بهداشت گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اگر گربهای را در خانه نگهداری می‌کنید بسیار مهم است که به بهداشت و تمیز کردن او توجه کنید. اینگونه است که می‌توانید هم گربه و هم خودتان را از ابتلا به بیماری‌ها مصون دارید.

• برس زدن موی گربه: گربه مو کوتاه ۱-۲ بار در هفته و گربه مو بلند هر روز باید برس زده شوند. این کار باید به آرامی و در جهت موهای بدن انجام شود. در صورتی که روی بدن کرک بوجود آمده باشد می‌توان از شانه فلزی برای باز کردن آن استفاده ‌نمود.

موی گربه به طور طبیعی می‌ریزد. در صورتی که بطور منظم برس زده نشود گربه موهای ریخته شده را خواهد بلعید. این موها قادرند در دستگاه گوارش کنار هم جمع شده و ایجاد گلوله‌های مو (Hair ball) و انسداد نمایند.

• تمیز کردن چشم، گوش و دندان گربه‌ها: حداقل هفته‌ای یکبار چشم‌ها و گوش‌ها باید به وسیله پنبه مرطوب و تمیز شده و دندان‌ها را با مسواک کوچک یا گوش پاک‌کن مسواک زده شوند. گربه را باید از بچگی به این موارد عادت داد.

• کوتاه کردن ناخن‌های گربه: در صورتی که گربه شما دائم در خانه است بهتر است بطور منظم انجام شود. عمل جراحی قطع ناخن توصیه نمی‌شود، زیرا دفاع طبیعی را از گربه می‌گیرد.

• حمام کردن گربه: بطورکلی گربه نیاز به شستشو ندارد مگر اینکه بدن آن واقعاً کثیف شده باشد. در صورت نیاز به حمام‌کردن، این کار باید با آب گرم و شامپو مخصوص انجام شده و پس از آن بدن گربه کاملاً خشک شود.

بیشتر بدانیم: ده بیماری شایع در گربه‌ها

مراقبت از چشم سگ و گربه خانگی

منبع: کانال آموزش آنلاین دامپزشکی