گاو نژاد شاروله

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گاو نژاد شاروله (Charolais cattle) یکی از قدیمی‌ترین نژادهای گاوهای گوشتی فرانسوی است که در اواسط قرن 18 به وجود آمد. این نژاد در منطقه شاروله در مرکز فرانسه توسعه یافته است. مقبولیت بالای این نژاد باعث شد که این نژاد به عنوان یکی از مهم‌ترین نژادهای فرانسه شناخته شود. البته راندمان پایین گونه شیری مانع از افزایش مقبولیت آن شد، اما این نژاد به عنوان یکی از بهترین گونه گوشتی شناخته می‌شود.

نژاد گاو موردنظر خود را بیابیداگرچه در آغاز، نژادی دو کاره (کار و گوشت) بوده، اما به دلیل نبود نیاز به گاو برای انجام کار و با پیشرفت تکنولوژی به نژادهای گوشتی تبدیل شده است.

گله‌های شارولی در آمریکا، کانادا، جزایر باهاما، انگلستان، ایرلند، ژاپن و فرانسه وجود دارد. گاو شارولی سفید متمایل به کرم بوده و پوستی صورتی رنگ دارد. گاو نر بالغ وزنی برابر 907 تا 1134 کیلوگرم و گاو ماده بالغ نیز وزنی برابر 680 تا 816 کیلوگرم دارد و سرعت رشد آنها زیاد است.

وزن گوساله هنگام تولد ۵/۳۸-۳۶ کیلوگرم است و بازده لاشه در این نژاد در حدود ۷۰ تا ۷۳% می‌باشد. به سبب نازک و باریک بودن گوساله، زایمان براحتی انجام میگیرد واحتمال سخت‌زایی ۲% است.

گاو شاروله

گاوهاى نژاد شاروله سفید و یا کرمى بوده و اکثراً شاخدار هستند ولى ممکن است گاوهاى بى‌شاخ به‌طور طبیعى وجود داشته باشد. نژادى است بزرگ و پرگوشت، قابلیت استفاده از علوفه در این نژاد بالا است. قابلیت سازگارى این نژاد براى مناطق مختلف زیاد است از این نژاد در دورگ‌گیرى‌هاى مختلف استفاده مى‌کنند. طرح شاخ‌های این نژاد بسیار منحصر به فرد می‌باشد. به طور معمول شاخدار بوده و شاخها سفید رنگ، باریک و نوک‌تیز می‌باشد. بعضاً شارولی بدون شاخ نیز مشاهده می‌شود. کیفیت لاشه آن بسیار عالی بوده و به دلیل نداشتن چربی زیر پوست، می‌توان بدون افزایش چربی روی لاشه آن را تا وزن‌های زیاد پروار کرد. میزان چربی درون ماهیچه‌ای لاشه زیاد است. این نژاد سازگاری خوبی با اکثر مناطق دارد و در برنامه‌های تلاقی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بیشتر بدانیم:

مراقبت از سم گاو

اثرات گرما و رطوبت بالا بر تولیدمثل گاو

از دیگر مشخصات بارز این نژاد می‌توان به بهره وری بالای اقتصادی در گله، کیفیت مناسب لاشه، دست وپا بسیار قوی، تولید گوشت سودمند با استفاده از نژاد خالص وآمیخته‌گری و ترکیب خوب بدن نیز اشاره کرد.

از مهم‌ترین علل محبوبیت این نژاد در بین دامداران می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) میزان ماربلینگ لاشه این نژاد بسیار بالا بوده و می‌توان آن را جز پرگوشت‌‌ترین و کم‌چربی‌‌ترین گاوهای جهان دانست.

ب) راندمان بالا در وزن‌‌گیری گونه گوشتی

ج) بالا بودن وزن گوساله متولد شده

خصوصیات گاو شاروله

منبع: دامینا (شبکه دامپروری ایران)