گوسفند مهربان

‌به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند مهربان جزو گوسفندان سنگین وزن کشور وزادگاه اصلی آن، منطقه کبودرآهنگ دراستان همدان است. دارای بدن کشیده بوده سر و صورت خالی از پشم است و گاهی فقدان پشم تا حد جناق سینه ادامه پیدا می‌کند و زیر شکم خالی از پشم است‌.

برای خرید یا فروش گوسفند به www.beytar.ir مراجعه کنید.

میش‌ معمولاً بدون شاخ و قوچ اکثراً شاخدار است. رشد شاخ‌ها کند بوده و بندرت پیچیده و بلند می‌باشد. طول گردن نسبت‌ به بدن متناسب و در قسمت زیر آن که اکثراً خالی از پشم است گاه یک و یا دو زائده مخروطی شکل بصورت منگوله ‌دیده می‌شود. دنبه معمولاً بزرگ و فشرده و در قسمت روئین کاملا پوشیده و در قسمت زیرین خالی از رویش ‌پشم است که به دنبالچه دوکی شکل ختم می‌شود. گاه دنبالچه دارای خمیدگی بطرف بالا بوده و شبیه حرف لاتین  Sاست. رنگ پشم گوسفند مهربانی در بره از خرمائی تیره تا آلبالوئی سیر تغییر می‌کند. بتدریج که دام رشد می‌کند، رنگ پشم بتدریج روشن‌تر شده و در حوالی سن بلوغ ثابت می‌شود.

نژاد گوسفند مهربان

گوشتی با گرایش تولید شیر

رنگ

عموم بدن دام قهوه‌ای، طیف‌های روشن تا تیره و سیاه

قوچ و میش مهربان

پراکنش گوسفند نژاد مهربان

گوسفند نژاد مهربان، بومی بخش وسیعی از استان همدان و قسمتهای هم‌مرز بین استانهای زنجان و کردستان ‌می‌باشد. به گفته دامداران مناطق شهرستان کبودر آهنگ زادگاه اصلی این نژاد منطقه وسیعی در شمال غربی استان به ‌نام منطقه مهربان است.

جمعیت

در استان همدان 2میلیون 76 هزار 751 رأس گوسفند وجود دارد که 40%  آنها گوسفند مهربانی می‌باشد.

  

خصوصیات تولیدی گوسفند مهربان

میانگین اضافه وزن روزانه از تولد تا 6 ماهگی:         170 گرم           

دوقلوزائی:      13%

تحقیق و تدوین: مهندس آرش ساعدی - کارشناس کشاورزی و مشاور علوفه هیدروپونیک