کوکاتیل

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ کوکاتیل (عروس هلندی) می‌تواند بهترین پرنده خانگی برای شما باشد، در صورتی‌که درمورد نگهداری او آگاهی کامل داشته باشید. در این مقاله می‌پردازیم به پاسخ چند سوال متداول که درباره آنها پرسیده می‌شود.

1- آیا کاکاتیل‌ها گونه‌ای طوطی هستند؟

بله، کاکاتیل گونه‌ای طوطی است. کوکاتیل مشخصه و ویژگی‌های خاص طوطی را دارد: نوک خمیده و شکل و حالت قرارگیری انگشتان پا (دو انگشت روبه جلو و دو انگشت روبه عقب). این طوطی‌سانان کوچک بومی استرالیا هستند، و نسبت نزدیکی با کاکاتوها (طوطی کاکل سفید) دارند.

کاکاتو (طوطی کاکل سفید)
کاکاتو (طوطی کاکل سفید)

2- چه غذایی برای عروس هلندی باید فراهم کرد؟

غذای مناسب کاکاتیل‌ها شامل ارزن همراه با غذای ترکیبی و فرموله طوطی (پلت) و جوانه دانه‌های مختلف، و با سبزیجات تازه و سالم، غذاهایی چون نان کامل گندم، پاستا، سیب‌زمینی له شده و تکه‌های کوچک میوه آنرا تکمیل کنید.

3- آیا کوکاتیل‌ها حرف می‌زنند؟

با اینکه کوکاتیل نمی‌تواند به اندازه بقیه طوطی‌سانان حرف بزند اما برخی کلمات و عبارات را تقلید می‌کند. کوکاتیل‌های نر شانس بیشتری برای حرف زدن دارند نسبت به کوکاتیل ماده.

4- قفس مناسب برای پرنده کوکاتیل خانگی باید چگونه باشد؟

عروس هلندی‌ها پرندگان خانگی فعالی هستند، بنابراین به یک قفس بزرگ و جادار نیاز دارند. قفسی انتخاب کنید که حداقل 60 سانتی‌متر عرض و 60 سانتی‌متر طول داشته باشد. به دنبال قفسی باشید که به راحتی قابل تمیز کردن و نگهداری باشد (سینی خارج شونده، محفظه آب و دانه‌ای که از خارج قفس هم قابل دسترسی باشد). کاکاتیل خانگی شما به چیزی بیشتر از یک قفس ساده پرنده نیاز دارد، نشیمنگاه چوبی مناسب، اسباب‌بازی پرنده و....

5- کوکاتیل خانگی من نر است یا ماده؟

در کوکاتیل‌های خاکستری معمولی، پرنده نر دارای پرهای خاکستری پررنگ‌تر و لکه نارنجی گونه‌اش روشن‌تر است. روی پرهای دم کوکاتیل ماده رگه‌هایی رنگی دیده می‌شود. تشخیص دادن این تغییر رنگ در جنس‌های متفاوت کوکاتیل (مثل کاکاتیل ابلق) بسیار سخت است، بنابراین ممکن است برای اطمینان نیاز به تست DNA داشته باشید. برخی پرورش‌دهندگان کوکاتیل می‌توانند تفاوت رفتاری بین نر و ماده را شناسایی کنند. کوکاتیل نر بیشتر تمایل به حرف یا سوت زدن دارد و کوکاتیل ماده به مطیع بودن شهرت دارد.

عروس هلندی نر و ماده

6- کدامیک پرنده خانگی بهتری خواهد بود: کوکاتیل نر یا کوکاتیل ماده؟

هردو جنس می‌توانند پرندگان خانگی عالی باشند. معمولاً کاکاتیل نر استعداد بهتری در حرف و سوت زدن نسبت به پرنده ماده دارد. برای نگهداری کوکاتیل ماده باید از مسائل مربوط به بهداشت کوکاتیل‌ها آگاهی کامل داشته باشید، مثل تخمگذاری و مسائل مربوط به آن.

