اسب نژاد ‌هانورین

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ جورج دوم عضو شورای انتخاب‌کنندگان هانور و پادشاه انگلستان با تاسیس مرکز پرورش اسب در منطقه سل در سال 1735میلادی نقش بسیار مهمی در ایجاد اسب‌های خون‌گرم آلمانی ایفا کرد.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

هدف از ایجاد این نژاد تامین اسب‌های با کیفیت بالا و ارزان برای مردم بود در حالی که در آن زمان اسب نژاد هلشتاین و عمدتاً اسب‌های اندلسی و نئوپولیتان وجود داشتند. به خاطر واردات بعدی اسب‌های انگلیسی مانند اسب‌های تروبرد هانورین به تدریج کیفیت بهتری پیدا کرد و به اسبی همه فن حریف و مناسب برای کار در زمین‌های کشاورزی، سوارکاری و استفاده به عنوان اسب باری سبک تبدیل شد.

اسب آلمانی ‌هانورین

پیشرفت اسب‌هانورین در سل مانن تحت تاثیر جنگ قرار گرفت. تا پایان قرن هجدهم این مرکز پرورش اسب بیش از 100اسب نر داشت ولی در سال 1816میلادی فقط 30راس از آن باقی ماند. برای جبران کاهش این اسب‌ها از اسب‌های نژادهای برتر به ویژه تروبرد استفاده شد. پس از جنگ جهانی دوم این اسب مجبور شد برای حفظ بقای خود با روش زندگی جدید سازگار شود و خون اسب تروبرد و اسب تراکنر برای ایجاد اسب خون‌گرم مناسب با نیازهای بازار و اسبی مناسب برای تفریح مورد استفاده قرار گرفت.

اسب مسابقه هانورین

اسب‌های هانورین امروزی سبک‌تر و کمی خشن‌تر از نژاد قدیمی هستند و به خاطر خلق وخوی خوب و تحرک زیاد شهرت دارند. همانند دیگر اسب‌های خون‌گرم آلمانی نریان‌ها تنها در صورتی مجوز می‌گیرند که از معاینات دامپزشکی لازم بگذرند و پس از گرفتن مجوز باید تست‌های سوارکاری را با موفقیت بگذرانند. اسب هانورین از پر طرفدارترین اسب‌های ورزشی جهان است. زیرا قدرت و توانایی بالای آن این اسب را برای نمایش سوارکاری و پرش مناسب کرده است.

خصوصیات اسب هانورین

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران