نگهداری از حیوانات خانگی چگونه به ما کمک می‌کند؟

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ میان افرادی که در مناطق دور افتاده آمازون زندگی می‌کنند با ساکنین شهرهایی مانند نیویورک و لندن،اشتراکات زیادی وجود ندارد، اما نگهداری از حیوانات خانگی یکی از این اشتراکات است. دانشمندان برروی دلیل نگهداری حیوانات خانگی مطالعه می‌کنند و نتایج قابل توجهی به دست آورده‌اند.

آنچه در این زمینه بسیار جذاب است، مسیر مشخصی است که ما با نگهداری از یک حیوان خانگی به طور غریزی مزایای آن را که اکنون علم فقط شروع به بازکردن آن کرده تشخیص می‌دهیم. ازجمله این یافته‌ها این است که، به طور کلی صاحبان حیوانات خانگی در مقایسه با افرادی که حیوان خانگی ندارند، در مقابل فشار خون بالا آسیب پذیری کمتری دارند.

برای روزهای سخت کاریت سگتو بیار

"سگ خود را برای روزهای سخت کاری بیاورید" مزایای غیر منتظره‌ای به ارمغان آورده است.

یافته‌های جذاب

اصطلاح "برای روزهای سخت کاریت سگتو بیار" در ابتدا بیشتر به عنوان یک رویداد سرگرم‌کننده رواج یافت، اما تحقیقات نشان داده که افراد مبتلا به فشارخون بالا زمانی که حیوان خانگی‌شان در محل کارشان حضور دارند، فشار خون پایین‌تری دارند. درمطالعه‌ای که روی سهامداران بورس اوراق بهادار نیویورک که معاملات بزرگ و ارزشمندی انجام می‌دادند صورت گرفت، ملاحظه گردید این افراد در صورت حضور گربه یا سگ‌شان، کمتر در معرض افزایش فشارخون بودند. آنچه در این خصوص واضح بود این است که افراد انتخاب شده، فشار خون بالا داشتند و دارو مصرف می‌کردند. در حالی که مشاهده شد در حضور حیوان خانگیشان افزایش فشار خون بیماران، نصف زمانی است که دارو مصرف کرده‌اند.

محققان از این یافته‌ها نتیجه گرفتند که حیوانات خانگی به کاهش علل اصلی استرس که به عنوان عامل موثر بر فشار خون بالا  شناخته شده‌اند کمک می‌کنند. نگهداری از حیوانات در واقع به کاهش سطح هورمون‌های مرتبط با استرس مانند کورتیزول در گردش خون کمک می‌کند، و از طرف دیگر سطوح اندورفین که موجب احساس رفاه در بدن می‌شود را افزایش می‌دهد.

تاثیر مثبت آکواریوم  دلقک ماهی‌

مشاهده یک آکواریوم دارای  دلقک ماهی‌ها و شقایق‌های دریایی می‌تواند منجر به بهبود سلامتی شود

مزایای یک آکواریوم

در حقیقت، لازم نیست که تماس مستقیم فیزیکی با یک حیوان خانگی داشته باشیم تا بتوان بهبود سلامتی قابل اندازه‌گیری را بدست آورد. نشان داده شده است که داشتن یک آکواریوم در محیط‌های استرس‌زا مثل اتاق انتظار دندانپزشکی موجب کاهش فشار عضلات و  ضربان قلب می‌شود. تاثیر تماشا کردن شنای ماهی در آکواریومش به عنوان یک عامل موثر در مقابله با استرس در بیماران مضطرب، همچون هیپنوتیزم کردن به منظور رسیدن به آرامش ثابت شده است.

همچنین نگاه ساده به ماهی درون آکواریوم منجر به کاهش قابل اندازه‌گیری فشار خون می‌شود و مهمتر این که حتی می‌تواند بیشتر از درمان دارویی موثر باشد. تفاوت مهم بین استفاده از داروها برای تنظیم فشار خون بالا و اثربخشی حیوانات خانگی این است که داروهای مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین (ACE inhibitors)  بر روی عروق خونی اثر می‌گذارند، اما حیوانات خانگی توسط مبارزه با اثرات مغزی استرس به فرد بیمار کمک می‌کنند. همنشینی با حیوانات به متعادل کردن حملات خطرناک افزایش فشار خون که  بر اثر تنش‌های غیرمنتظره زندگی روزمره بوجود می‌آید، کمک می‌کند.

