث مدفوع خواری در طوطی، مخصوصا عروس هلندی شود:

1. واضح‌ترین دلیل این است که آنها فقط به دنبال پیدا کردن مواد غذایی هستند، در اکثر پرندگان (نه فقط کاکاتیل) طبیعی است که در محیط اطراف خود به جستجوی غذا بپردازند و ممکن است از روی کنجکاوی با مدفوع خود بازی کرده و گاهی اوقات آن را بخورند. در حیات وحش، پرندگان به فضای خیلی زیادی دسترسی دارند، از این‌رو برای جستجوی غذا، به ندرت با مدفوع مواجه می‌شوند بنابراین مدفوع خواری در حیات وحش رخ نمی‌دهد.

2. یکی دیگر از دلایل، ممکن است این باشد که طوطی خسته شده است و اینکار به نوعی یک فعالیت برای آنها محسوب می‌شود. این اتفاق اغلب برای طوطی‌هایی رخ می‌دهد که در اسارت هستند و فقط در یک قفس نگهداری می‌شوند، در نتیجه بر روی زمین زیستگاه خود به دنبال غذا می‌گردند، اگر این رفتار ناشی از خستگی باشد، در نهایت ممکن است به عنوان یک عادت بد ادامه پیدا کند. به نظر می‌رسد که این مشکل مربوط به طوطی‌هایی است که در اسارت هستند.

3. دلیل نگران‌کننده این است که عروس هلندی ممکن است از نوعی کمبود بیوشیمیایی رنج ببرد و یا کمبودی داشته باشد که تلاش کند این کمبود را با خوردن مدفوع جبران کند یعنی تغذیه آنها فاقد برخی مواد معدنی و یا ویتامین‌ها است که فضولات، هنوز حاوی بعضی از این مواد هستند. عروس هلندی تنها گونه‌ای از طوطی‌سانان است که به علت کمبود مواد مغذی، مدفوع خود را می‌خورد. مدفوع عروس هلندی حاوی ویتامین B، ویتامین C، کولین و اسیدهای آمینه است. فقدان هریک از این‌ها می‌تواند به مدفوع خواری عروس هلندی منجر شود.

4. طوطی‌ها و مخصوصاً عروس هلندی مستعد ابتلا به انگل‌های مختلف هستند و متاسفانه گاهی تشخیص سخت خواهد بود. حتی اگر شما در اشکال مختلف در حال ارائه مکمل به طوطی هستید این انگل‌ها می‌توانند باعث کمبود مواد معدنی و ویتامین‌های خاص شده و مانع از جذب آنها شوند در نتیجه طوطی مایل است که بار دیگر آنها را به دستگاه گوارش خود برگرداند. انگل‌های داخلی، مانند انگل تک یاخته‌ای ژیاردیا، یا انگل هگزامیتا (Hexamita)، می‌تواند باعث از دست دادن عناصر غذایی کم مصرف (یا ریز مغذی) شود.

کرم‌ها، از جمله آسکاریس (کرم‌های گرد) و کاپیلاریا (capillaria) نیز ممکن است مواد مغذی را از دستگاه گوارش طوطی دریافت کنند. تشخیص وجود این موجودات در طوطی با توجه به سرعت عبور آنها از دستگاه گوارش می‌تواند مشکل باشد، بنابراین اگر این موجودات باعث کمبودهای تغذیه‌ای در طوطی شده باشند ممکن است به آزمایش‌های بیشتری نیاز باشد.

5. استرس ، تغییرات در محیط و یا رژیم غذایی، و پرریزی (تو لک رفتن) نیز برخی از دلایل مدفوع خواری در عروس هلندی هستند. استرس‌هایی نظیر فروش و ورود به یک خانه جدید می‌تواند باعث دفع مقادیر بیشتری از ویتامین‌های محلول در آب و برخی از مواد مغذی شود. این گروه از مواد مغذی شامل ویتامین B، کولین، و ویتامین C می‌باشد. با وجود اینکه رژیم غذایی طوطی حاوی این مواد است اما در شرایط استرس‌زا، بدن مقدار بیشتری از این مواد را دفع می‌کند و کاکاتیل برای جبران این کمبود، به مدفوع خواری روی خواهد آورد. چون بدن این مواد را تولید و حفظ نمی‌کند، مدفوع خواری در عروس هلندی راهی برای بازیافت این مواد است. 

