گوسفند ماکویی

‌به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گوسفند نژاد ماکویی به جهت راندمان بالای تولید گوشت و دارا بودن پشم سفید مرغوب با تارهای بلند از دیگر نژادهای بومی موجود یک سر و گردن بالاتر بوده و برنامه‌ریزی‌های لازم جهت گسترش پرورش این نوع نژاد در شهرستان مرند قوت گرفته است. زیستگاه این گوسفند که از لحاظ تولید شیر در رتبه بالایی قرار دارد بیشتر در آذربایجان‌غربی و شرقی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مرند با اشاره به کوهستانی بودن و موقعیت ویژه جغرافیایی مرند به جهت مراتع خوب و آب و هوای معتدل و مرطوب برای پرورش گوسفند نژاد ماکویی مستعد است، گفت:

نژاد ماکویی از جمله نژادهای پشمی و گوشتی ایران است که پشم آنها با ظرافت خاصی با تارهای بلند و بدنشان کاملا سفید بوده و جهت رنگرزی و بافت فرش‌های ایرانی بهترین نقش را دارد.

جلال رحیم‌زاده با اشاره به اینکه پشم این نوع نژاد را به همه نوع رنگ می‌توان رنگرزی و رنگ‌آمیزی کرد، افزود: مقدار تولید پشم از این نوع نژاد برای قوچ از 5 / 2 تا 3 کیلوگرم، بیش از 5 / 1 تا 5 / 2 کیلوگرم و برای بره از 850 تا هزار و 100 گرم بر اساس سن و نر و ماده بودن آنها تولید می‌شود.

رحیم‌زاده با اشاره به اینکه میزان گوشت تولیدی بر اساس نر و ماده بودن و سن آنها مختلف است، خاطر نشان کرد: قوچ‌های دارای سن چهار تا پنج ساله تا 140 کیلوگرم (وزن زنده) و وزن لاشه آنها تا 75 کیلوگرم می‌رسد و بره‌های نر که صرفا جهت پرواربندی هستند، در یک سالگی و در بهترین موقعیت پرواربندی، وزنشان تا 100 کیلوگرم می‌رسد.

مدیر جهاد کشاورزی مرند با اشاره به اینکه این نوع نژاد فعلا در منطقه یکانات و خصوصاً در روستاهای امیرآباد و یکان سعدی پرورش داده می‌شود، ادامه داد: مدیریت جهاد کشاورزی از سالهای 68 به بعد طرح‌هایی جهت اصلاح نژادی در چهار گله مشارکت گله داران انجام داده است که بهترین نژاد پرورش داده شده همین نژاد ماکویی است و چنانچه در جشنواره گوسفند ماکویی که در مرند برگزار شده بود مراتب فوق به تایید کارشناسان تعیین شده وزارت متبوع نیز رسیده بود.

وی با اشاره به اینکه آمار گوسفند نژاد ماکویی در روستای امیرآباد در سالهای قبل، بیشتر از زمان فعلی بود، تصریح کرد: خشکسالی‌های اخیر باعث کاهش تعداد این نژاد شده و در صورت عدم وجود خشکسالی و اجرای طرح‌های اصلاح نژادی و توزیع قوچ ماکویی می‌توان انتظار داشت که تعداد قابل توجهی به آمار فوق اضافه شود.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید پنیر معروف لیقوان از شیر گوسفند نژاد ماکویی تهیه می‌شود.

جمعیت نژاد ماکویی:

تعداد آمار گوسفند نژاد ماکویی در این دو روستا را می‌توان 15‌هزار راس دانست و یادآور شد: میزان تولید گوشت قرمز از قرار هر راس بعد از پرواربندی به بیش از 300‌هزار کیلوگرم در سال و قوچ در دو روستای فوق به بیش از 350‌هزار کیلوگرم می‌رسد.

گوسفند ماکویی

نژاد:

پشمی – گوشتی

رنگ نژاد گوسفند ماکویی

سفید، گوش‌ها، پوزه و انتهای چهارقلم دست و پا، دور چشم دارای لکه‌های اختصاصی سیاه

خصوصیات ظاهری و تولیدی گوسفند ماکویی

مشخصات قوچ میش
قد سانتیمتر 66-64 65-62
طول تنه 90-88 87-85
وزن بلوغ 53-51 48-45
وزن تولد 3.5 3.4
وزن دنبه 2.5 1.5
دوقلویی زایی -
پشم سالیانه کیلو 3 2
تولید شیر در 5 ماه - 100-75 لیتر

تحقیق و تدوین: مهندس آرش ساعدی - کارشناس کشاورزی و مشاور علوفه هیدروپونیک