آبسه در حیوانات

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آبسه تجمع چرک (سلول‌های سفید خون مرده) است که یک توده به شکل داخلی و یا خارجی بر روی بدن حیوان را تشکیل می‌دهد و دیده می‌شود. آبسه نشانه عفونت در بدن حیوان است. سلول‌های سفید خون به مبارزه با یک آنتی‌ژن خارجی می‌پردازند، سپس می‌میرند. می‌توانید با کپسول و پماد به زودتر خوب شدن کمک کنید. این توده معمولا با التهاب همراه است و می‌تواند دردناک باشد که علت آن ایجاد فشار است. با گذشت زمان، آبسه می‌تواند پاره شود و چرک خود را بیرون دهد.

علایم و انواع آبسه در دام

علایم خفیف در زیر پوست این توده حساس به لمس کردن است.

ترشح چرک

لنگی

علل بروز آبسه در حیوان

نفوذ از سطح پوست با یک جسم خارجی

زخم

ناخن در سم

عفونت

گلودرد و زکام‌ها (باکتریایی عفونت تنفسی ناشی از استرپتوکوک)

بیشتر بدانید:

بیماری پوستی آبسه در اسب

آبسه یا دمل در حیوانات

آبسه در گربه (Abscesses)

تشخیص آبسه

پس از بررسی منطقه آسیب‌دیده، دامپزشک می‌تواند متوجه شود که آیا این زخم واقعاً می‌تواند آبسه باشد. دامپزشک باید پس از آن عفونت‌های دیگر حیوان را بررسی کند.

درمان آبسه در حیوان

دامپزشک می‌تواند یک آنتی‌بیوتیک را برای حیوان شما تجویز کند یا پمادی بدهد برای منطقه خاصی از بدن حیوان. هرگز خودتان آبسه را تخلیه نکنید.

برای تخلیه عفونت، دامپزشک ممکن است از پماد استفاده کند. گاهی اوقات، دامپزشک نمونه‌ای از چرک حیوان که آزمایش کرده بود را به آزمایشگاه ارسال کرده تا متوجه بشود که چه نوع باکتری داشته است. ممکن است زمان درمان طول بکشد و دوره خاص خودش را داشته باشد (باتوجه به نوع عفونت و همچنین محل آبسه زمان متفاوت است.) پس آبسه را دستکاری نکنید و بگذارید خودش خوب شود.

مراقبت‌های پس از درمان آبسه حیوانات

پس از درمان آبسه، باید محیط را تمیز نگهدارید و این کار حیاتی می‌باشد. توجه خود را به سلامت حیوان خود هم اختصاص دهید و محیط را تمیز نگهدارید. اگر علائم دیگر ظاهر می‌شود، از قبیل لنگش و یا تغییر در اشتها، حیوان خود را دوباره بلافاصله توسط یک دامپزشک مورد بررسی قرار دهید. بسیاری از حیوان‌ها آبسه آن‌ها پاره می‌شود و زود خوب می‌شوند. مراقب حیوان خود باشید.