سیکلید لیموئی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ زیستگاه ماهی سیکلید لیموئی (Orange Leleupi Cichlid) قسمت‌های جنوبی در یاچه تانگانیکا است. این ماهی یکی از کوچکترین گونه‌های سیکلید این دریاچه است که تنها تا ۹ سانتی‌متر رشد می‌کند. سیکلید لیموئی دارای بدنی کشیده و نارنجی رنگ است. بر خلاف جثه کوچک دارای دهانی بزرگ است.

آکواریومی با حداقل حجم ۳۰ گالن و بستری با شن ریز برای این ماهی مناسب است. هرچه بستر آکواریوم دارای رنگ روشن‌تری باشد موجب می‌شود که این ماهی رنگ روشن‌تری از خود نشان دهد. قرار دادن تخته سنگ و تکه‌های چوب موجب ایجاد فضاهایی غار مانند برای پنهان شدن ماهی می‌شود. این امر از بروز استرس در ماهی جلوگیری می‌کند. دمای ۲۵ تا ۲۸ درجه ی سانتی‌گراد و پی‌هاش ۷٫۸ – ۹٫۰ برای سیکلید لیموئی مناسب است.

ماهی سیکلید لیموئی

تکثیر این ماهی کار بسیار سختی است. برای جفت کردن باید دقت کرد که ماهی نر جثه‌ای بزرگ‌تر از ماهی ماده و در حدود ۸ تا ۹ سانتی‌متر داشته باشد. تخم‌ریزی در داخل فضاهای غار مانند انجام می‌شود و لاروها پس از ۳ تا ۴ روز از تخم خارج می‌شوند. نوزادان این ماهی رشد بسیار آهسته‌ای دارند و بلوغ این ماهی سال‌ها به طول می‌انجامد. سیکلیدهای لیموئی والدین بسیار خوبی برای فرزندان خود هستند و تا زمانی که نوزادان را از آن‌ها جدا نکنید به خوبی از آن‌ها مراقبت می‌کنند.

رژیم غذایی این ماهی باید شامل غذاهای پروتئینی نظیر کرم خونی منجمد، میگو و انواع غذاهای بسته‌بندی مخصوص سیکلید‌ها باشد.

سیکلید لیموئی

منبع: سایت ماهیان زینتی