انواع نژادهای ماکیان زینتی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ امروزه نژادهای بسیار فراوان و گوناگونی از مرغ و خروس‌ها در دنیا موجود است که به جهت تولید گوشت و تخم‌مرغ مورد توجه، اصلاح نژاد، تکثیر و پرورش قرار گرفته‌اند، در این میان نژادهای مرغ و خروس زینتی از لحاظ اقتصادی و تولید گوشت و تخم‌مرغ، توجیه اقتصادی نداشته و صرفاً به عنوان پرنده زینتی مورد توجه می‌باشند.

گونه‌های مرغ و خروس زینتی با ظاهری زیبا و فانتزی، فرم بدن و آرایش پر و بال خاص به عنوان پرنده تزئینی و اشرافی مورد استقبال دوستداران حیوانات خانگی و پرندگان زینتی، فاروم‌ها و مجموعه‌داران قرار گرفته‌اند.

نژادهای زیادی در دسته مرغ و خروس‌های زینتی قرار می‌گیرند که اکثراً به عنوان نژادهای متفرقه مطرح هستند، در ادامه به معرفی محبوب‌ترین و شناخته‌شده‌ترین نژادهای مرغ و خروس زینتی در دنیا می‌پردازیم.

۱- مرغ وخروس نژاد سبرایت (Sebright Fowl)

مرغ وخروس نژاد سبرایت

مرغ و خروس نژاد سبرایت از دسته مرغ و خروس‌های جنگجو می‌باشد. این نژاد زینتی به نامهای مینیاتوری و سبراگت (جنگلی) نیز شهرت دارند. نژاد سبرایت دو واریته اصلی به نام سبرایت نقره‌ای و سبرایت طلایی دارد، البته به علت نسل کشی‌های انتخابی رنگ‌های دیگر هم در بازار موجود است.

این نژاد از مرغ و خروس‌ها بسیار زیبا و دوست داشتنی هستند و با جثه نسبتاً کوچکی که دارند، احتیاج به فضای کمتری نسبت به نژادهای دیگر مرغ و خروس دارند. ولی بسیار چابک، سریع و شلوغ می‌باشند، خروس‌های مینیاتوری نیز بسیار شجاع می‌باشند به طوری که به آنها لقب جنگجو را داده‌اند.

آنها همیشه با خروس‌های دیگر بر سر قلمرو و مرغ‌ها نزاع می‌کنند و همیشه پیروز نهایی خروس‌های مینیاتوری هستند. خروس مینیاتور اصل دارای خصوصیات ظاهری همچون تاج گوشتی یا همان گلسرخی (چهل تاج) می‌باشد که در جلو پهن و با شیب تندی به عقب باریک می‌شود وزن خروس آن ۸۰۰ گرم و مرغ آن در حدود ۶۰۰ گرم است.

تعداد تخمگذاری در سال۱۸۰ تخم مرغ می‌باشد.

بیشتر بدانیم: مرغ و خروس نژاد مینیاتوری یا سبرایت (SEBRIGHT FOWL)

۲- مرغ و خروس نژاد ابریشمی (Silkie Fowl)

مرغ و خروس نژاد ابریشمی

این نژاد مرغ زینتی که نوع اصیل آن کمتر از یک کیلوگرم وزن دارد، واجد پرهای مویی مانند به سان الیاف نرم و براق ابریشم می‌باشد. این مرغ و خروس‌ها بسیار آرام می‌باشند و نگهداری از آنها کار آسانی است.

نژاد ابریشمی به خاطر شکل و فرم پرها توانایی پرواز و پریدن زیاد ندارند، همچنین مرغ‌های آنها تخمگذاران خوب و مادران خوبی هستند. نوع اصیل آن واجد خصوصیاتی همچون کاکل و ریش انبوه و پای پردار است و در هر پا ۵ انگشت دارد. به طور کلی در بازار ۲ واریته اصلی به نام ابریشمی آمریکایی که دارای کاکل و گوشواره قرمز است و ابریشمی فرانسوی که دارای کاکل و گوشواره کبود است موجود می‌باشد که نوع ابریشمی فرانسوی از محبوبیت و مرغوبیت بیشتری برخوردار است.

وزن خروس‌ها ۱۱۰۰ و وزن مرغ‌ها ۹۰۰ گرم می‌باشد.

