ماده 19 آیین‌نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی، زیر ذره‌بین اخبار 20:30 شبکه دو سیما

به گزارش «سرویس آموزشی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ اخبار  20:30 شبکه دو سیما در گزارشی که به همت «دکتر سیامند حسین زاده» از همکاران دامپزشک و با همکاری «دکتر عاطفه میرسیدی» پزشک و مجری صدا و سیما تهیه شده‌بود، به موضوع ضرورت اجرای ماده 19 آیین نامه نظارت بهداشتی دامپزشکی و استقلال مسئولین فنی دامپزشک پرداخت.

به گزارش ماکی دام ، در ابتدای این گزارش مجری برنامه با نمایش تصاویری از فرآورده‌های خام دامی غیر قابل مصرف و غیر‌بهداشتی، گفت: چند وقتی است که دامپزشکانی که در مراکز تولید گوشت، مرغ و لبنیات ناظر بهداشتی هستند، چنین عکس‌هایی را برایمان ارسال می‌کنند و در توضیح می‌نویسند که این محصولات از نظر بهداشتی مشکل دارند و عفونی هستند، اما قادر به معدوم‌سازی آنها نیستیم، زیرا کارفرمایمان می‌گوید که در صورت معدوم سازی این فرآورده‌ها، یا شما را اخراج خواهم کرد، یا قراردادتان را تمدید نمی‌کنم، یا حقوقتان را قطع خواهم‌کرد و گاهی هم حتی شدیدتر:

دکتر حسین‌زاده در ادامه گفت: موردی داشتیم که یکی از همکارانمان که بخاطر ضبط و حذف چند صد کیلو جگر غیرقابل مصرف، تهدید به زیر‌گرفته‌شدن با خودرو شدند!

دکتر میرسیدی تصریح کرد: قانون در این زمینه مشکلی ندارد؛ طبق بند 19 آیین نامه‌ای که بر اساس قانون دامپزشکی کشور نوشته‌شده‌است، ناظرین بهداشتی مواد‌غذایی دامی که همگی دکتر دامپزشک هستند، نباید حقوق بگیر کارفرمایشان باشند بلکه باید حقوقشان را از سازمان واسطی که همان سازمان نظام دامپزشکی است دریافت کنند، یعنی کارفرما باید هر ماه حقوق آنها را در این صندوق بریزد و دامپزشکان حقوقشان را از این صندوق دریافت‌کنند، ولی الان با اینکه هشت سال است که این قانون در هیات وزیران تصویب شده است، اما اجرا نمی‌شود.

وی افزود: دو ماه پیش رئیس سازمان دامپزشکی را به گفتگوی ویژه خبری دعوت کردیم و وی اظهار داشت که به دنبال این هستیم که این نقص را برطرف کنیم. فردای همان شب معاون سازمان دامپزشکی به همه واحدهای این سازمان ابلاغ کرد که ماده 19 قانون را عملیاتی نمایند، اما دو هفته بعد با فشار و نامه زدن‌های تولیدکنندگان مواد‌غذایی دامی، یکی از مدیران سازمان دامپزشکی دستور توقف این ابلاغیه را صادر کرد.

دکتر حسین‌زاده در ادامه تصریح کرد: مثلاً اگر در کشتارگاه یک مورد سالمونلا دیده شود، موضوع خیلی مهمی است و اصلاً موضوع کمی نیست. از هر کسی که حقوق دریافت شود، باید ایشان تایید کنند. شما تصور کنید کسی که مثلاً ناظر بهداشتی زندگی تشکیل‌داده و بچه دارد، کارفرما فقط دو ماه حقوقش را قطع کند و نتواند هزینه بچه اش را بدهد، آیا ممکن هست که مثلاً به فساد کشیده شود؟

مجری صدا و سیما در انتها گفت: اکنون 500 دامپزشک که همگی ناظرین بهداشتی مواد غذایی هستند و می‌خواهند کارشان را درست انجام دهند، نامه‌ای به رییس جمهور نوشتند و خواستند که قانون اجرا شود.

ناظرین فنی بهداشتی دامپزشکی
دامپزشکی