ماهی سیکلید مارمالاد

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید مارمالاد بومی دریاچه مالاوی در آفریقا است. در ایران به نام‌های سیکلید آفوما – سیکلید کالیکو و.. مشهور می‌باشد و بطور کلی به نام‌های مارمالاد سیکلید و فیولی بورنی معروف است. از لحاظ رنگ دارای تنوع گوناگونی می‌باشد. مانند آبی-سیاه، آبی-قرمز، نارنجی، زرد-سیاه و … این ماهی دارای خلق و خوی و رفتار کمی وحشی مانند دیگر سیکلیدهای مالاویایی می‌باشد. اما در مقایسه با آن‌ها بسیار اجتماعی‌تر و صلح‌طلب‌تر بوده و می‌توان آن را با ماهیان مالاویایی مانند اوراتوس و بارش‌ها به خوبی نگهداری نمود. همچنین این ماهی توانایی سازگاری با ماهیانی از جمله بارب‌ها، کتفیش‌ها، دلقک‌ها، سخت‌پوستان و ماهیان دریاچه‌های تانگانیکا و ویکتوریا را دارا می‌باشد.

سیکلید آفوما

تزیین آکواریوم سیکلید مارمالاد مانند تمامی سیکلیدهای ساکن دریاچه‌های آفریقا، به صورت سنگی با حفرهای زیاد می‌باشد که می‌توانید از سنگ‌های آهکی استفاده نمایید. دمای ۲۶ تا ۲۸ درجه ی سانتی‌گراد و پی‌هاش ۷.۵ تا ۸.۵ برای این ماهی مناسب است. این ماهی در شرایط عادی تا ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند.

برای تکثیر این ماهی لازم است که برای هر نر چهار ماده در نظر گرفته شود. ماهی ماده، تخم‌ها و بچه ماهیان خود را در دهان خود به مدت ۱۴ تا ۲۱ روز نگهداری و مراقبت می‌کند.

برای تغذیه این ماهی از غذاهایی همچون اسفناج استفاده کنید و سعی کنید برای رنگ بهتر از غذاهای مخصوص سیکلیدها استفاده نمایید.

سیکلید کالیکو

منبع: سایت ماهیان زینتی