بیماری قناری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی از شایعترین امراض در قناری‌های واقع در کشورمان تورم روده میکروبی یا تورم روده اختصاصی می‌باشد. علت بیماری در اثر عدم رعایت بهداشت بوده که از این‌رو قابل انتقال می‌باشد اما با سرعت کم و مرگ‌و میر کم.

نشانی‌های بیماری ورم روده قناری

✔️1ـ در ظاهر قناری: پف‌کردگی پَر‌ها در همه اوقات بجز در هنگام ترس و هیجان. تمایل قناری به غذاهای نرم و بی‌میلی نسبی به غذاهای دانه‌های خشک ـ تمایل داشتن به گرما و آفتاب در اثر از دست دادن حرارت بدن و ضعف و سُستی

✔️ 2ـ نشانی‌های بیماری در ظاهر فضله: «بزرگ بودن حجم فضله در دو جنس نر و ماده و جوجه ـ قهوه‌ای رنگ بودن فضله که گاهی در آنها دانه‌های کوچک و بزرگ سیاه رنگ که همان پوست نازک تخم کتان است که هضم نشده است قابل ملاحظه می‌باشد ـ در نوع حاد در کنار فضله قهوه‌ای رنگ قسمتی سفید رنگ مشاهده می‌شود.

✔️ 3ـ نشانه‌ها در هنگام معاینه قناری: شکم قناری ورم نموده و با لمس نمودن شکم با انگشت کوچکتان بطور واضح روده‌های ورم کرده قابل لمس است و در نوع حاد آن گرمایی همراه با قرمزی مشاهده می‌شود. در صورت عدم درمان در نوع حاد قناری تلف خواهد شد.

منبع: اطلاعات جامع قناری