چرم کروکودیل و تمساح

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ چرم تمساح خاص و منحصر به فرد است، چرم تمساح اولین گزینه لوکس و لاکچری در چرم است. چرم کروکودیل نیز خاص است و در مقایسه با چرم تمساح یک درجه پایین‌تر در سطح لوکس قرار گرفته است. این تفاوت عملاً بازتابی در قیمت‌گذاری این دو نوع چرم داشته.

محصولات چرم تمساح شباهت قابل توجهی با محصولات چرم کروکودیل دارد. در حقیقت علاوه بر این درک کیفیت بالاتر از چرم تمساح عده خاصی از خریداران بی‌پروا را به تشویق به گذشتن از چرم کروکودیل به چرم تمساح می‌کند.

تمساح و کروکودیل دو حیوان متفاوت می‌باشند با اینکه در دسته خزندگان قرار دارند. در زیر یک سلسله مراتب از انواع  چرم‌های خزندگان مختلف مشاهده می شود:

چرم تمساح
چرم تمساح

چرم کروکودیل
چرم کروکودیل

تمساح  آمریکایی:

این حیوان شکاری بزرگترین خزنده در آمریکای شمالی است. او در مکان‌های باتلاقی کم عمق زندگی می کند و ازانواع مختلفی از حیوانات تغذیه می‌کند. در طی دهه 1960 به طور گسترده‌ای شکار شدند و تعداد آنها به سرعت کاهش یافت. اخیراً توسط قانون حمایت می‌شوند و بار دیگر تعدادشان رو به افزایش نهاده است.

کروکودیل آب شور:

کروکودیل آب شور (Crocodylus porosus): بزرگ‌ترین نمونه امروزی از کروکودیل‌ها؛ گونه‌ای فرصت‌طلب که هر گونه‌ای، از گاومیش تا کوسه را می‌تواند ببلعد. کروکودیل آب شور هفت تا نه متر طول دارد.

کروکودیل آب شیرین:

کروکودیل آب شیرین استرالیا در راسته تمساح‌ها حیوانات نسبتا کوچکی هستند که طول آن در طبیعت به زحمت به 3 الی 5 متر می‌رسد و سالیان دراز طول می‌کشد تا به این اندازه برسد.

کایمن:

کِیمن یا کایمن (نام علمی: Caimaninae) نام یک زیرخانواده از تیره الیگاتورواران است. کیمن‌ها در آمریکای مرکزی و جنوبی زندگی می‌کنند و تمساح‌هایی نسبتاً کوچک هستند.

همینطور برای خریدار خیلی مهم است که فرق بین چرم تمساح و کروکودیل را بداند.

معقول و منطقی آن است که شما زمانی‌که مبلغی را پرداخت می‌کنید بدانید برای چه محصول واقعی لوکسی می‌باشد.

شناسایی چرم تمساح واقعی در برابر چرم کروکودیل بستگی به ویژگی‌های فیزیکی منحصر به فرد هر یک از حیوانات دارد.

مشخصات زیر به خریدار کمک خواهد کرد در تشخیص بهتر و دقیق‌تر بین این دو نوع چرم:

1- جای زخم در ناف:

جای زخم در ناف تمساح و کروکودیل
Alligator Umbli (جای زخم ناف در تمساح)

تمساح و کروکودیل هر دو دارای زخم ناف در الگوی متفاوتی هستند، در تمساح جای زخم ناف از پوسته دراز آشیانه‌ای تودرتو که به محض رویت با یک الگوی خاص قابل مشاهده می‌باشد. از آنجایی که این الگو منحصر به فرد به تمساح است، حضور خود را می‌تواند قطعی کند برای اصالت یک نمونه چرم، بطوری که طراحان مراقبت ویژه‌ای از طرح الگوها در محصولات خود می‌کنند.

اما کروکودیل جای زخم ناف در قسمت میانی پوست بیشتر قابل مشاهده بوده و با یک نظم و طراحی استادانه کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

2- شاخ و برآمدگی:

شاخ و برآمدگی چرم تمساح
شاخ و برآمدگی چرم تمساح

شاخ و برآمدگی چرم کروکودیل
شاخ و برآمدگی چرم کروکودیل

گردن تمام خزندگان کروکودیل دارای تعدادی از شاخ یا برآمدگی است که  یا یک نگاه حرفه‌ای می‌توان دید که برآمدگی‌ها چطور چیده شده‌اند، در یک الگوی ثابت در ردیف که منحصر به فرد هریک از حیوانات تمساح یا کروکودیل و کمین می‌باشد.

برای تمساح دو ردیف از هر دو شاخ

برای کروکودیل دو ردیف با 4 یا 2 شاخ

3- الگوهای کاشی شکل:

Crocodile Skin Pore (الگوی کاشی شکل کروکودیل)
Crocodile Skin Pore (الگوی کاشی شکل کروکودیل)

هر دو چرم تمساح و کروکودیل دارای الگوی‌های کاشی شکل قابل تشخیص هستند. اما با بررسی دقیق‌تر تفاوت جزئی وجود دارد که می تواند دو نوع را متمایز کند.

چرم تمساح الگوی کاشی‌ها دارای یکنواختی کمتر می‌باشند با زخم‌های طبیعی. چرم تمساح بسیار براق، خاص و کوچک با خطوط ناهموار مستطیلی قابل مشاهده خواهد بود.

در چرم کروکودیل الگوی کاشی‌ها یکنواخت‌تر هستند. الگوی در یک طرف شکم با طرف دیگر متقارن است. همچنین در هر کاشی محفظه‌های کوچک وجود دارد که اغلب قابل مشاهده است، یک باقیمانده از فولیکول مو است. این ویژگی متمایز منحصر به فرد کروکودیل است.

تهیه کننده: هامون فقیرنواز

منبع: ullushop.com