انگل هگزامیتا Hexamita در ماهی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هگزامیتا یک انگل تاژکدار می‌باشد که حدود 3 تا 6 میکرون طول دارد و 8 تاژک دارد و به شکل گلابی است و به عنوان فلور طبیعی روده ماهیان به ویژه آزاد ماهیان وجود دارد. این انگل درون روده ماهی‌ها آکواریومی که شامل گلدفیش، کوی فیش و سیکلید‌هایی چون دیسکاس و آنجل رشد می‌کند و سبب سوء‌هاضمه ماهی می‌شود که معمولاً با علائمی چون ایجاد چاله‌هایی در سر (Hole in the Head) و اطراف چشم ماهی همراه است.

وجود انگل هگزامیتا در ماهی سبب کاهش رشد آن می‌شود. ممکن است انگل هگزامیتا ماه‌ها در بدن ماهی باشد ولی به دلیل پایین بودن عفونت علائم خاصی بروز ندهد، پس رعایت نکات بهداشتی ضروری است و در صورتی که ماهی مبتلا به هگزامیتا تخم‌ریزی کند، مقدار اندکی از تخم‌ها هچ شده و بچه‌های آن به سرعت می‌میرند.

انگل هگزامیتا

بیشتر بدانیم: معرفی ماهی سیکلید Cichlids (فرشته‌ماهی)

علائم ابتلای ماهی به انگل هگزامیتا

1- لاغر شدن ماهی و کم شدن فعالیت آن

2- ورم غیر عادی شکم ماهی

3- به وجود آمدن چاله‌هایی در سر ماهی

4- ضعیف و مضطرب شدن ماهی

5 – عدم تمایل به خوردن غذا

انگل هگزامیتا در ماهی

درمان هگزامیتا

اضافه کردن ویتامین‌های A و C و D به آب. درمان رایج این بیماری استفاده از داروهای سولفات منیزیوم و مترونیدازول (Metronidazole) می‌باشد که معمولاً به همراه غذا به ماهی‌ها داده می‌شود. البته در مواردی که ماهی علاقه‌ای به خوردن غذا و دارو نشان نمی‌دهد، از حمام دارویی برای معالجه ماهی استفاده می‌شود

نویسنده: آرش خسروی کوهی