اسب نژاد لات‌ویان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد لات‌ویان (Latvian horse) اسب یراق‌بندی قدرتمندی است که شهرت وی به سبب توانایی در کشیدن وزنه است. منشا آن جدید است و به اوایل دهه 1920 میلادی یعنی زمان آمیزش مادیان محلی با اسب‌های آلمانی، انگلیسی و فرانسوی برمی‌گردد. هدف از این آمیزش‌ها ایجاد اسب‌های کاری با قابلیت بالا و دارای قدرت بنیه و گام‌های فعال بود.

دو نوع مجزای اسب لات‌ویان وجود دارد: نوع مالبندی سنگین که عمدتاً بر مبنای آمیزش‌های اسب نژادهای الدنبورگ، نورفولک روداستار و آنجلو نورمن استوار است و نوع سبک‌تری که برتری اسب هانوورین را دارد.

اسب نژاد لات‌ویان

بیشتر بدانیم:

آشنایی با اسب اصیل یا اسب عرب

اسب نژاد مورگان (Morgan horse)

اسب‌های لات‌ویان اسکلت‌بندی خوب و آزادی حرکت فوق‌العاده‌ای دارند. ارتفاع نریان 155 سانتی‌متر و مادیان 153 سانتی‌متر است. رنگ غالب در این نژاد در نوع سنگین وزن است در حالی که اکثر اسب‌های سبک وزن به رنگ شاه بلوطی هستند. اسب مالبندی لات‌ویان در سال 1952 میلادی به عنوان نژاد شناخته شد ولی به دلیل آمیزش با اسب‌های الدنبورگ و‌هانوورین تعداد آنها نسبتاً محدود شده است. این نژاد به دلیل  خلق وخوی آرام معروف است. این خصوصیت به همراه قدرت و انرژی فوق‌العاده آن را حیوان کاری ممتازی کرده است.

خصوصیات اسب لات ویان

منبع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران