سگ سرابی

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ سگ نژاد سرابی از سگ‌های بزرگ جثه با اندامی درشت است که زادگاه اصلی آنان در مناطق شمال‌غربی ایران به ویژه شهرستان سراب (آذربایجان شرقی) است. از این سگ بیشتر به عنوان سگ گله و سگ نگهبان استفاده می‌شود. سگ سرابی در مواجه با هر تهدیدی بسیار شجاع و بی‌باک بوده و بی‌پروا به گرگ، گراز، خرس و موجودات بزرگتر از خود حمله می‌کند. سگهای سرابی تربیت‌پذیر و کاملاً مطیع صاحبان خود هستند. با افراد خانواده مهربان و صمیمی هستند ولی با مشاهده غریبه یا خطر به شدت تهاجمی می‌شوند. طول عمر این سگ‌ها در شرایط مناسب بین ۱۲ تا ۱۷ سال می‌باشد.

سگ سرابی دارای ظاهری عضلانی و تراشیده با پنجه‌های پهن و بدون اضافه وزن می‌باشد. این سگ معمولاً به رنگ زرد یا قرمز و سیاه و کرم رنگ با پوزه سیاه و گاهی ماسک سیاه بر روی صورت یافت می‌شود و به دوگونه مو کوتاه و مو بلند تقسیم می‌شود. نوع سیاه رنگ آن نیز با خط سفید بر روی سینه وجود دارد که کمیاب‌تر بوده ولی سگی پرطرفدار است. این ماستیف بزرگ جثه دارای آرواره‌هایی بسیار نیرومند همراه با سری بزرگ است. سگ‌های سرابی سگ‌های بسیار مقاومی هستند و به شرایط بد آب‌و هوایی و گرسنگی و بیماری‌های گوناگون مقاوم هستند و به سرعت با محیط و شرایط گوناگون خو می‌گیرند.

سگ سرابی

وزن و قد سگ سرابی

وزن سگ سرابی در نرها بین ۶۰ تا ۹۰ کیلوگرم و در ماده‌ها بین ۵۵ تا ۸۰ کیلوگرم می‌باشد البته در مواردی وزن این سگ تا ۱۰۰ کیلوگرم نیز می‌رسد.

قد سگ سرابی نر میان ۷۵ تا ۹۰ سانتیمتر(گاهی بیشتر) و در ماده‌ها میان ۷۰ تا ۸۵ سانتیمتر می‌باشد.

خصوصیات ظاهری نژاد سرابی

ظاهر این سگ به سگ کانگال شباهت‌هایی دارد که این به دلیل موقعیت نزدیک جغرافیایی این دو نژاد می‌باشد اما سگ سراب از لحاظ جثه کمی بزرگتر از کانگال است. جنگ و مبارزه سگ‌های سرابی یکی از تفریحات و سرگرمی مردم مناطق آذربایجان در فصول پاییز و اواخر زمستان و اوایل بهار است.

نژاد سرابی

تاریخچه سگ سرابی

در گذشته مردم سراب برای محافظت از زمین‌ها و دام‌های خود از سگ‌های بومی آن منطقه استفاده می‌کردند که با مرور زمان و افزایش تعداد دام‌ها و مساحت زمین‌های کشاورزی شروع به پرورش بیشتر سگ‌های بومی آن منطقه کردند، که با توجه به این‌که شرایط آب و هوایی و محیطی شهرستان سراب برای پرورش سگ‌ها بسیار عالی بود، با گذشت زمان‌های زیاد تعداد سگ‌های بومی آن منطقه افزایش چشم‌گیری داشت به طوری‌که سگ‌های آن منطقه را با مشخصات ظاهری و خصوصیات باطنی خودش به عنوان سگ‌های سرابی می‌شناختند.

امروزه نیز این سگ‌ها را با نام سگهای سرابی می‌شناسند که یکی از بزرگترین و بهترین نژادهای سگ در ایران می‌باشد این سگ‌ها دارای جثه‌ای بزرگ، بدنی تقریبا پرمو و کله ای درشت هستند که در نوع خود بی‌نظیر است.

از این نژاد برای امور مختلفی مثل نگهبانی از باغ‌ها و...، محافظت از خود و محافظت انسان در برابر حمله حیوانات وحشی استفاده می‌شود زیرا سگ‌های سرابی قدرت خارق‌العاده در دفاع از خود دارند و از هوش بسیار بالایی برخوردار هستند. پوست این سگ‌ها نسبت به نژادهای دیگر بسیار زخیم است به طوری‌که دندان حیوان مهاجم به سختی در آن فرو می‌رود و دارای فک‌های بسیار قوی و دندان های بسیار محکم هستند.

گروه

سگ‌های گله.

دعوای سگهای سرابی