بیماری عصبی در سگ

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛عوامل بسیاری می‌تواند دستگاه عصبی سگ را درگیر سازد. دستگاه عصبی شامل مغز، نخاع و اعصاب محیطی می‌باشد.عفونت‌های باکتریایی می‌تواند باعث التهاب غشاء مغز و نخاع شود که مننژیت نامیده می‌شود. آسیب وارده به بافت مغز آنسفالیت نامیده می‌شود.

علائم بیماری های عصبی در سگ شامل:

تشنج ، رفتارهای غیرعادی و ناگهانی ، عدم تعادل ، ضعف پیشرونده ، رعشه ، تغییر در نحوۀ انقباض عضلات، اختلالات حسی ، فلجی ، دور خود چرخیدن ، نیستاگموس (حرکت مداوم چشم‌ها به چپ و راست).

دستگاه عصبی سگ (The Neurological System)

دستگاه عصبی از مغز، نخاع و رشته‌های اعصاب تشکیل شده است. این دستگاه پیام‌های حسی را دریافت کرده آنها را انتقال داده تجزیه و تحلیل می‌کند. به دنبال آن پیام‌های حرکتی برای کنترل عضلات و سایر اندام‌ها صادر می‌شود. عدم تعادل و ضعف و تغییر در تونوسیته عضلات و فلج کل بدن یا قسمتی از آن عمده‌ترین مشکلات عصبی به شمار می‌آیند. سایر موارد شامل تشنج و تغییرات نامعلوم و نامانوس در رفتار و خلق و خوی سگ می‌باشد.

تشنج در سگ (Seizures)

این عارضه عمدتاً در اثر بیماری صرع به وجود می‌آید. عوامل ویروسی و باکتریایی و عفونت‌های قارچی از علل دیگر تشنج به شمار می‌آیند. تومورهای مغزی و ضربات وارده به سر نیز از عوامل موثر در به وجود آمدن این عارضه می‌باشند. در هنگام بروز تشنج به نظر می‌رسد که سگ هوشیاریش را از دست داده به پهلوی خود افتاده ناله کرده و دست و پا می‌زند. حیوان بیمار در این حالت مکرراً ادرار و مدفوع خود را دفع می‌کند (برخلاف این موارد هرتغییری در خلق و خوی حیوان می‌تواند جزئی از تشنج به حساب آید).

تشنج در سگ

صرع سگ (Epilepsy) 

صرع در مواردی اتفاق می‌افتد که انرژی متراکمی در مغز به طور ناگهانی آزاد می‌شود. ظاهراً هیچ دلیلی برای آن نمی توان مطرح کرد. ارسال پیام‌های الکتریکی فوق ناگهان متوقف شده و صرع فروکش می‌کند. مشاهده آن برای اولین بار بسیار ناراحت‌کننده است ولی به ندرت زندگی حیوان را مورد تهدید قرار می دهد.

صرع در سگ

دکتر مهرداد حلوایی متخصص فیزیولوژی جانوری و فلوشیپ کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هواِ چین