اصول نگهداری پرنده فنچ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ فنچ‌ها با آواز نازک وچهره زیبای خود جزو پرندگان بومی چمنزارهای استرالیا محسوب می‌شوند که دارای قابلیت زادو ولد بسیار آسان و راحتی بوده و به راحتی تکثیر وتولیدمثل می‌نمایند. فنچ‌ها در حضور انسانها هرگز دوست ندارند که دست‌آموز باشند و در دست انسان‌ها قرار بگیرند یا با فضولی مرتب صاحبانشان روبرو شوند هرگز نبایستی این پرندگان را با دید کم‌ارزش بودن یا یک اسباب‌بازی برای کودکانمان نگریست و جان این موجودات جاندار را به بازی و شوخی گرفت. فراموش نکنید که حس زیبای زندگی کردن در تک به تک موجودات زنده موج می‌زند و ما بایستی با درک نیازها و اصول نگهداری صحیح از پرندگان بهترین و مناسب‌ترین مکان برای زندگی‌شان را برایشان مهیا نماییم.

تغذیه فنچ‌ها

ارزن وکتان عمده‌ترین واصلی‌ترین دانه‌ای است که برای زنده ماندن فنچ‌ها الزامی است علاوه براین دانه‌ها یک رژیم غذایی تکمیلی شامل سبزیجات تازه از جمله کاهو و اسفناج و شوید، میوه تازه از جمله هویج رنده شده وسیب به مقدار کم، تخم‌مرغ آب‌پز شده، پلوی کم‌روغن، مولتی ویتامین محلول درآب به مقدار کم و کلسیم در هر هفته دو بار برای تامین ویتامین و مواد لازم برای داشتن طول عمر بیشتر وبهتر وسریع رشد کردن فنچ‌ها لازم وضروری به نظر می‌رسد.

این جیره غذایی به هنگام بچه‌دار شدن فنچ‌ها با دقت وتوجه کافی و بیشتری باید انجام شود تا جوجه‌ها قوی، سالم وسرزنده رشد نمایند.

مولتی ویتامین وکلسیم وسایر ویتامین‌های حل شده در آب نبایستی بیش از 24 ساعت در آب‌دانی پرندگان باقی بماند و بعد از تمام شدن موعد مقرر بایستی با دقت کافی ظرف آب پرنده را تمییز وشستشو نمود.

باقی‌مانده میوه و سبزیجات و تخم‌مرغ گذاشته شده برای پرنده را نیز حتماً برای جلوگیری از پلاسیده شدن و جمع‌آوری میکروب بردارید تا از انتقال بیماری به پرنده جلوگیری کنید.

فنچ‌ها حمام کردن را خیلی دوست دارند به همین خاطر بایستی در فصول گرم سال آب نیمه‌گرم با ارتفاع مناسب با قد پرندگان، در اختیار آنها قرار داد و بعد از چند دقیقه آب برای استحمام را برداشت.

شرایط نگهداری فنچ‌ها

دمای مناسب برای زندگی کردن فنچ‌ها 15 تا24 درجه سانتی‌گراد با نور کافی ومناسب می‌باشد لازم است که نگهدارنده این پرندگان، پرنده را درمکانی بسیار کم رفت وآمد قرار بدهد تا پرنده احساس راحتی و آرامش نماید.

بهتر است با تاریک شدن هوا چراغ‌ها را هم خاموش نماید. در طول شب نیز اگر چراغ‌های خانه روشن ماند برای خاموش کردن چراغ‌ها واجب است به آرامی و با احتیاط این کار را انجام داد وکمی نور و روشنایی از طریق شب خواب «چراغ خواب» یا چراغ قوه و... برای جلوگیری از وارد شدن استرس به پرنده ایجاد نمایید. فنچ‌ها مثل دیگر پرندگان خانگی از نقل مکان وتغییر دادن مرتب مکان زندگیشان بیزار هستند و حتی‌الامکان از تغییر محل زندگی پرنده باید اجتناب ورزید. به هنگام داشتن تخم وجوجه نیز به هیچ‌وجه نمی‌بایستی این کار صورت گیرد.

بیشتر بدانیم:

آشنایی با تغذیه فنچ‌ها

نقش ویتامین E در تغذیه طیور

محلول خوراکی مولتی ویتامین (مولتامین)

تولیدمثل فنچ‌ها

طرز تشخیص نر وماده به این‌گونه خواهد بود که فنچ نر دارای نوک قرمز پررنگ در اکثر مواقع دارای دولکه قهوه‌ای دردوطرف سرش وفنچ ماده نوک نارنجی فاقد نقش ونگارهای زیاد خواهد بود فنچ‌ها اگر با تغذیه مناسب روبرو شوند زمانی که به سن دو ماهگی می‌رسند بالغ می‌شوند و توانایی تشکیل خانواده وجفت‌گیری را خواهند داشت.

