پرورش صنعتی تمساح و کروکودیل

پرورش صنعتی تمساح و کروکودیل (بخش اول)

چگونگی تنظیم درجه حرارت هوا

درجه حرارت هوای جایگاه بر مبنای درجه حرارت فضای داخل جایگاه استوار است. اگر یک تمساح یا کروکودیل نیاز داشته باشد که با نور آفتاب گرم شود، باید بتواند زیر هیتر بنشیند و بدون اینکه درجه حرارت بدنش زیاد از حد بالا رود، گرم شود. بنابراین منطقه زیر هیتر نباید خیلی داغ باشد. برای هیتر خود از یک ترموستات استفاده کنید تا بتوانید درجه حرارت را بهتر کنترل کرده و در صورت لزوم آنرا کم و زیاد کنید. برای اندازه‌گیری درجه حرارت هوا نباید درجه حرارت زمین زیر هیتر را اندازه بگیرید بلکه باید چند سانتی‌متر بالاتر از سطح زمین را اندازه‌گیری کنید.

میزان نور لازم در جایگاه پرورش تمساح

برای تضمین سلامت تمساح‌ها و کروکودیل‌ها، به یک دوره شب و روز نیاز داریم، بنابراین جایگاه آنان باید حدود 11 تا 13 ساعت در روز روشن باشد. برخی از پرورش‌دهندگان تمساح‌ها و کروکودیل‌ها معتقدند که فراهم کردن نور در شب که شبیه مهتاب باشد نیز برای آنان مفید است. اگر طول روز به اندازه کافی بلند باشد نور لازم برای تمساح‌ها و کروکودیل‌ها به طور طبیعی فراهم می‌گردد اما اگر طول روز کوتاه باشد، می‌توان نور لازم برای آنها را از طریق منابع حرارتی یا لامپ‌های فلورسنت تأمین کرد. شب‌ها اگر هوا مهتابی باشد، روشنایی لازم فراهم می‌شود اما اگر مهتابی نبود، می‌توان نور ضعیف لازم را از طریق منابع حرارتی رنگی تأمین کرد. 

چگونگی جمع‌آوری تخم‌ها و قرارگیری در انکوباتور

گاهی اوقات دامداران به مناطق مخصوص جفت‌گیری رفته و ردپای ماده را تا لانه دنبال می‌کنند. لانه را باز کرده و برای اینکه بتوانند هر تخم را به همان موقعیتی که در لانه بوده، بسته‌بندی کنند، هنگام برداشتن آنها را علامت‌گذاری می‌کنند. تخم‌ها را در جعبه گذاشته و جهت محافظت از آنها، جعبه را با پوشال می‌پوشانند، سپس تخم‌ها را به ماشین انکوباتور در دامداری منتقل می‌کنند. 

در دامداری‌هایی که ماشین‌های انکوباتور نزدیک محل تخم‌گذاری ماده‌هاست، دامداران می‌توانند یا پس از تخم‌گذاری ماده، تخم‌ها را بردارند یا در حین تخم‌گذاری این کار را انجام دهند زیرا در هنگام تخم‌گذاری، ماده‌ها بسیار رام و مطیع‌اند. تخم در یک درجه حرارت ثابت و کنترل شده در گرم خانه یا در جعبه‌های پلاستیکی به بچه تمساح یا کروکودیل تبدیل می‌شوند. 

پرورش بچه کروکودیل و تمساح

پرورش بچه‌ها در قفس کار آسانی نیست. اگر آنها را در خارج از آبگیر نگه داریم، تعداد زیادی از آنها به دلیل بیماری‌های ناشی از تغییر درجه حرارت محیط (خارج از آب) می‌میرند. امروزه در دامداری‌های زیادی، بچه‌ها را در سالن‌های بسته نگه می‌دارند، یعنی جایی که درجه حرارت همیشه ثابت است. بچه‌هایی که در سالن‌های بسته پرورش داده می‌شوند، سالم‌تر از بچه‌هایی هستند که در محیط بیرون نگه داشته می‌شوند، و حتی سریع‌تر از آنها هم رشد می‌کنند. پس از گذشت یک سال یا بچه‌ها را به خارج از حوضچه انتقال می‌دهند یا آنها را در همان سالن‌های بسته نگه می‌دارند. 

آیا پرورش تمساح‌ها و کروکودیل‌ها یک حرفه است؟

بله، همه اقدامات پرورشی یک شغل محسوب می‌گردند و چون شما تعیین‌کننده قیمت نیستید، تنها کاری که می‌توانید برای افزایش در آمد خود انجام دهید، تولید پوست مرغوب و درجه یک باحداقل هزینه است. 

