سالمونلا

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سالمونلاها اجرام میله‌ای کوتاه، گرم منفی، فاقد کپسول، هوازی و بی‌هوازی اختیاری هستند و مقاومت بالایی در مقابل عوامل شیمیایی و فیزیکی دارند. سالمونلا در طیور باعث ایجاد اسهال سفید باسیلی می‌شود و انتقال آن در طیور به صورت عمودی و افقی می‌باشد؛ درانسان نیز سبب ایجاد مسمومیت غذایی می‌شود؛ به این سبب تخم‌مرغ یکی از مهمترین منابع سالمونلا می‌باشد.

به منظور مطالعه آلودگی تخم‌مرغ‌های بومی‌شهرستان فسا وبررسی الگوی مقاومت داروئی باکتری‌ها، مجمع 200 عدد تخم‌مرغ‌های بومی جمع‌آوری و به آزمایشگاه منتقل گردید؛ درآزمایشگاه پوسته آنها با اتانول 80‌درصد ضدعفونی و محتویات هر 5عدد تخم‌مرغ در یک بشر مخلوط گشته و پس از 24 ساعت انکوباسیون در دمای 37درجه سانتی‌گراد با سوآب در آبگوشت سلنیت_F تلقیح گردید

 نمونه از محیط سلنیت_F  به آگار سالمونلا- شیگلا منتقل شد و پس از انکوباسون در 37 درجه سانتی‌گراد ازنظر کلنی‌های مشکوک به سالمونلا بررسی شدند.

کلنی‌های مشکوک در محیط‌های TSI ولیزین دکربوکسیلاز تلقیح و باکتری‌هایی که دارای واکنش‌های مربوط به سالمونلا بودند بوسیله آزمایش PCR با پرایمر‌های اختصاصی برای سالمونلاها و سروتیپ‌های سالمونلا انتریتیدیس و سالمونلا تیفی‌موریوم مورد بررسی قرارگرفتند.

نتایج تحقیق نشان داد که 10 نمونه مخلوط شده تخم‌مرغ (حداقل 12/5‌درصد تخم‌مرغ‌ها) به سالمونلا ٬ سروتیپ سالمونلا انتریتیدیس آلوده بودند. در بررسی مقاومت آنتی‌بیوتیکی٬ سالمونلا‌های جدا شده 90/3 درصد مقاوم به آمپی‌سیلین، 15/5 درصد مقام به تتراساکلین،  41/9 درصد مقاوم به کانامایسین بوده ولی همگی به انروفلوکساسین حساس بودند.

سالمونلا در تخم مرغ

سالمونلاها دسته‌ی بزرگی از باسیل‌های گرم منفی‌اند که اندازه آنها به طول 1 تا 3 و عرض آنها 0/5 تا 0/8 میکرون می‌باشد؛ غیر از دو سروتیپ سالمونلا گالیناروم و سالمونلا پولوروم٬ ما بقی دارای آنتی ژن H مربوط به تاژک بوده وتوانایی حرکت را دارند. سالمونلاها مقاومت بالایی به عوامل شیمیایی نظیرغلظت زیاد  صفرا و همچنین عوامل فیزیکی نظیر حرارت و مواد ضدعفونی‌کننده را دارا می‌باشند.

طبق بررسی تاج بخش و نظری سالمونلا آبرتوس اویس می‌تواند تا بیش از 5 ماه حیات و توان بیماریی‌زایی خود را در خاک حفظ نماید. تاکنون بیش از 2500 سروتیپ از سالمونلا‌ها شناسایی شده‌اند. در طیور سالمونلا‌ها به صورت عمودی و افقی منتقل می‌شوند و معمولاً عفونت‌های پایداری را در سطح گله‌های آلوده ایجاد می‌کنند. سروتیپ‌های مختلف سالمونلا باعث بیماری‌های چون پولوروم که عامل آن سالمونلا پولوروم می‌باشد؛ انتقال این نوع سروتیپ بیشتر به صورت عمودی است؛ تیفوئید مرغان توسط سالمونلا گالیناروم ایجاد می‌شود که انتقال بیشتر به صورت افقی و از مدفوع پرندگان حامل می‌باشد٬ پاراتیفوئید بیماریی است که دارای علائمی مشابه پولوروم و دارای اهمیت زیاد می‌باشد؛ زیرا عوامل ایجادکننده آن به ترتیب سالمونلا تیفی موریوم، انتریتیدیس، سالمونلا‌ هاوانا و ... می‌باشند.

از آنجایی که این عوامل بخصوص سالمونلا تیفی موریوم و انتریتدیس به میزبان خاصی عادت نکرده‌اند و به عنوان مهمترین گونه‌های دخیل در عفونت‌های سالمونلایی انسانی محسوب می‌شوند. بررسی‌ها نشان می‌دهند که سالمونلا انتریتیدیس در اغلب اپیدمی‌های سالمونلوز با منشاء تخم‌مرغی دخالت دارد. سالمونلا انتریتیدیس می‌تواند محتویات تخم‌مرغ را در نتیجه عفونت بافت تولیدمثلی مرغان تخم‌گذار را آلوده نماید.

به نظر می‌رسد مکان عمده عفونت، قسمت فوقانی اویداکت باشد. دیگر سروتیپ‌های پاراتیفوئید شامل سروتیپ مقاوم به آنتی‌بیوتیک، سالمونلا تیفی‌موریوم نیز می‌تواند در تخم‌مرغ جایگزین شود. مصرف تخم‌مرغ آلوده از مهمترین منابع عفونت سالمونلایی می‌باشد. باکتری سامونلا سخت رشد نبوده و از محیط، نمونه کلینیکی و مواد غذایی بعد از مرحله غنی سازی جدا می‌شود و تکنیک PCR نتایج سریع و دقیقی را در تشخیص باکتری فراهم می‌ نماید.

با توجه به اهمیت آلودگی‌های سالمونلایی در صنعت پرورش طیور، بهداشت عمومی و نیز افزایش مقاومت آنتی‌بیوتیکی باکتری سالمونلا مطالعه حاضر به منظور شناسایی آلودگی تخم‌مرغ‌های محلی نواحی اطراف شیراز به سالمونلا با استفاده از آزمایشات بیوشیمیایی و ملکولی٬ نیز بررسی الگوی مقاومت داروئی جدایه‌های باکتری به روش انتشار دیسک صورت گرفت.

ادامه مقاله:

مطالعه مقاومت داروئی سالمونلاهای جداسازی شده ازتخم‌مرغ‌های بومی‌شهرستان فسا (بخش دوم)

مطالعه مقاومت داروئی سالمونلاهای جداسازی شده ازتخم‌مرغ‌های بومی‌شهرستان فسا (بخش سوم)