جفت‌گیری وآماده شدن برای تولیدمثل زمانی دیده خواهد شد که بهترین شرایط نگهداری را با موارد ذکر شده برای پرنده بدون هیچ‌گونه دخالت و مزاحمت برایشان ایجاد نمود برخی از فنچ‌ها ممکن است جفتی که شما برایشان انتخاب کرده‌اید را نپسندند بنابراین اگر یک جفت فنچ را بیش از سه ماه در محیط مناسب برای نگهداری با تغذیه مناسب نگهداری نمودید وعلاقه جنسی بین‌شان مشاهد ننمودید، جفت‌ها را عوض کنید جفت‌گیری فنچ‌ها هم بسیار سریع در عرض چند ثانیه صورت می‌گیرد.

بعد از لانه‌سازی، فنچ ماده معمولاً بین 2 تا 6 تخم می‌گذارد و سپس روی آنها می‌نشیند. سر در آوردن جوجه‌ها از تخم و دوره خوابیدن روی تخم‌ها ممکن است 12 تا 15 روزطول بکشد. همه مراحل خانه‌سازی تا مستقل شدن جوجه‌های بال و پر گشوده، تقریباً 2 ماه طول می‌کشد. در این مدت چنانچه ذکر شد به جیره غذایی پرنده بیش از گذشته بایستی توجه نمود و غذاهای مکمل و تقویتی ذکر شده را هرروز در اختیار پرنده قرار داد تا جوجه‌هایی قوی وسالم داشته باشید و جوجه‌ها سریع و مناسب رشد داشته باشند.

از دست زدن و نقل مکان مرتب فنچ‌ها مخصوصاً زمانی که دارای جوجه و تخم هستند خودداری ورزید تا با ترک جوجه‌ها و تخم‌ها وبزرگ نکردن احتمالی جوجه‌ها توسط والدین روبرو نشوید. در این زمان بایستی سرک‌کشیدن‌های متوالی به پرنده به حداقل کاهش یابد تا پرنده با آرامش وبه خوبی جوجه‌ها را بزرگ نماید. درنگهداریشان هم نمی‌بایستی هیچ‌گونه کوتاهی و بی‌حوصلگی را درخود راه داد.

جوجه را تازمانی که کاملاً بزرگ نشده‌اند و نمی‌توانند غذا بخورند از پدر ومادرشان جدانکنید. گاهی اوقات دیده شده که صاحبان پرنده، جوجه‌ها را خیلی زودتر از موعد مقرر از پدر ومادرشان جدا می‌کنند و این خود باعث ناراحتی و افسردگی والدین و ضعف و عقب‌ماندگی جسمانی جوجه‌ها می‌شود پس حتماً جوجه‌ها را در زمان مناسبی که به دان خوردن افتاده‌اند و پرنده‌های والدین هم به آنها بی‌توجه شده‌اند جدا کنید. لانه فنچ‌ها را هم در ارتفاع کوتاهی در میله‌های میانی قفس نصب کنید تا در صورت اینکه جوجه‌های تازه به دنیا آمده از لانه به پایین افتادند آسیب جدی نبینند.

تا می‌توانید قفس پرنده را بزرگ خریداری کنید یا در محیطی باز و بزرگ از پرنده‌هایتان نگهداری کنید تا احساس آرامش و آزادی بیشتری در پرنده ایجاد شود. البته به این نکته هم اشاره شود که فنچ پرنده‌ای بسیار ضعیف است ودارای شرایط زندگی ویژه‌ای است که نمی‌تواند به صورت کاملاً آزادانه در موقعیت جغرافیایی ایران زندگی کند و آزاد کردن این پرنده در طبیعت یا کوچه وخیابان برابر است با مرگ زجرآور این پرنده در همان دقایق اول آزادی، پس نمی‌بایست به فکر آزاد کردن این پرنده زیبا بود، در مقابل بسیاری از پرندگان قفسی مثل بلدرچین وسهره و... می‌باشند که جای اصلی آنها محبوس بودن در قفس نیست و باید آزادانه به زندگی‌شان ادامه بدهند و ذاتاً پرندگانی آزاد هستند. چه زیباست که به این امر توجه داشته باشیم به فکر آزادسازی پرندگان اسیر شده درقفس همچون بلدرچین وسهره که قادر به زندگی در بیرون از محیط قفس هم هستند بپردازیم.

منبع: سایت بیتوته


برچسب ها: