ماهی گلدفیش شابونکن

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی شابونکین (shubunkin goldfish) که در لغت به معنی ابریشم زربفت سرخ است، نوعی گلدفیش مقاوم و تک‌دم با فلس‌های صدفی رنگ و نقش‌های موسوم به کالیکو (Calico) است.

در واقع این ماهیان اصالتاً ژاپنی را نخستین بار فردی به نام یوشیگورو آکی‌یاما با پیوند دو گونه‌ ماهی دمکین یا کالیکوی چشم‌تلسکوپی و گلدفیش معمولی پرورش داد.

استخوان‌بندی و ساختمان ظاهری شابونکین بسیار شبیه گلدفیش معمولی است: هردو بدن کشیده‌ و باله‌های متقارن و متناسب دارند. 

به خاطر رنگ براق و صدفی فلس‌های این ماهی و نقش‌های روی بدن او آنها را در دسته ماهی‌های کالیکو هم قرار می‌دهند. در سرتاسر بدن این ماهی مخلوطی از رنگ‌ها و نقش‌های سیاه، خاکستری، آبی، قهوه‌ای، بنفش، سرخ و سفید و همچنین لکه‌های رنگی تیره دیده می‌شود که گاهی تا روی باله‌ها امتداد می‌یابد. شابونکین‌های آبی رنگ مرغوب‌ترند. بهترین شابونکین‌های آبی از طریق پیوند دو شابونکین آبی حاصل می‌شوند، اگرچه پیوند ماهی‌های برنزی متالیک با صورتی هم گاهی شابونکین آبی تولید می‌کند، و گاهی هم خاکستری زغالی.

گلدفیش شابونکن

شابونکین‌ها در ۲ دسته‌ی شابونکین لندن،  بریستول قرار می‌گیرند که  دسته‌ی دوم باله‌های بلندتر و چنگال مانند دارند.

شابونکین لندن همزمان با شابونکین‌های آمریکایی در دهه ۱۹۲۰ تولید شدند. شابونکین بریستول بعدها با پیوند این دو دسته یعنی شابونکین لندن و آمریکایی به دنیا آمد.

شابونکن لندن

بدن و باله‌هایی شبیه گلدفیش معمولی دارد. آن باید قسمت‌های قرمز، سیاه و زرد در طول لکه‌های سیاه بر پس‌زمینه به رنگ آبی درخشان داشته باشد. معمولاً این رنگ‌آمیزی و لکه‌دار بودن بر باله‌های این ماهی خیلی جذاب امتداد می‌یابد .

                           

شابونکن بریستول

ماهی باریک با باله‌های به خوبی رشد یافته، به ویژه باله دمی بزرگ چنگالی شکل با انتهای مدور است. رنگ‌آمیزی آن با شابونکن لندن یکسان است .

گلدفیش کالیکو Calico                                   

منبع:مای گلدفیش بلاگ‌فا