نگهداری از حیوان خانگی

نگهداری حیوان خانگی به طور غیرمنتظره‌ای می‌تواند در سلامتی شما موثر باشد.

نظارت گسترده بر فواید نگهداری حیوانات خانگی

دیگر جنبه‌های عملکرد قلبی و شیمی خون نیز می‌تواند با داشتن حیوانات خانگی بهبود یابد، گرچه در چنین مواردی توضیح مکانیزم آن آسان نیست. به عنوان مثال،  مقایسه  صاحبان حیوانات خانگی و کسانی که حیوانات خانگی ندارند نشان داده است که نگهداری یک حیوان خانگی می‌تواند سطح کلسترول خون و تری‌گلیسیرید را  کاهش دهد. مطابقت این دو گروه از لحاظ متغیرهای کلیدی مانند رژیم غذایی، عادات سیگار کشیدن و وزن، نزدیک هستند.

این نتایج در مطالعات گسترده‌ای که توسط موسسه تحقیقات پزشکی بیکر در استرالیا طی یک دوره سه ساله که شامل بیش از 5700 نفر می‌شد و بیش از 700 نفر از آن‌ها یک یا چند حیوان خانگی را نگهداری می‌کردند انجام شد، تایید شده است. علاوه بر کاهش فشار خون که با داشتن یک حیوان خانگی مرتبط است، این عوامل نشان می‌دهد که به طور متوسط صاحبان حیوانات خانگی نسبت به بیماری‌های قلبی آسیب‌پذیری کمتری دارند. همچنین مطالعات موسسه‌ی بیکر نشان داد که نوع حیوان خانگی مهم نیست بلکه تماس با یک حیوان فاکتور اساسی بود.

صرفه‌جویی در هزینه

صاحبان حیوانات خانگی از بیماری‌های جزئی مانند سرماخوردگی کمتر رنج می‌برند و نسبت به مشکلات روحی حساسیت کمتری دارند. این به معنی صرفه‌جویی بزرگی در هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی می‌باشد، زیرا صاحبان حیوانات خانگی معمولاً بیش از 20٪ کمتر ویزیت پزشک می‌روند. حتی در مورد سالمندانی که حیوان خانگی دارند، تعداد بازدیدهای پزشک به میزان قابل توجهی، کمتر است.

فواید نگهداری از مرغ عشق‌ها

مرغ عشق‌ها می‌توانند زندگی انسان‌ها را تغییر دهند.

تخمین زده شده در استرالیا که در آن سطح کلی مالکیت حیوان خانگی با بیش از 63%  خانوارها که حداقل یک حیوان خانگی را در خانه نگه می‌دارند، یکی از بالاترین مقادیر در جهان است بیشترین صرفه‌جویی در مراقبت‌های بهداشتی مربوط به حیوانات خانگی بین 790‌میلیون دلار و 1.5میلیارد دلار سالانه است. -حجم عظیمی‌از پول! این فقط شامل هزینه‌های متخصصان مراقبت‌های بهداشتی که لازم می‌شود نیست بلکه نیاز به داروهای کمتری هم می‌باشد.

بهبود کیفیت زندگی

داشتن یک حیوان خانگی می‌تواند کیفیت زندگی افراد را مانند سلامت جسمی آنها بهبود بخشد. چند سال پیش، مطالعه‌ای بر روی افراد مسن که تنها زندگی می‌کردند صورت گرفت. به هریک از اعضای گروه اول یک مرغ عشق و اعضای گروه دوم یک گلدان بگونیا داده شد و به گروه سوم به عنوان گروه کنترل چیزی داده نشد. 

تحقیقات نشان داد که کسانی که مراقب مرغ عشق بودند، هدف جدید خود را در زندگی خود پیدا کردند. آنها  به حیوانات خانگی جدید خود بسیارعلاقمند بودند، در این حد که اصرار داشتند خودشان از خانه بیرون بروند و برای آن‌ها غذا تهیه کنند.

این تصور که افراد سالخورده باید انرژی خود را به این پرنده کوچک اختصاص دهند، در اولین نگاه ممکن است کمی ناخوشایند به نظر رسد. این مطالعه نتیجه جالب و غیرمنتظره دیگری را نیز عرضه کرد. داشتن پرندگان باعث شد که این افراد کمتر درون‌گرا شوند و اعتماد به نفس تازه‌ای برای سروکار داشتن با جهان خارج از خانه خود کسب کنند. طولی نکشید که گفت وگو در خصوص دست آموزی و توانایی صحبت کردن مرغ عشق‌هایشان جای گله‌های روزانه در مورد آب و هوا و ناراحتی‌های جزئی را گرفت.

حیوانات خانگی و کودکان

یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین جنبه‌های نگهداری از حیوانات خانگی، به رشد خانواده در کنارحیوان خانگی مربوط می شود. وقتی که کودکان ببینند حیوانات خانگی در مقابل چیزهایی که می‌ترسند از آنها محافظت می‌کنند، به آنها اطمینان می‌کنند همچنین علاقه کودک به دنیای اطرافش را تحریک می‌کند. 

تصوراتی که کودک از حیوان خانگی دارد مهم است و کودک حیوان خانگی را وارد داستان‌های خیالی خود می‌کند. یک حیوان، بدون پیش داوری می‌تواند مورد اطمینان باشد بنابراین به کودک در تشخیص عاقلانه صحیح از غلط، بدون فشار بزرگترها، کمک می‌کند.

همانطور که کودک بزرگتر می‌شود می‌تواند مسئولیت بیشتری را برای مراقبت از حیوان خانگی خود برعهده گیرد، این کار حس مسئولیت را در او ایجاد می‌کند. نهایتاً این که کودک می‌تواند کاری را مستقل انجام دهد، و اعتماد به نفس بالایی داشته باشد. در بعضی موارد، وقتی کودکی گوشه‌گیر ترجیح می‌دهد درون خانه بماند، شاید لازم باشد اول یک خرگوش را در لانه‌اش قرار دهد. حتی شاید این کار در یک روز نیمه بارانی برای تحریک تخیلات کودک بهتر باشد و رفتارهای خیالی دیگر هم می‌تواند بیشتر مشوق او برای رفتن به سمت خرگوش و نتیجتاً خروج او از خانه باشد.

فواید حیوانات خانگی برای کودکان

بازتاب وضعیت عاطفی افراد را می‌توان از طریقه داشتن حیوان خانگی مشاهده کرد. این به نوبه خود می‌تواند به کودکان کمک کند تا با شرایط احساسی که ناگزیر در زندگی به وجود می‌آیند (مانند رابطه جنسی، بیماری و مرگ) به خوبی کنار بیاید. تاثیر عمیق تجربه دوران کودکی ما با حیوانات، در دوران بزرگسالی هم ادامه دارد. واضح است بچه‌هایی که حیوان خانگی نگه داشته‌اند، نسبت به حیوانات رفتار بهتری دارند و در زندگی از حیوانات کمتر هراس دارند. به طور مثال کسانی که با سگ‌ها بزرگ شده‌اند، معمولاً در طول زندگی خود به آنها وابسته می‌مانند.

متاسفانه تا به امروز مطالعات در این زمینه به عنوان یک حوزه نسبتاً جدید از تحقیقات علمی، دانش عمومی نسبتاً کمی ایجاد کرده و تاکنون یافته‌های آنها به هر دلیلی هیچ تأثیری بر سیاست‌های عمومی نداشته است. وقت آن است که این قضیه به نفع همه ما تغییر کند!!!

منبع: worldofpetsmagazine.com

ترجمه: دکتر مهسا دلشاد