معرفی گوسفند زندی

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یکی از بهترین گوسفندان پوستی –گوشتی و دارای دنبه و با وزن سبک بوده و پوست بره آن جهت تولید البسه پوستی استفاده می‌شود. محل اصلی پرورش گوسفند زندی در منطقه ورامین، قم، شهریار، شمیرانات، دماوند، ری، ساوه و آشتیان می‌باشد.

‌نژاد گوسفند زندی:

پوستی – گوشتی

رنگ:

کبود تا سیاه  

جمعیت:

حدود 2 میلیون راس است.

رنگ گوسفند زندی:

رنگ بدن در بدو تولد کاملا سیاه بوده و پس از گذشت زمان (از 6 ماهگی به بعد) بتدریج به سمت قهوه‌ای بور متمایل می‌شود و یا بر اثر تابش آفتاب رنگ پشم آنها به نقره‌ای متمایل می‌گردد.

گوسفند زندی

خصوصیات ظاهری نژاد گوسفند زندی:

دنبه در این گوسفند گرد و کوچک بوده و دارای دنبالچه‌ای به شکل S بر روی آن می‌‌باشد. چربی زیر پوستی نیز در آنها در مقایسه با بسیاری از گوسفندان دیگر ایرانی کمتر می‌باشد. از مزایای ‌بسیار جالب این گوسفند عدم زرد شدن رنگ چربی پس از کشتار در معرض هوا می‌باشد که باعث افزایش ‌بازارپسندی گوشت می‌شود. مقاومت در برابر سرما و گرما، کم‌غذایی و هوای برفی و بارانی در این گوسفند بسیار شایان توجه می‌باشد. مجموعه مزایای شمرده شده باعث آن گردیده که این گوسفندان در سیستم کوچرو موفق‌ترین‌ دام باشد. اکثر گوسفندان زندی گوش دار می‌باشند و در آنها نیم گوش و بدون گوش کمتر دیده می‌شود. یکی از بهترین ‌محصولات آن پوست بره‌های تازه متولد شده است که بخاطر داشتن جعد و در مجموع گلهای زیبا و متنوع پس از ذبح‌ و عمل‌آوری جهت تهیه انواع لباس مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خصوصیات تولیدی نژاد زندی:

میانگین وزن تولد بره ها             7 / 2 کیلوگرم

میانگین وزن بلوغ                     45 کیلوگرم

میانگین وزن پشم                   7 / 1  کیلوگرم

تحقیق و تدوین : مهندس آرش ساعدی - کارشناس کشاورزی و مشاور علوفه هیدروپونیک