مقایسه گاو و شترمرغ

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوشت شترمرغ به رنگ قرمز و از لحاظ مقدار کلسترول و کالری از گوشت مرغ و ماهی هم کمتر است، طبق گزارش اداره کشاورزی آمریکا در هر ۳ ا‏نس گوشت شترمرغ مقدار کلسترول ۵۸ میلی‌گرم و چربی ۲% و کالری تنها ۱۱۴ می‌باشد که در هر سه مورد مساوی یا کمتر از گوشت مرغ می‌باشد و به همین علت این نوع گوشت خیلی مورد توجه مصرف کنندگان اروپائی و آمریکائی قرار گرفته است.

شترمرغ در هر سال ۴۰ تا ۶۰ جوجه تولید می‌کند در حالی‌که تولید گاو در هر سال یک رأس می‌باشد برای پرورش یک جفت شترمرغ کاملاً بالغ به نیم جریب زمین نیاز است یعنی حدود یک پنجم زمین مورد نیاز برای پرورش گاو.

شترمرغ تا ۵۰، ۶۰ یا ۷۰ سال عمر کرده و در این مدت حداقل ۴۰ سال آن را تولیدمثل می‌کند در حالی‌که گاو در سن ۱۰ تا ۱۱ سالگی تولیدمثل را متوقف می‌کند.

تولید گوشت در شترمرغ نزدیک به ۴ برابر تولید گوشت گاو است. دوره بارداری گاو ۹ ماه است در حالیکه دوره تبدیل تخم به جوجه ۴۲ روز است. استحکام چرم شترمرغ ۳ برابر استحکام چرم گاو می‌باشد. چرم به دست آمده از هر شترمرغ ۱۳ تا ۲۰ فوت مربع است.

از یک جفت شترمرغ سالیانه حدود ۳۰ عدد شترمرغ تولید می‌شود و وزن آن در یکسالگی حدود ۹۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم می‌باشد.

درآمد سالیانه از یک شترمرغ که در شرایط مناسب پرورش داده شده حدود ۱۰۰۰ دلار است. مقدار ۱ تا ۲ کیلوگرم یونجه برای تغذیه روزانه شترمرغ بالغ کافی است. شترمرغ در سن ۱۸ تا ۲۴ ماهگی شروع به تخمگذاری می‌کند.

از خصوصیات دیگر گوشت شترمرغ این است که مقدار پروتئین آن مثل گوشت گاو زیاد ولی مقدار کالری و کربوهیدرات آن کمتر است مقدار چربی و کلسترول آن از گوشت مرغ کمتر بوده و از لحاظ کیفیت و طعم شبیه به گوشت گاو می‌باشد.

(جدول مقایسه گوشت شترمرغ با گوشت سایر دام‌ها)

۸۵ گرم گوشت کلسترول
(میلی گرم)      
انرژی (کالری) چربی(گرم) پروتئین(گرم)
شترمرغ ۴۹ ۹۷ ۷/۱ ۲/۲۱
مرغ ۷۳ ۱۴۰ ۳ ۲۷
بوقلمون ۵۹ ۱۳۵ ۳ ۲۵
گاو ۷۴ ۲۳۰ ۱۶ ۲۲
گوسفند ۷۸ ۲۰۵ ۱۳ ۲۴

منبع: سایت سیمرغ پروران پارسه