سیکلید چشم گازگیر

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی چشم گازگیر نوعی از سیکلیدها است که زیستگاه آن دریاچه مالاوی می‌باشد. این ماهی تنها شکارچی‌ای است که خوردن شکار را از باله‌ها شروع می‌کند. همچنین مشاهده شده است که این ماهی قبل از بلعیدن کامل شکار ابتدا چشم‌های آن را در می‌آورد. به همین علت این ماهی چشم گاز گیر نام گرفته است.

آکواریوم با حجم بالا، حداقل ۲۶۵ لیتر برای این ماهی لازم است. قرار دادن گیاه در اطراف محیط شنای این ماهی لازم است. بهتر است که از گیاه والزنریا یا گیاهان مشابه آن استفاده شود. استفاده از کف ماسه‌ای در آکواریوم، قرار دادن تخته سنگ به منظور ایجاد محیط‌هایی برای پنهان شدن ماهی و فیلتراسیون مناسب از جمله نیاز‌های این ماهی است. پی‌هاش ۷٫۸ تا ۸٫۵ و دمای ۲۲ تا ۲۷٫۵ درجه سانتی‌گراد برای این ماهی مناسب است.

ماهی چشم گازگیر

سیکلید چشم گازگیر از جمله ماهی‌هایی است که در زمان جفتگیری تخم‌ها را در دهان خود حمل می‌کند. بیشتر سیکلیدهای آفریقایی که این خصلت را دارند به راحتی در آکواریوم تخمگذاری می‌نمایند. برای این منظور لازم است که شرایط آکواریوم از جمله دما و پی‌هاش آب تنظیم باشد و یک گروه متشکل از شش یا هفت ماهی ماده و یک ماهی نر در آکواریوم قرار گیرد. با وجود این شرایط جفتگیری حتماً انجام می‌پذیرد. 

ماهی سیکلید چشم گازگیر

لازم است که این ماهی با غذاهای زنده یا منجمد گوشتی تغذیه شود. همچنین می‌توان از غذاهای خشک مخصوص سیکلیدها نیز در کنار غذاهای گوشتی استفاده کرد. 

سیکلید چشم گازگیر با سایر سیکلیدهای دریاچه مالاوی و گربه ماهی‌های آفریقایی سازگاری دارد. 

سیکلید چشم گازگیر

منبع: سایت ماهیان زینتی