کوکاتیل

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ بسیار مهم است که بدانید آموزش کوکاتیل زمان بسیار زیادی نیاز دارد و به ساعت و روز محدود نمی‌شود بلکه ماه‌ها باید با صبر و حوصله وقت بگذارید. فقط هفته‌ها طول می‌کشد تا کاکاتیل به محیط جدید و افراد عادت کرده و خو بگیرد. در زیر با چند ترفند آشنا می‌شوید که به تربیت پرنده شما کمک می‌کند.

آموزش مراقبت از عروس هلندی یا (کوکاتیل) قبل از خرید آن شروع می‌شود. مطمئن شوید پرنده‌ای که تهیه می‌کنید دستی بزرگ شده است. یکی از راه‌های ساده برای اطمینان این است که ببینید پرنده روی دست می‌نشیند یا نه، اگر اینطور باشد پرنده‌ای بسیار صمیمی و رامی را خواهید داشت.

برای خرید پرنده وقت صرف کنید و تسلیم حرف‌های فروشنده‌ای که مدعی است فقط پرندگان دستی را می‌فروشد، نشوید. با حوصله تمام هر فروشگاهی را که می‌توانید بازدید کنید، وقتی پرنده‌ای را پیدا کردید که روی انگشت می‌ایستد می‌توانید با خیال راحت آنرا خریداری کنید. البته با چک کردن حالت پرها و ترشحات بینی از سلامت آن نیز مطمئن شوید. هرقدر که برای خرید کوکاتیل وقت بگذارید ضرر نکرده‌اید چراکه این پرنده می‌تواند تا 22 سال عمر کند و برای یک عمر رفیق و همدم شما باشد. 

هرگز کاکاتیل خود را مجبور به انجام کاری که دوست ندارد، نکنید. این کار پرنده را پرخاشگر می‌کند.

تربیت پرنده را در محیطی آرام ترجیحاً نزدیک قفس انجام دهید، زیرا قفس محیط امن پرنده است. درطول آموزش باید از صداهای تلویزیون و رادیو یا لباسشویی و سشوار دور باشید. پنجره‌ها باید بسته باشند و کسی مشغول آشپزی در آشپزخانه نباشد.

جلسات تمرین و آموزش کوتاه باشند. دو یا سه جلسه 10 دقیقه‌ای در روز بهترین حالت برای حفظ توجه پرنده است. 

جایزه‌ای برای پرنده درنظر بگیرید که فقط در زمان تمرین به او می‌دهید. جایزه باید خوراکی کوچکی باشد که سریع توسط پرنده خورده شود. یا اگر پرنده از نوازش و خاراندن گردنش لذت می‌برد از آن به‌عنوان جایزه به جای غذا استفاده کنید.

حتی اگر پرنده قسمت کوچکی از شیرین‌کاری را درست انجام داد اورا تشویق کنید و جایزه بدهید. به یاد داشته باشید که مشغول آموزش یک پرنده هستید نه یک سگ، یک کودک یا یک دلفین، پس همیشه صبور باشید. تربیت پرنده زمان، حوصله و توجه زیادی نیاز دارد.

کتابی در رابطه با کوکاتیل خود بخوانید همان‌طور که دفترچه راهنمای ماشین خود را مطالعه می‌کنید.

اگر پرنده رفتار خشونت‌آمیزی داشت کنار او باشید تا آرام شود، وقتی آرام شد می‌توانید بروید. حالا عروس هلندی شما می‌داند که رفتار پرخاشگرانه‌اش به جایی نمی‌رسد.

توجه: تمام میوه‌ها و سبزیجاتی را که برای مصرف پرنده انتخاب می‌کنید حتماً بشویید. برای اینکه مطمئن شوید از همه سموم و مواد شیمیایی پاک می‌شوند چند دقیقه‌ای آنها را در آب سرد بخیسانید، سپس شستشو دهید.

جایزه دادن و تشویق کردن پرنده در طول آموزش حتی اگر قدم کوچکی را برداشته است می‌تواند در تربیت کمک زیادی کند.

همچنین به توصیه‌های دامپزشک پرنده در رابطه به آموزش و نگهداری‌اش به دقت توجه کنید.