ماهی سیکلید رنگین کمانی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید رنگین کمانی توانایی تغییر دادن رنگ خود را در شرایط مختلف دارا می‌باشد. رنگ اصلی بدن ماهی به رنگ لیمویی تا طلائی است. دارای یک سری نقطه سیاه به صورت افقی از پشت چشم تا دم است. در زمان جفتگیری و تولیدمثل، سیکلید رنگین کمانی زیباترین رنگ خود را نمایان می‌کند. در این زمان بخشی از بدن ماهی به رنگ آبی تبدیل می‌شود. زیستگاه این ماهی رودخانه‌های مرکزی قاره آمریکا است.

سیکلید رنگین کمانی

سیکلید رنگین کمانی به آکواریومی با حداقل حجم ۵۰ گالن به همراه تخته سنگ و تزیینات چوبی نیاز دارد. تخته سنگ و تکه‌های چوب فضاهایی را برای پنهان شدن ماهی فراهم می‌کنند. گیاهان آکواریوم این ماهی باید ریشه‌های مقاومی داشته باشند و همچنین اطراف ریشه‌های آن‌ها با تکه‌های سنگ پوشانده و محافظت شود. سیکلید رنگین کمانی برخلاف سایر سیکلید‌ها به ایجاد حفره در کف آکواریوم علاقه چندانی ندارد. به همین دلیل گیاهان آکواریوم این ماهی از امنیت نسبتاً خوبی برخوردارند. سیکلید رنگین کمانی در قلمرو خود و به خصوص در زمان جفتگیری بسیار خشونت‌طلب می‌باشد. دمای ۲۲ تا ۲۵ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۶٫۵ تا ۸ برای این ماهی مناسب است.

ماهی سیکلید رنگین کمانی

تشخیص جنسیت در سیکلید رنگین کمانی کار دشواری است. به هر صورت در سن مشابه، ماهی نر دارای بدنی بزرگتر و کشیده‌تر است و لوله بلندتری نسبت به لوله ماهی ماده دارد. پی‌هاش در حدود ۷ و دمای ۲۶ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد محرک جفت ماهی برای تخم‌ریزی است. ماهی ماده در هر دوره تخم‌ریزی در حدود ۶۰۰ تا ۱۰۰۰ عدد تخم بر روی یک سطح صاف می‌ریزد. ماهی ماده به وسیله باله‌های خود آب را در میان تخم‌ها به جریان می‌اندازد تا آن‌ها را تمیز نگاه دارد. والدین از لارو‌ها مراقبت می‌نمایند اما ممکن است که در دوره ی مراقبت تعدادی از لارو‌ها را بخورند. در صورتی که والدین احساس خطر کنند لارو‌ها را به درون حفره‌ای انتقال می‌دهند تا بهتر بتوانند از آن‌ها مراقبت نمایند.

سیکلید رنگین کمان

سیکلید رنگین کمانی موجودی همه‌چیز خوار است و باید با انواع غذاهای خشک و منجمد تغذیه شود. غداهایی مانند کرم خونی منجمد و خشک و همچنین پلانکتون دریایی برای این ماهی مناسبند.

سیکلید رنگین کمانی با ماهی‌هایی با اندازه متوسط همچون پرت، سیکلید زندانی و سیکلید دهان آتشی سازگاری دارد.

سیکلید رنگین کمانی

منبع: سایت ماهیان زینتی