خوراک اسب

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اسب‌ها خوراکشان را بر اساس طعم، بو و بافت آن انتخاب می‌کنند. اسبی که خوراک سالم و باکیفیت مصرف می‌کند، از خوردن گیاهان سمی یا خوراک کپک زده خودداری خواهد نمود. چنان‌چه اسب از خوردن خوراک امتناع نمود، بایستی بلافاصله خوراک دیگری را جایگزین نمود و در صورت رفع مشکل، باید ایراد را از خوراک قبلی دانست.

اسب‌ها در شرایط کم‌آبی، کم‌تر به خوراک میل دارند. اسب باید همواره دسترسی آزادانه به آبی تازه، پاکیزه و گوارا داشته باشد.

اسب‌هایی که در شرایط استرس و عصبی قرار دارند، تمایل به خوراک خوردن ندارند. چنان‌چه اسب در سفر و حمل و نقل باشد، فعالیت ورزشی سنگین داشته و یا تغییر عمده‌ای در شرایط زندگی‌اش رخ داده باشد، ممکن است خستگی یا اضطراب شدید اجازه ندهد که خوراک بخورد. در چنین شرایطی معمولاً توصیه می‌شود اسب را در فضای باز (خصوصاً چراگاهی که علوفه‌ی مناسب دارد) قرار دهید.

اسب‌های بیمار هم ممکن است بی‌اشتها شوند؛ در صورت مشاهده‌ی علائمی همچون دمای زیاد بدن (تب)، ضربان تند، تنگی نفس و دراز کشیدن در کنار بی‌اشتهایی، فوراً دامپزشک را مطلع سازید.

بیشتر بدانیم:
بیماری اسب
مطالعه و تشخیص علل کاهش وزن در اسب‌ها

کمبود پروتئین در خوراک اسب هم می‌تواند یکی دیگر از علل ضعف اشتها در اسب باشد. توصیه می‌شود با مشورت یک متخصص تغذیه اسب، از وجود پروتئین کافی و باکیفیت در خوراک اسبتان اطمینان حاصل نمایید. 

برای حل مشکل کم‌اشتهایی، علاوه رفع موارد بالا، تغذیه با مکمل ویتامین B در بسیاری موارد می‌تواند به تقویت اشتها کمک نماید.