اسب نژاد آردنایز

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد آردنایز یکی از متمایزترین اسب‌های سنگین وزن جهان می‌باشد. این نژاد علی‌رغم قدرت بسیار بالا، به صورت استثنایی رام و مطیع است.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

این اسب ریشه‌ای باستانی دارد و نام خود را از منطقه کوهستانی Ardennais زادگاهش در مرز فرانسه و بلژیک به عاریت گرفته است. این اسب بزرگ در اواخر قرن نوزدهم میلادی نه تنها با هدف اسب کاری بلکه برای سواری هم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

اسب نژاد آردنایز

در برنامه اصلاح نژادی در سال 1810 میلادی ا‌های نژاد بتدا با اسب عرب و سپس با نژادهای تروبرد، پرچرون و بولنایز آمیزش داده شد. اگرچه این تلاش‌ها در جهت اصلاح این نژاد موفقیت‌آمیز نبود ولی با این وجود این نژاد را به سودمندترین اسب جهان تبدیل کرد.

در طول انقلاب صنعتی، در زمان امپراطوری و لشگرکشی روسیه، قدرت و استقامت اسب آردنایز این نژاد را برای خدمت در نیروی زمینی مناسب ساخت.

خصوصیات اسب نژاد آردنایز

در طول جنگ جهانی اول این اسب بیشتر به عنوان اسب توپ‌خانه مورد استفاده قرار می‌گرفت. به دلیل نیاز به نیروی اسب درکشاورزی و انجام کارهای سنگین، نوع سنگین وزن این نژاد گسترش یافت تا امروزه در کنار نوع کوچک‌تر و قدیمی، دو نوع دیگر از این اسب نیز شناخته شده باشد، گونه بزرگ‌تر به اسب آئوکسیوز معروف است و گونه سنگین‌تر را با نام دونرد می‌شناسند. نژاد دونرد حاصل آمیزش اسب نژاد آردنایز با نژاد بلژین درآوت است و قبلا به نام اسب تریت دونرد مشهور بوده است.

مشخصات اسب فرانسوی آردنایز

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب‌های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران