اسب نژاد موستانگ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب نژاد موستانگ (mustang horse) اسب وحشی آمریکای شمالی از نوادگان اسب‌هایی است که توسط فاتحان قرن شانزدهم به آمریکا آورده شدند. به محض حرکت استعمارگران اسپانیایی به سمت شمال یعنی از مکزیک تا تگزاس امروزی قبایل سرخ پوست با آنها رابطه برقرار کرده و زندگی با اسب‌ها را برای اولین بار تجربه کردند. در ابتدا سرخ‌پوستان تمایل به کشتن و خوردن گوشت اسب‌های گرفته از مهاجران داشتند. ولی بعداً ارزش اسب‌ها به عنوان وسیله حمل ونقل را فهمیده و روش مهار کردن و سوار شدن بر آنها را یاد گرفتند. تا نیمه دوم قرن هفدهم برخی قبایل اسب‌ها را از اسپانیایی‌ها می‌گرفتند و از آنها برای حمله علیه تازه‌واردان استفاده می‌کردند و به این ترتیب اسب‌های بیشتری به دست آوردند.

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید

منشا اسب موستانگ

گسترش و پخش تدریجی اسب‌ها به قبایل دیگر به وسیله تبادل اسب‌ها یا دزدی و نیز حرکت اسب‌ها به سوی شمال آغاز شد. بسیاری از اسب‌ها پس از رها شدن در طول جنگ بین اسپانیایی‌ها و سرخ‌پوستان وحشی شده و به وضع بدی دچار شدند. از اسب‌های دیگر آنهایی که مطلوب نبودند یا به استراحت نیاز داشتند احتمالا رها می‌شدند. برخی از اسب‌های اهلی نیز که برای چرا به مراتع فرستاده می‌شدند دچار سرگردانی و سر در گمی می‌شدند. به تدریج این اسب‌ها به‌هم پیوسته و گله‌های غیر اهلی را تشکیل داده و در مناطق وسیع و دشت‌های بزرگ تعداد آنها افزایش چشمگیری یافت. تا اواخر قرن هجده و اوایل قرن نوزدهم تعداد اسب‌های وحشی و در حال چرا در دشتها حدود 2میلیون راس برآورده شده است.

اسب وحشی موستانگ

نقطه عطف اسب موستانگ گسترش تمدن به سمت غرب بود. بسیاری از این اسب‌ها کشته شدند برخی به عنوان اسب‌های کاری جمع‌آوری و برخی نیز برای آمیزش استفاده شدند. تعداد زیادی از آنها در جنگ بوئر به عنوان اسب‌های تازه نفس سواره نظام استفاده شدند. در طول قرن بیستم همچنان تعداد زیادی از آنها به عنوان غذای خانگی و نیز فروش گوشت کشته می‌شدند.

محدودیت‌های دولتی در سال 1971 میلادی باعث افزایش ایجاد قانون حفاظت از این اسب‌های وحشی شد. امروزه نیز با توجه به کاهش قابل توجه این اسب‌ها تعداد کم ‌در علفزارها وجود دارند. اسب موستانگ اهلی اغلب اسب سواری خوبی بوده و به علت طاقت زیاد برای سواری‌های طولانی مناسب است.

اسب موستانگ

منابع: اطلس رنگی نژادهای اسب های ایران و جهان نوشته دکتر علی نصیریان و همکاران

نژاد اسب موردنظر خود را بیابید