تیلاپیا بازار ماهی را قبضه کرد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ آرش نبی‌زاده مدیر عامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اینکه ایران رتبه نخست تولید قزل‌آلا در آب‌های شیرین را داراست، اظهار کرد: بنابر آمار، سال گذشته 140هزار تن قزل‌آلا در کشور تولید شد که پیش‌بینی می‌شود امسال رقم تولید از این میزان کمتر نباشد.

وی افزود: باتوجه به بحث بیماری‌ها، بیمه مزارع برای حداقل زیان تولیدکنندگان باید اجباری شود که متاسفانه این امر تا کنون محقق نشده است.

مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی با انتقاد از نرخ بالای تسهیلات بانکی گفت: تسهیلات با نرخ 15 و 16درصد برای بخش کشاورزی منطقی نیست و دولت برای حمایت از تولیدکنندگان باید اقدام به پرداخت تسهیلات با نرخ 8درصد کند.

نبی‌زاده با اشاره به معضل پیش‌روی صادرکنندگان اذعان کرد: علی‌رغم آنکه واردات تیلاپیا به سهولت از چین انجام می‌شود اما به دلیل ممنوعیت امکان صادرات قزل‌آلا وجود ندارد و حال جای سوال است که اگر پروتکل ایران و چین امضا نشده چگونه واردات تیلاپیا انجام می‌شود.

این مقام مسوول از رشد 7 برابری صادرات قزل‌آلا خبر داد و گفت: سال گذشته 10هزار و 800 تن قزل‌آلا به بازارهای هدف صادر شد در حالی‌که این رقم در سال 94، هزار و 500 تا هزار و 600 تن بوده است.

به گفته مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی، پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال رقم صادرات قزل‌آلا به 20 هزارتن برسد.

وی با انتقاد از این مسئله که تیلاپیا بازار داخل را اشباع کرده است، بیان کرد: ورود تیلاپیا در سبد غذایی خانوار، کاهش تقاضا و قیمت قزل‌آلا را به همراه داشته است که از این‌رو تولیدکنندگان چاره‌ای جز صادرات ندارند.