آنفولانزای فوق حاد پرندگان

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان مازندران ؛ مدیرکل دامپزشکی استان مازندران در اطلاعیه‌ای بهداشتی بروز آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را در پرندگان وحشی مهاجر تایید کرد و گفت: با نمونه‌برداری‌های انجام شده از تعدادی پرندگان مهاجر تلف شده در تالاب‌ها (در تالاب میانکاله بهشهر)، ابتلای این پرندگان به ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان تایید شد.

«دکتر سید حسین رضوانی» در ادامه نیز آلودگی پرندگان بومی در یکی از روستاهای استان مازندران را به این ویروس تایید و تاکید داشت: به دلیل احتمال آلودگی طیور بومی سایر اماکن به این ویروس عفونی و مسری، مردم باید ازعرضه و خرید مرغ زنده و کشته شده از دست‌فروشان و دوره‌گردان پرهیز نمایند.

مدیرکل دامپزشکی استان مازندران اظهار داشت: تاکنون گزارشی مبنی بر بروز تلفات غیرعادی در جمعیت مرغ گوشتی در مازندران نداشتیم لذا مصرف مرغ گوشتی که در کشتارگاه‌های صنعتی استان استحصال و بصورت بسته‌بندی در نایلکس دارای مشخصات در مراکز عرضه معتبر تحت نظارت دامپزشکی عرضه می شود، مشکلی ندارد.

وی خاطرنشان ساخت: با توجه به آلودگی پرنده‌های مهاجر به این ویروس از مردم درخواست داریم تا بمنظور حفظ سلامت خود و خانواده خود و بدلیل اینکه پرندگان مهاجر بعنوان مهمترین عامل انتقال آلودگی به شماره می روند، از هرگونه شکار، مصرف و حتی ورود به زیستگاه‌های پرندگان مهاجر جداً خودداری نمایند.

وی مجدداً با اشاره به سالم بودن مرغ‌های استحصال شده از کشتارگاه‌های صنعتی طیور استان، افزود: در صورت رعایت نکردن ضوابط و مقررات بهداشتی در واحدهای پرورش طیور صنعتی و عدم رعایت امنیت زیستی در این واحدها، خطری جدی این صنعت در استان را تهدید می کند اما با رعایت این نکات و جدی گرفتن هشدارهای کارشناسان بهداشتی دامپزشکی نگرانی وجود نخواهد داشت.

رضوانی در پایان تصریح کرد: اقدامات پیشگیرانه دامپزشکی مازندران در حال انجام است و به مرغداران استان توصیه می کنیم هر گونه تلفات غیر عادی را در واحدها به ادارات دامپزشکی اطلاع داده و از پرورش طولانی مدت با توجه به شرایط حساس کنونی اجتناب نمایند.