بیشتر بدانیم: مرغ و خروس نژاد ابریشمی یا سیلکی (SILKIE FOWL)

۳- مرغ و خروس نژاد لهستانی (Polish Fowl)

مرغ و خروس نژاد لهستانی

این نژاد مرغ و خروس بومی کشور لهستان می‌باشند. قدمت این نژاد به سال ۱۴۷۵میلادی در شمال هلند باز می‌گردد، قرنها است که کشور لهستان پیشگام در تکثیر، پرورش و صادرات این نژاد مرغ زینتی می‌باشند.

نژاد مرغ لهستانی از شناخته‌شده‌ترین و مرسوم‌ترین مرغ و خروس‌های زینتی به شمار می‌رود و از تنوع رنگی خوبی برخوردار هستند. این نژاد مرغ زینتی واجد کاکل انبوه وچتر مانند بر روی سر می‌باشند و پای آنها فاقد پر است.

وزن خروس‌های این گونه ۷/۲ کیلو گرم و وزن مرغ‌ها ۳/۲ کیلو گرم می‌باشد، تعداد تخمگذاری درسال۱۲۰تا۱۸۰عدد تخم‌مرغ می‌باشد.

بیشتر بدانیم: مرغ و خروس نژاد لهستانی (POLISH FOWL)

۴- مرغ و خروس نژاد سلطان (sulmtalers FowI)

مرغ و خروس نژاد سلطان

نژاد سلطان از با ارزش‌ترین و کمیاب‌ترین گونه‌های مرغان زینتی محسوب می‌شود. پیدایش این نژاد ماکی به کشور ترکیه باز می‌گردد. در زمان گذشته بین سلاطین عثمانی بسیار نگهداری از این نژاد مرغ و خروس مرسوم بوده نام سلطان برای این نژاد مرغ نیز برگرفته از پادشاهان عثمانی است.

مرغ سلطان دارای جثه متوسط، وزن خروس‌ها ۳ کیلوگرم و مرغ‌ها ۲ کیلوگرم است. سینه پهن، ریش و تاج پرپشت و دارای ۵ انگشت در هرپا است. نوع اصیل آن به رنگ سفید یکدست است. بعدها نژاد سلطان را با نژاد لهستانی آمیزش دادند که حاصل آن مرغ و خروس‌های سلطان با تنوع رنگی بیشتر و کاکل انبوه‌تر و رنگهای کرم، قهوه‌ای، سیاه سفید و… شده است، که به آن مرغ و خروس هلندی نیز می‌گویند.

بیشتر بدانیم: مرغ و خروس نژاد سلطان (SULTAN FOWl)

۵- مرغ و خروس نژاد کوچین (Cochin FowI)

مرغ و خروس نژاد کوچین

منشا پیدایش مرغ و خروس نژاد کوچین، شانگهای چین می‌باشد و به نامهای شانگهای و کوشین نیز شهرت دارد. پیدایش این نژاد به دوره پیروان (کونگ فوتسی و لئوتسی) که روح اجدادشان راعبادت کرده و به ابدی بودن آنان اعتقاد داشتند برمی‌گردد. درفرهنگ برهما کوچین‌ها به عنوان غذای مخصوص میهمانان و دوستان و حتی به عنوان هدیه به دوستان و مسافران هدیه می‌شد.

نژاد کوشین جثه سنگینی دارد، رشد سینه در این نژاد کم است و سینه کوتاه می‌باشد، در نواحی ساق پا واجد پرهای فراوانی می‌باشد. این نژاد مرغ و خروس زینتی در انگلستان، بلژیک و آلمان طرفداران زیادی دارد.

وزن واندازه: وزن خروس‌ها در حدود ۵ کیلوگرم و وزن مرغ‌ها در حدود ۸/۳ کیلوگرم می‌باشد. تعداد تخمگذاری در این نژاد کم می‌باشد.

بیشتر بدانیم: مرغ و خروس نژاد کوچین (COCHIN FOWL)

۶- مرغ و خروس براهما (brahmas Fowl)

مرغ و خروس براهما

مرغ و خروس نژاد برهما به امپراطور نیز شهرت دارند. مشاهده اولین برهما‌ها به فرهنگ براهما هندوها باز می‌گردد، این نژاد مرغ و خروس به منطقه براهما پوترا هندوستان منسوب می‌باشد.

نژاد برهما برای اولین بار در سال ۱۸۴۰ میلادی به آمریکا و در سال ۱۸۵۳ میلادی به انگلستان راه یافت و در سال ۱۸۷۴ میلادی استاندارد نژاد آن به ثبت رسید. نژاد امپراطور دارای خصوصیات نژادی همچون جثه بزرگ و سنگین هیکل متناسب، موزون و تاج نخودی شکل است، وجود پر در ساق پا و پنجه پا مشهود است. این نژاد در سه جهش رنگی روشن، سیاه و نخودی موجود است.