میزان پول و سرمایه لازم برای پرورش تمساح

میزان سرمایه لازم برای پرورش تمساح‌ها و کروکودیل‌ها به چندین عامل بستگی دارد، که مهمترین آنها : 

1 – آیا تمساح‌ها و کروکودیل‌ها تنها منبع در آمد هستند؟ 

2 – چه نوع مزرعه یا دامداری قصد دارید، تأسیس کنید؟ 

آیا می‌توان برای پرورش تمساح‌ها وکروکودیل‌ها از مزارع و دامداری‌های پرت و دور افتاده استفاده کرد؟ 

بله، می‌توان تمساح‌ها و کروکودیل‌ها را در مزارع دور افتاده پرورش داد. حتی این مزارع از نظر قیمت نیز مقرون به صرفه هستند زیرا ارزان‌ترند. اما مشکل این مزارع، هزینه حمل ونقل آن است زیرا گاهی هزینه حمل ونقل غذا برای این حیوانات و هزینه حمل ونقل محصولات به بازار آنچنان گران و سنگین است که علاقمندان به پرورش تمساح و کروکودیل را به فکر فرو می‌برد. بنابراین پیش از انتخاب این مزارع باید دقت کافی به خرج دهید و محاسبات لازم برای تعیین میزان هزینه حمل ونقل را انجام دهید. 

بیشتر بدانیم:

تفاوت بین کروکودیل و تمساح

تغذیه در تمساح و کروکودیل

نژادهای تمساح و کروکودیل

نحوه کشتن و پوست کندن تمساح و کروکودیل

زمانی که یک تمساح یا کروکودیل به اندازه‌ای بزرگ شد که بتوان پوست آن‌را کند، دامداران یا با شلیک یک گلوله در سر یا با قطع ستون فقرات، آنرا می‌کشند. پوست‌کنندگان بلافاصله پس از کشتن، پوستش را می‌کنند. حدود 80درصد درآمد از پوست و 20درصد آن از گوشت تمساح و کروکودیل‌ها تأمین می‌گردد. 

مزارع و دامداری‌های پرورش تمساخ موجود در دنیا 

مزرعه پرورش کروکودیل مدرس، هند

مزرعه مدرس واقع در جنوب مدرس در هند، یک مزرعه آموزشی با مزرعه حفظ محیط زیست است که تمساح‌ها و کروکودیل‌های در معرض خطر را پرورش داده و از آنها حفاظت می‌کند این مزرعه همچنین به دانشمندان فرصتی می‌دهد تا تحقیقات خود را انجام داده و اطلاعات کلی راجع به تمساح‌ها و کروکودیل‌ها را ارائه دهند. مزرعه کروکودیل مدرس، ماگرها و 9 گونه دیگر کروکودیل‌ها و تمساح‌هایی را پرورش می‌دهد که هم‌اکنون بعضی از آنها را به طبیعت برگردانده است یا در آینده آزاد خواهد کرد.

پرورش تمساح در گینه نو

مزرعه و دامداری اصلی نگهدارنده کروکودیل در گینه نو، کروکودیل‌های زنده و وحشی را از دامداران و شکارچیان خرده مالک می‌خرند. مبالغی که این دامداران و شکارچیان از فروش کروکودیل‌های زنده کسب می‌کنند، به اندازه‌ای است که نیازی به کشتن کروکودیل‌ها ندارند. 

هنگامی‌که یک کروکودیل جدید را به دامداری می‌برند، ابتدا معاینه‌اش می‌کنند تا اگر بیمار بود یا توسط نیزه زخمی شده بود، معالجه‌اش کنند. 

اگرچه در حال حاضر فقط 28500 کروکودیل در هر سن و اندازه‌ای در این دامداری وجود دارد، اما این دامداری، مزرعه طیوری دارد که می‌تواند از ضایعات آن حدود 40000 کروکودیل را تغذیه کند.

اگرچه تعداد مزارع نگهداری تمساح‌ها و کروکودیل‌ها بسیار کم است اما پرورش این حیوانات چندان خطرناک‌تر از پرورش دام‌های دیگر نیست.

پرورش کروکودیل در آفریقا

در سال 1965، زیمبابوه اولین کشور آفریقایی بود که پرورش کروکودیل را آغاز کرد. و از آنجائی‌که شکار کروکودیل‌های نیل بسیار کاهش پیدا کرده بود، دولت حمایت از این دامداری‌ها را به عهده گرفت. حدود ده سال بعد در دو دامداری واقع در دریاچه کاریبا به این مسئله پی بردند که اگر تمساح‌ها و کروکودیل‌های ماده روی تخم خود بخوابند، بهتر از این است که تخم‌ها را از طبیعت جمع‌آوری کنند، به همین دلیل دامداری‌ها به مزارع تبدیل شدند. امروزه حدود ده مزرعه در زیمبابوه وجود دارد و در کنیا، تانزانیا، زامبیا، آفریقای جنوبی، موزامبیک و ماداگاسکار نیز، مزارع کروکودیل تأسیس شده‌اند. 

استرالیا 

مزرعه ادوارد ریور1 اولین مزرعه کروکودیل استرالیایی بود. هدف اصلی آن حفاظت از کروکودیل‌های آب شور بوده. امروز سه مزرعه کروکودیل در جزایر ملکه و سه دامداری هم در ناحیه شمالی استرالیا وجود دارد. به این دامداری‌ها اجازه می‌دهند تا تخم کروکودیل آب شور و بچه کروکودیل جانستون را جهت پرورش در دامداری از طبیعت بیاورند. مزارع و دامداری‌های موجود در استرالیا درآمد خود را از توریست‌ها یا از فروش گوشت و پوست کروکودیل کسب می‌کنند.

منبع: akefarmer.mihanblog.com