بررسی مقایسه ای سفتی پرین و پنی سیلین در دام های دچار متریت

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ هدف از این کارآزمایی ارزیابی مقایسه ای تاثیر داروی پنی سیلین سوسپانسیون و داروی سفتی پرین (سفتیوفور سدیم) در گاوهای شیری دچار متریت  متعاقب سخت زایی و جفت‌ماندگی  می باشد.

بیماریهای رحم پس از زایش مانند متریت و اندومتریت در گاو شیری امر شایعی است    متریت یک بیماری است که دارای علائم عمومی(تب,بی اشتهایی,کاهش تولید)می باشد وبا ترشحات مهبلی بدبو,قرمز یا قهوه ای وآبکی مشخص شده و طی 21روز اول شیرواری مشخص می گردد.{Stephan Le blanc2008}.

در طی آبستنی,رحم یک محیط سترون می باشد (  et al., 2006  Földi ).در زمان زایش باز شدن گردن رحم اجازه عبور اجرام بیماریزا و باکتریها را بداخل رحم میدهد ((Elliott et al., 1968; Griffin et al., 1974a; Földi et al., 2006.این آلودگیها بیش از 90% گاوها را متاٌثر میکند( Elliott et al., 1968; Griffin et al., 1974a; Sheldon et al., 2002).بسیاری از گونه های باکتریایی در اویل دوره پس از زایش از رحم جدا می گردد.

استفاده از سفتی فور سدیم (Drilich et al., 2001) و سفتی فور هیدروکلراید(Chenault et al., 2004) بصورت تزریقی در درمان متریت موٌثر می باشدِ.سفتی فور وقوع متریت در دامهای مبتلا به جفت ماندگی را کاهش می دهد(Drillich et al.,2003,2006; Risco and Hernandez, 2003).این اثر بر پایه کاهش بار میکروبی در اوایل پس از زایش فرض گردید( Risco and Hernandez, 2003).

روش کار:

هدف از این کارآزمایی ارزیابی مقایسه ای تاثیر داروی پنی سیلین سوسپانسیون و داروی سفتی پرین در گاوهای شیری دچار متریت  متعاقب سخت زایی و جفت ماندگی  می باشد. در این تحقیق 2گروه 24 راسی گاو شیری دچار متریت پس از زایش قرار گرفتند و در مجموع 48 راس دام مورد تیمار قرار گرفت.در طی هفته اول پس از زایش با استفاده از معاینات بالینی و علایم بالینی بیماری متریت( دردامهای دچار سخت زایی وجفت ماندگی )در دو گروه قرار گرفتند و در طی 5 روز مورد درمان قرار گرفتند در گروه یک دامها به میزان 22000واحد به ازای هر کیلوگرم وزن بدن تحت درمان با پنی سیلین سوسپانسیون  بصورت عضلانی قرار گرفتند و در گروه دوم طی 5 روز دام ها بمیزان 2/2میلی گرم به ازای هر کیلوگرم  بصورت زیر جلدی دریافت کردند. در هر دو گروه درمانی داروی ضد التهاب مورد استفاده کتوپروفن (3 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم)تعیین گردید و مورد استفاده قرار گرفت.

در روزهای 3±15 و3±35 روز پس از زایش  هر دو گروه از لحاظ وضعیت درمانی مورد آزمایش قرار گرفتند.ارزیابی وضعیت بالینی دامها شامل تب گیری ,اولتراسونوگرافی,و اخذ سواب از ترشحات رحمی بوسیله شستشو رحم بوسیله سرم سالین و سوند فولی تعیین گردید و پس از رنگ آمیزی گیمسا زیر میکروسکوپ مورد ارزیابی قرار گرفت.

نتایج :

در گروه اول از بین 24 راس گاو شیری دچار متریت  فقط10راس از لحاظ بالینی و پاراکلینیکی درمان شدند.در 14 راس بعدی 10راس در بررسی اولتراسونوگرافی و سوآب رحمی  دچار عفونت بودند و در 4 راس بعدی نیز در ارزیابی ترشحات رحمی  رنگ آمیزی شده بالای 80% نوتروفیل چند هسته ای که بیانگر عفونت فعال می باشد تعیین  گردید.میانگین روزهای باز در این گروه 185 روز محاسبه گردید و تعداد تلقیح به ازای آبستنی 1/3 تعیین گردید.

در گروه دوم از 24 راس دام مورد تیمار 20راس در ارزیابی بالینی و پاراکلینیکی انجام شده کاملا تحت درمان قرار گرفتند و فقط در 4 راس باقی مانده میزان نوتروفیل ثبت شده در زیر میکروسکوپ بالای 80 % تعیین گردید.

در این گروه میانگین روزهای باز 112 روز محاسبه گردید که با توجه به عفونت شدید حاصل از متریت میانگین مورد قبولی می باشد.

با توجه به نتایج حاصل که توسط نرم افزار SPSSمورد آنالیز آماری قرار گرفته و بررسی گردیدند استفاده از داروی سفتی پرین در دامهای دچار متریت نتایجی درمانی بهتری را در ارزیابی بالینی و پاراکلینیکی بوجود می آورد و استفاده از داروهای دیگر همانند پنی سیلین هرچند بصورت بالینی نتایج ظاهری بهبودی را نشان می دهند اما ارزیابی پاراکلینیک دلایل بازگشت به فحلی را در این دامها به دلایل ذکر شده آشکار می نماید.

از جنبه دیگر این کارآزمایی بهبودی سریعتر می تواند ضررهای اقتصادی تحمیلی را به دامدار کاهش دهد و در همین راستا عدم وجود باقی مانده دارویی داروی سفتی پرین در مقایسه با پنی سیلین در کاهش هزینه های دامپروری بسیار کمک کننده خواهد بود.

امیر علی گلزاری1 –روز علی باتوانی2

1:رزیدنت مامایی وبیماریهای تولید مثل دانشگاه دامپزشکی  ارومیه

2:استاد بخش مامایی وبیماریهای تولید مثل دانشگاه دامپزشکی ارومیه