سیکلید جانستونی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ ماهی سیکلید جانستونی (Zebra Obliquidens) از دسته سیکلیدهای دریاچه ویکتوریا در تانزانیا است. محبوبیت این ماهی به دلیل رنگ‌آمیزی زیبای آن و رفتار صلح‌آمیز اوست.

تکثیر این ماهی در آکواریوم کار دشواری است. تولیدمثل این ماهی در محیط طبیعی نیز به‌ندرت انجام می‌پذیرد و به همین دلیل نسل این ماهی زیبا رو به انقراض است.سیکلید جانستونی دارای بدنی نقره‌ای است که خط‌هایی سیاه به‌طور عمودی بر روی آن قرار گرفته‌اند. زیر شکم ماهی نیز قرمز و زرد رنگ است.

وجود تخته سنگ و فضاهایی برای پنهان شدن در آکواریوم سیکلید جانستونی الزامی است. ماهی زمانی که احساس ترس کند به این حفره‌ها پناه برده و از استرس دور می‌ماند.

نگهداری از این ماهی صلح‌جو آسان است. جانستونی به راحتی با ماهی‌های صلح‌جوی هم اندازه‌ی خود وقف پیدا می‌کند. جنس نر این ماهی تا ۱۲ سانتی‌متر و جنس ماده تا ۱۰ سانتی‌متر رشد می‌کند. نگهداری سیکلید جانستونی با سیکلیدهای پرخاشگر آفریقایی عملی اشتباه است و منجر به مرگ ماهی جانستونی می‌شود. دمای ۲۳٫۵ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد و پی‌هاش ۷٫۰ تا ۸٫۵ برای این ماهی مناسب است.

ماهی سیکلید جانستونی

سیکلید جانستونی غذاهای مختلف را می‌پذیرد. غذاهایی چون دافنی، میگو، حشرات و غذاهای خشک مخصوص سیکلید‌ها برای این ماهی مناسب است. غذا در طول روز باید به دفعات به ماهی داده شود و سعی شود که از غداهای متنوع استفاده شود.

تخم‌ریزی در آکواریومی با حداقل حجم ۱۲۵ گالن و دارای تخته سنگ‌های مسطح انجام می‌پذیرد. ماهی ماده تا ۲ ماه پس از خروج لاروها از تخم از آن‌ها مراقبت می‌کند. به همین دلیل نگهداری نوزادان با والدین مشکلی ایجاد نمی‌کند. نوزادان باید با غذاهای کوچک و ریز مانند نوزاد میگوی آب شور تغذیه شوند.

سیکلید جانستونی همه‌چیزخوار است (بیشتر حشره‌خوار)، بنابراین باید آنها را با طیفی از غذاها از پلانکتون و حشرات تا غذاهای گوشتی‌تر مثل کریل، میگو، دافنی، پولکی سیکلید و دیگر غذاهای گوشتی (غنی از پروتئین) تغذیه کرد. این گونه بسیار شکمو بوده و باید روزانه چندین مرتبه با غذای غنی از پروتئین و تا جای ممکن متنوع تغذیه شود، تا مواد مغذی مورد نیاز را دریافت کند و سیستم ایمنی سالمی داشته باشد.

Zebra Obliquidens

منبع: سایت ماهیان زینتی