تعداد تخمگذاری در یک سال ۱۲۰ تا ۱۸۰ عدد تخم‌مرغ می‌باشد، رنگ تخم‌ها به رنگ قهوه‌ای است.

وزن خروس برهما در حدود ۵ کیلوگرم و مرغ برهما در حدود ۴ کیلوگرم می‌باشد.

بیشتر بدانیم: مرغ و خروس نژاد براهما- امپراتور (BRAHMAS CHICKEN)

۷- مرغ و خروس نژاد فنیکس (phoenix Fowl)

مرغ و خروس نژاد فنیکس

نژاد مرغ فینیکس دارای قدمت طولانی است، از جذابیت‌های نژاد فینیکس به عنوان مرغ و خروس زینتی می‌توان به دم بلند و بسیار زیبای خروس‌های این نژاد اشاره کرد، دم در خروس‌های فینیکس در حدود ۳فونت و حتی خیلی بلندتر در حدود ۴ تا ۵ فوت و داسی شکل می‌باشد به طوری که از پشت به زمین می‌افتد.

نژاد فونیکس دارای جثه کوچک تا متوسط گوشواره قرمز، لاله گوش به رنگ سفید، پاهای به رنگ زرد می‌باشد. وزن مرغ آن حدود ۴پوند و خروس آن در حدود ۵پوند است. رنگ تخم‌مرغ آن به رنگ سفید و اندازه آن کوچک است، جوجه تازه متولد شده این نژاد به رنگ قهوه‌ای مایل به کرم و زرد همراه با راه راه‌های قهوه‌ای تیره در پشت و سر می‌باشد.
 

۸- مرغ و خروس نژاد ژاپانیز (Japanese Fowl)

مرغ و خروس نژاد ژاپانیز

پیدایش ناد ژاپانست به سال ۱۷۰۰میلادی و به جزیره ژاپن برمی‌گردد و نام خود را هم از آن گرفته است. مرغ و خروس ژاپانیز از لحاظ تیپ و ظاهری شبیه به نژاد مرغ مینیاتوری است.

این نژاد مرغ زینتی ژاپنی دارای جثه کوچک، وزن ۸۰۰ تا ۱۲۰۰ گرم، دم سنجابی بلند داسی که بالاتر از سینه آن به صورت افراشته قرار می‌گیرد. کاکل ساده و به صورت افراشته، سینه پهن و روبه جلو، پاهای کوتاه به طوری که زیر پرهای بدن پوشیده شده است.

مرغ و خروس ژاپونیز در انواع جهش‌های رنگی موجود است.
 

۹- مرغ و خروس نژاد مرندی (marandI Fowl)

مرغ و خروس نژاد مرندی

نژاد مرغ و خروس مرندی از لحاظ تولید گوشت و تخم‌مرغ نژادی دو منظوره محسوب می‌شود و از لحاظ ضریب تبدیل خوراک به گوشت جایگاه خوبی دارد. منشاء این نژاد منطقه مرند در استان آذربایجان کشور ایران می‌باشد.

نژاد مرغ و خروس مرندی دارای جثه متوسط می‌باشد. وزن خروس‌های مرندی بالغ در حدود ۵/۲ تا ۳ کیلوگرم و مرغ‌های مرندی بالغ در حدود ۲ تا ۲/۲ کیلوگرم می‌باشد. پوشش پرها به رنگ سیاه یکدست، منقار سیاه یا خاکستری، لاله گوش (گوشواره) به رنگ سفید، تاج ساده و به صورت افراشته و به رنگ قرمز است. ریش متوسط، ساق پا پوشیده از پر و جهت پرها به سمت جلو می‌باشد. پاها دارای چهار انگشت است.

همچنین نژاد مرغ و خروس مرندی به لحاظ شکل ظاهری زیبا و فرم پرها و وجود پر درنواهی پا و ریش زیبا به عنوان مرغ زینتی در بین مردم ایران به خصوص آذربایجان از محبوبیت زیادی برخوردار است.

بیشتر بدانیم:
مرغ و خروس نژاد مرندی (Marandi fowl)
معرفی مرغ مرندی برترین نژاد مرغ تخمگذار محلی

منبع: پرنده جنگل  junglebird.ir