ریشه کنی هاری

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از ایسنا؛ امکان ریشه‌کنی بیماری هاری در ایران وجود ندارد، ۹ مورد فوت ناشی از هاری از ابتدای سال جاری در کشور

«دکتر حسین عرفانی» افزود: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد و رساندن سطح پوشش واکسیناسیون سگهای صاحبدار به بالاتر از ۷۰ تا ۷۵ درصد، از شرایط محقق شدن حذف هاری در کشور است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت شبانه روزی ۷۰۰ مرکز درمان و پیشگیری از هاری در کشور، تاکید کرد: امکان ریشه‌کنی بیماری هاری در ایران وجود ندارد.

بیشتر بدانیم: آشنایی با بیماری هاری

«دکتر حسین عرفانی» با تاکید بر اینکه در تمام اقلیم ایران ویروس هاری در وحوش و حیوانات اهلی وجود دارد، گفت: ما در دو تا سه دهه گذشته از بیشتر نقاط و استان‌های کشور موارد ابتلا به هاری را داشته‌ایم؛ یعنی هیچ منطقه‌ای را از نظر بیماری هاری پاک نمی‌دانیم. ایران در منطقه جغرافیایی قرار دارد که جزیره‌ای نیست و با کشورهایی مرز مشترک دارد که آنها در حیوانات و انسان‌ها موارد ابتلا به هاری را دارند. همچنین این بیماری بین انسان و دام مشترک است؛ به همین دلیل فاز ریشه‌کنی در شرایط اقلیمی و جغرافیایی ایران امکان‌پذیر نیست.

وی ادامه داد: در مبارزه با بیماری‌های واگیر سه مرحله کنترل، حذف و ریشه‌کنی وجود دارد؛ در مرحله کنترل حداقل وظیفه سیستم مراقبت از بیماری‌ها این است که وقوع و بروز آن در میدان دید مراقبتی اتفاق افتد و به موقع تشخیص داده شود. این سیستم پس از تشخیص بیماری با در دست گرفتن مهار سیر آن باید کاری کند که برای سلامت عمومی مشکلی ایجاد نشود. در سه دهه گذشته موارد گزش توسط حیوانات افزایش یافته است، در سال ۹۵ بیش از ۱۷۰‌هزار مورد گزش داشتیم که به مراکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه کردند و واکسن دریافت کردند. اگر این درمان و پیشگیری انجام نمی‌شد تعداد قابل توجهی از این موارد ممکن بود به هاری مبتلا شوند .

رئیس اداره کنترل بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت همچنین تاکید کرد که بیماری هاری کشندگی ۱۰۰‌درصدی دارد و شانس درمان و بهبود پس از ابتلا به آن صفر است. درمان بیماری نیز با واکسن سه تا پنج نوبتی و سرم انجام می‌شود .

عرفانی با اشاره به فعالیت شبانه روزی ۷۰۰ مرکز درمان و پیشگیری هاری در کشور، افزود: سگ‌سانان، گربه‌سانان و علف‌خواران این قابلیت را دارند که بیماری را به انسان منتقل کنند. درمان و پیشگیری از بیماری باید بلافاصله بعد از گزش اتفاق افتد. محل گزش باید حدود ۱۵ دقیقه با آب و صابون شسته شود. همچنین باید از پانسمان و بخیه کردن غیرضروری محل گزش اجتناب شود؛ این کار فقط باید با نظر پزشک متخصص و در شرایط ویژه انجام شود .

رئیس اداره بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت همچنین اضافه کرد: در ۲۰ سال گذشته موارد ابتلا به بیماری هاری در کشور انگشت شمار بوده و پیشگیری با واکسن موفق عمل کرده است، اما با هزینه سالیانه ۱۰ تا ۲۰۰‌میلیارد تومان؛ چراکه هزینه مستقیم هر نوبت درمان و پیشگیری از هاری حدود یک میلیون تومان است. وزارت بهداشت با این هزینه توانسته است بیماری را در کشور کنترل کند. با توجه به زمینه‌هایی که در کشور وجود دارد می‌توان امیدوار بود اگر مورد حمایت قرار بگیریم به حذف هاری دست پیدا می‌کنیم .

وی همچنین تاکید کرد: کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد در کشور و رساندن سطح پوشش واکسیناسیون سگ‌های صاحبدار به بالاتر از ۷۰ تا ۷۵‌درصد از شرایط محقق شدن حذف هاری در کشور است .

عرفانی با بیان اینکه در حال حاضر جمعیت سگ‌های ولگرد در بخش‌هایی از کشور کنترل نشده است، افزود: از ابتدای فروردین ۹۶ تا کنون ۹ مورد ابتلا به هاری منجر به فوت در کشور داشته‌ایم. دو مورد از این ابتلا در استان‌های هرمزگان و گلستان و هفت مورد بقیه در منطقه زابل استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده است؛ چون سگ‌های ولگرد در این منطقه به طور بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده‌اند. زحمات زیادی برای کنترل جمعیت این سگ‌ها انجام شده‌ است، اما در حدی نبوده که چرخه ازدیاد آنها را کنترل کند. باید نیم نگاهی به گردش ویروس هاری در وحوش داشته باشیم تا در صورت نیاز آنها را با روش‌هایی مانند طعمه‌گذاری، واکسیناسیون و کنترل کنیم .

وی تصریح کرد: نمودارهای توزیع سنی و جنسیتی نشان می‌دهند که پسران نوجوان بیشترین گروه جمعیتی هستند که مورد گزش سگ قرار می‌گیرند؛ به همین دلیل باید بیاموزند که سگ‌ها را تحریک نکنند. مردم نیز باید بدانند در اثر خراش گربه، گزش و لیسیده شدن ازطرف سگ باید حتما به مرکز درمان و پیشگیری از هاری مراجعه و دوره درمان را تکمیل کنند. اگر از وضعیت واکسن و تاثیر آن بر حیوانی شامل صاحبدار یا ولگرد مطمئن نباشیم باید پس از گزش برای درمان اقدام کنیم.