بیماری دهان و دندان گربه

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ علایم این بیماری شامل مشکل در غذا خوردن، مشکل در تنفس و عوض شدن عادت‌های جویدن می‌باشد. مشکل در تنفس می‌تواند نشان‌دهنده بیماری‌های گوارشی و یا بیماری‌های لثه هم باشد. از علایم دیگر این بیماری می‌توان به بی‌رنگ شدن، قرمزی و یا تورم لثه‌ها، زخم شدن لثه‌ها و یا زبان، از دست دادن دندان‌ها و یا تراوش بیش از حد آب از دهان اشاره کرد.

اگر مشکوک شدید که ممکن است گربه شما به بیماری‌های دندان دچار شده باشد، سریعاً او را به دامپزشکی ببرید. برای بهبود شرایط دندانی گربه باید دندانهای آنها را با مسواک و خمیردندان مخصوص گربه‌ها مسواک بزنید و به او یک اسباب‌بازی جویدنی بدهید تا بتواند هنگام بازی لثه‌هایش را ورزش دهد و همچنین جرم‌ها را قبل از اینکه سخت شوند از بین ببرید.

مراقبت از دندان‌ها در گربه نقش مهمی دارد و در بررسی‌های انجام شده مشخص گردیده است که 80% گربه‌هایی که بیش از 3 سال سن دارند از بیماری‌های دندان و لثه که متعاقباً سبب عفونت ریشه دندان خواهد شد رنج می‌برند. از طرف دیگر باکتری‌های عامل پوسیدگی دندان سبب بروز بیماری‌های کبدی کلیوی و قلبی خواند شد.

بیماری‌های دندانی و درد حاصله از آن سبب کاهش غذا خوردن و عدم جویدن غذا می‌شود که در نهایت سوء هضم و مشکلات گوارشی را به دنبال خواهد داشت.

علل بروز بیماری‌های دهان و دندان در گربه‌

1-بی‌توجهی به بهداشت دندان و لثه 

2-عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و بیماری‌های ثانویه مانند aids گربه‌سانان و لوسومی‌

2-بیماری‌های مزمن کلیه و سیستم ایمنی که افزایش مشکلات دندانی را به دنبال دارد.

3-ضربه‌های حاصله از تصادفات و عوامل مشابه که سبب شکستگی دندان می‌شود.

بهداشت دندان گربه

علائم بیماری دندان گربه

1-بوی بد دهان و تنفس بدبو 

2-افزایش غیرطبیعی تراوشات بزاقی 

3-تورم و قرمزی لثه 

4-کم شدن اشتها و مشکل در جویدن غذا 

5-تغییر رنگ دندان از سفید به رنگ قهوه‌ای 

در صورت داشتن علائم بالا باید دندان‌های گربه را جرم‌گیری کرد

منبع: میهن پت