تغذیه نوزاد گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ از شیرخشک بدون لاکتوز نوزاد انسان و یا شیرخشک مخصوص سگ و گربه استفاده کنید. شیرخشک‌های مناسب خطرمرگ واسهال برای نوزاد گربه ندارد ولی شیر گاو به دلیل قند لاکتوز سمی‌و کشنده است و باعث دل درد شدید میو کردن زیاد نوزاد و اسهال و کم‌آبی بدن و سپس مرگ حیوان می‌شود در هرحال برای اطمینان از سلامت نوزاد گربه حتماً شیر بدون لاکتوز به او بدهیم این بهترین راه است. شیرخشک بدون لاکتوز مخصوص نوزاد انسان در داروخانه‌های انسانی پیدا می‌شود از نوع لاکتوزدار آن اصلاً استفاده نشود .

درمورد آماده کردن شیرخشک بدون لاکتوز دقت کنید که حتماً رقیق باشد اگر غلیظ باشد باعث کم‌آبی بدن و برهم خوردن تعادل آب بدن نوزاد گربه و مرگ آن می‌شود ولی رقیق بودن باعث مرگ حیوان نمی‌شود. در هفته اول با توجه به وزن نوزاد گربه هر شبانه روز در حدود 30 ccشیر می‌تواند بخورد. هیچ موقع به زور به او شیر نخورانید و بگذارید خود گربه آنرا مک بزند وگرنه امکان دارد که شیر را در ریه گربه بریزید اگر اشتباهاً شیر به داخل ریه گربه رفت سریعاً آنرا برعکس نگهدارید سر به طرف پایین تا قطره شیر از ریه بیرون بیاید و خفه نشود.

شیر باید گرم باشد ولی داغ نباشد، می‌توان با ریختن آن بر پوست دست دمای آنرا تشخیص داد و هر 2 تا 3ساعت به گربه داده شود. خیلی آرام و باحوصله به او شیر بدهید و برای این کار حداقل 15-20 دقیقه وقت بگذارید و اصلاً عجله نکنید وقتی نوزاد گربه به اندازه کافی شیر خورد و سیر شد خودش دیگر شیر نمی‌خورد، بعد از هر وعده غذایی باید کاری کنید که گربه عاروق بزند برای اینکار گربه را آرام روی شانه خود بگذارید و خیلی آرام به پشتش بزنید تا عاروق بزند. نوزاد گربه در زمانی که شیر می‌خورد کمی میو می‌کند اما اگر دائم در حال جیغ زدن و سر و صدا کردن بود حتماً با دامپزشک تماس بگیرید. اگر گربه اشتهای کمی به غذا داشت حتماً به دامپزشک مراجعه کنید.

تغذیه نوزاد گربه

شیرخشک نوزاد انسان به دلیل قند لاکتوز باعث مرگ بچه گربه می‌شود و ابتدا باعث اسهال و دل درد شدید می‌شود برای درمان آن باید خیلی فوری توسط دام‍‍پزشک حتماً سرم وصل شود (سرم تراپی) و درمان دیگری ندارد.

برای شیردادن نوزاد گربه بهتراست از شیشه شیر استفاده شود، اگر در دسترس نبود در درجه اول از قطره‌چکان پلاستیکی استفاده نمایید زیرا امکان کنترلش هست و از ریختن شیر به حلق نوزاد گربه و خفگی جلوگیری می‌کند. درگوشه دهان و زیر زبان شیر چکانده شود و جلوی دهان شیر ریخته نشود. در درجه دوم از سرنگ انسولین بدون سوزن دارای لاستیک مشکی داخل آن، که شیر را با فشار کم وارد می‌کند و از ریختن آن به ریه حیوان جلوگیری می‌کند استفاده شود ولی شیر را به زور به دهان نریزید و اجازه بدید خودش شیر را بمکد در غیر این صورت احتمال پریدن شیر به نای و خفگی وجود خواهد داشت.

بعد از هربار شیر خوردن می بایست با یک پارچه نرم، شکم گربه دایره‌وار مالیده شود. این کار مانند زبان مادر حیوان عمل کرده و به حرکت روده‌ها و تخلیه ادرار و یا مدفوع کمک می کند. اگر این مالش‌ها انجام نشود حیوان خود به خود قادر به دفع نبوده و شکم حالت باد کردگی می گیرد.

اگرنوزاد گربه را بدون مادر، بزرگ می‌کنید دمای محیط باید حتما30درجه سانتی‌گراد باشد چون نوزاد گربه نمی‌تواند در غیر از این دما بدن خود را گرم نگه دارد و خطرمرگ وجود دارد.

درگربه‌ها وسگ‌های بزرگتر به جای تغذیه با جگرمرغ، قلب مرغ داده شود که هزینه زیادی ندارد و مانند جگرمرغ باعث مشکلات استخوانی و عضلانی و دیسک کمر و درنهایت مسمومیت و مرگ حیوان نمی‌شود.

جدا از اینکه بچه گربه به غذا و گرما نیاز دارد به محبت هم نیاز دارد گربه را به پوست خود بچسبانید و بگذارید که کنار شما تکان بخورد گربه را مکرراً نوازش و تیمار کنید او به محبت شما بیشتر نیاز دارد.

تا آنجا که امکان دارد، بچه گربه نباید تا 5 تا 6 ماهگی از مادر جدا شود.

نحوه تخلیه ادرار و مدفوع نوزاد گربه

بچه گربه به طور طبیعی قادر به تخلیه ادرار و مدفوع به طور ارادی نمی‌باشد و گربه مادر با لیسیدن مجاری دفع تحریکات لازم برای انجام دفع را ایجاد می‌نماید. ادرار و مدفوع بچه گربه‌ای که قرار است بدون مادر بزرگ شود لازم است حداقل هر 2 ساعت یکبار تخلیه گردد. شما می‌توانید این کار را با کشیدن یک پنبه خشک بر روی مجاری دفع ادرار و مدفوع انجام دهید. بچه گربه‌های نوزاد بدون کمک شما یا مادرشان قادر به انجام عمل دفع نیستند.

مادر بچه گربه‌ها با لیسیدن مقعد آنها به مدفوع کردنشان کمک می‌کند . شما باید با استفاده از یک پارچه مرطوب شکم و مقعد بچه گربه را مالش دهید تا بتوانند مدفوع کنند. سعی کنید حالت لیسیدن مادر برای بچه گربه تداعی گردد.

منبع: ویکی کتاب