ماهی سیکلید ماکرو آبی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید ماکرو آبی با نام‌های سیکلید آبی لاجوردی  نیز شناخته می‌شود. زیستگاه این ماهی کرانه‌های سنگی دریاچه مالاوی است. این ماهی دارای رنگ آبی همراه بر روی بدن می‌باشد.

ماکرو آبی یکی از بهترین نوع سیکلیدها برای نگهداری در آکواریوم‌های اجتماعی است. استفاده از تخته سنگ‌های فراوان در آکواریوم این ماهی، فضایی طبیعی را برای ماهی فراهم می‌کند. بهتر است که  پوشش کف آکواریوم نیز ماسه‌ای باشد. استفاده از خاک سرخ برای کف آکواریوم موجب می‌شود که آب آکواریوم خصلت قلیایی خود را حفظ کند و در حد مجاز باقی بماند. دمای ۲۲ تا ۲۷٫۵ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۸ تا ۹ برای این ماهی مناسب است.

ماهی سیکلید ماکرو آبی

برای انجام جفتگیری در این ماهی لازم است که ماهی نر با حداقل سه ماهی ماده در یک آکواریوم نگهداری شود. ماهی ماده بر روی تخته سنگی صاف تخم‌ریزی نموده و سپس تخم‌ها را به درون دهان خود منتقل می‌کند. در این زمان ماهی ماده دهان خود را به صورت نیمه‌باز قرار می‌دهد تا ماهی نر اسپرم خود را بر روی تخم‌ها آزاد کند. ماهی ماده تخم‌ها را به مدت سه هفته درون دهان خود حمل می‌کند تا لارو‌ها درون دهانش از تخم خارج شوند و سپس آن‌ها را از دهان خود خارج می‌کند. لارو‌ها باید با نوزاد میگوی آب شور یا دافنی تغذیه شوند.

لازم است که سیکلید آبی لاجوردی با غذاهای گیاهی پرانرژی همچون گیاهان دریایی پربرگ تغذیه شود.همچنین استفاده از غذاهای گوشتی مانند پلانکتون، میگوی آب شور و کرم خونی نیز در رژیم غذایی این ماهی لازم است.

این ماهی با سایر سیکلیدهای دریاچه مالاوی و گربه ماهی‌های آفریقایی سازگاری دارد.

سیکلید آبی لاجوردی

منبع: سایت ماهیان زینتی