بیشتر بدانیم:

نکاتی درمورد آموزش کوکاتیل‌ها (عروس هلندی)

پاسخ 10 سوال متداول درباره کوکاتیل‌ها (عروس هلندی)

چگونه کوکاتیل (عروس هلندی) شاد و سلامتی داشته باشیم؟

خطرات مدفوع خواری در عروس هلندی:

این سوال در ذهن صاحبان طوطی ایجاد می‌شود که آیا بر اثر خوردن مدفوع، امکان مرگ طوطی وجود دارد؟ کوتاه‌ترین جواب این است: خیر. تا زمانی که از نداشتن انگل مطمئن هستید این رفتار مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما اگر این رفتار به طور روزانه انجام شود، طبیعی نیست و تحقیقات نشان داده است که آنها می‌توانند با خوردن مدفوع به عفونت‌های باکتریایی دچار شوند که می‌تواند به عوارض بیشتری منجر شود. برخی از انگل‌ها و باکتری‌های داخلی خاص می‌توانند باعث مرگ طوطی شوند.

راه حل جلوگیری از مدفوع خواری در طوطی:

اگر عروس هلندی خود را در حال خوردن مدفوع دیده‌اید و به نظر می‌رسد که هیچ مشکلی ندارد، ساده از این اتفاق نگذرید چراکه این رفتار ممکن است ناشی از مشکلات داخلی و نشان‌دهنده فقر غذایی در پرنده باشد.

* بهترین راه حل این است که ابتدا به یک دامپزشک متخصص پرندگان مراجعه کنید. تا خون و مدفوع مورد بررسی قرار گیرد. همچنین یک بررسی کلی از وضعیت پرنده انجام شود. دامپزشک متخصص علاوه بر معاینه کامل فیزیکی، آزمایش خون و آزمایش انگل مدفوع، باید رژیم غذایی طوطی را به منظور تعیین کمبود تغذیه‌ای ارزیابی کند. آزمایش‌های بسیار کمی برای تعیین کمبود‌های غذایی در طوطی‌ها وجود دارد بنابراین، ارزیابی سوابق طوطی و رژیم غذایی او، اطلاعات بهتری در اختیار دامپزشک قرار خواهد داد. معاینه فیزیکی نیز ممکن است شواهدی از کمبود‌های تغذیه‌ای را نشان دهد. پس رفتار عمومی طوطی خود را زیر نظر داشته باشید و هرگونه رفتار شک برانگیز را به دامپزشک متخصص گزارش دهید.

*مواد غذایی تازه و حاوی مواد مغذی به رژیم غذایی طوطی خود اضافه کنید.

*برای جلوگیری از دسترسی طوطی به مدفوع، اولین کاری که شما باید انجام دهید این است قفس را به طور روزانه تمیز کرده و از نبود مدفوع خشک شده بر روی چوب نشیمن یا میله‌های قفس اطمینان حاصل کنید.

*یک سطح میله‌ای در پایین قفس قرار دهید تا پرنده به آسانی به مدفوع خود دسترسی نداشته باشد.

ممکن است جلوگیری کامل از تماس طوطی با مدفوع غیرممکن باشد، اما می‌توان آن را به حداقل رساند و این رفتار خیلی خطرناک نیست جز در مواردی که طوطی و مخصوصاً کاکاتیل از انگل‌های روده‌ای و یا برخی عفونت‌ها رنج می‌برد (که دامپزشک می‌تواند تشخیص دهد.)

ترجمه: سپیده 

منبع:  parsipet.ir