7- چگونه می‌توانم بفهمم که کاکاتیل خانگی من بیمار است؟

بزرگترین نشانه بیماری کوکاتیل تغییر رفتار اوست. کوکاتیل سالم، فعال و هوشیار است: غذا می‌خورد، بازی می‌کند و آواز خوانده یا سروصدا می‌کند. کوکاتیل خانگی‌ای که بسیار می‌خوابد یا در گوشه قفس نشسته و پف می‌کند، می‌تواند بیمار باشد. حتی اگر تغییر اندکی در رفتار کوکاتیل مشاهده کردید یا نشانه‌های دیگری از بیماری دیدید در اولین فرصت او را نزد دامپزشک ببرید.

به‌طورکلی، کوکاتیل‌ها (و همه پرندگان خانگی، مثل طوطی‌های وحشی) نشانه‌های آشکاری از بیماری را نشان نمی‌دهند. این یک مکانیزم دفاعی است. در حیات وحش، پرنده یا طوطی بیمار هدف شکارچیان هستند، بنابراین همه پرندگان (وحشی یا خانگی) هرکاری می‌کنند تا بیماری خود را مخفی کنند.

8- آیا مرغ عشق می‌تواند همراه خوبی برای کوکاتیل باشد؟

می‌تواند؛ با توجه به موارد زیر: مرغ‌عشق‌ها نسبت به کوکاتیل‌های آرام، تهاجمی‌تر هستند. در یک قفس مشترک مرغ عشق ممکن است بر کوکاتیل ریاست کند و او را از ظروف غذا یا چوب نشیمن پس بزند.

اگر می‌خواهید که مرغ عشق و کوکاتیل را در قفسی مشترک نگهداری کنید، آنها را کم‌کم باهم آشنا کنید و ببینید آیا باهم همراهی می‌کنند یا نه. بدین معنی که آنها را در قفس‎های مجزا نگهداری کنید، و ببینید که آیا مشتاقند باهم دوست شوند. اگر مایل بودند، سپس برای انتقال آنها به قفس مشترک اقدام کنید. در هفته‌های اول از نزدیک مراقب کوکاتیل خود باشید.

9- چگونه می‌توانم کوکاتیل را به نشستن روی دستم تربیت کنم یا او را دستی کنم؟

در ابتدا کار بسیار سختی خواهد بود که طبق میل خودش روی دست بیاید. کوکاتیل به خاطر ترس، ممکن است شما را گاز بگیرد یا حمله کند.

اگر پرنده شما قبلاً اجتماعی نشده و به انسان‌ها عادت ندارد باید اعتماد او را جلب کنید. برای شروع باید به حضور شما عادت کند، با نشستن کنار قفس بدون برقرار کردن ارتباط چشمی با کوکاتیل، یا حرف زدن یا آواز خواندن برای او. پس از اینکه پرنده در کنار شما احساس امنیت و راحتی کرد شروع به ارائه رفتارهای مورد علاقه‌اش کنید، بنابراین کوکاتیل رفتارهای خوبی از معاشرت با شما در ذهنش می‌ماند. از این به بعد، می‌توانید او را برای نشستن روی دستتان تشویق کنید و برای دستی کردنش با او تمرین کنید. پس از مدتی یک کوکاتیل تربیت شده خواهید داشت.

دستی کردن عروس هلندی

10- آیا کوکاتیل دوست خوبی برای سگ‌ها یا گربه‌ها خواهد بود؟

سگ و گربه طبیعتاً درنده‌خو هستند و غرایز شکار آنها ممکن است کوکاتیل را ترسانده و او را به پرنده‌ای پر سروصدا تبدیل کند. وقتی که کاکاتیل بیرون از قفس است هرگز سگ و گربه را با او تنها نگذارید.

ترجمه: مهسا احمدزاده