حمله تب برفکی به زنجان

به گزارش «سرویس دامپزشکی» «پایگاه خبری ماکی دام» به نقل از ایسنا؛ مدیرکل دامپزشکی استان زنجان در مواجهه با شیوع تب‌برفکی در شهرستان‌های زنجان به دامداران تأکید کرد تا فروکش کردن کامل، از خرید دام جدید خودداری کنند.

«محمدرشید کرمی» اظهار کرد: متأسفانه از اول فروردین تا امروز، 37 رأس دام در سطح استان بر اثر تب برفکی از میان رفته‌اند. این در حالی است که کارشناسان اداره‌کل دامپزشکی با همکاری دامداران موفق به کنترل بیماری شده‌اند و اگر با همین منوال پیش برویم، بیماری به طور کامل مهار می‌شود.

این مسئول ادامه داد: از لحظه شیوع تب‌برفکی از اواخر بهمن و حتی در طول تعطیلات ایام نوروز، کارشناسان اداره‌کل برای پایش بیماری آماده‌باش هستند و برای تزریق واکسن تب برفکی در مناطق سالم اهتمام می‌ورزند.

البته بازدید مستمر از دامداری‌های سطح استان به موازات همکاری دامداران نیز نقش پررنگی در کنترل بیماری ایفا می‌کند.

وی با تأکید بر این‌که مناطق پرخطر شناسایی و واکسیانسیون به‌صورت کامل انجام‌شده، تصریح کرد: متأسفانه تب برفکی مسری است و بر اثر جا‌به‌جایی دام از مناطق آلوده به مناطق سالم منتقل می‌شود.

از این‌رو، دامداران می‌توانند با مشاهده اولین علائم بیماری و تماس با 1512، موضوع را بررسی کرده و اقدامات لازم را انجام دهند.

کرمی هم‌چنین خاطرنشان کرد: ضدعفونی کردن محوطه علی‌الخصوص با آهک و جلوگیری از تردد افراد غیر‌مجاز، مواردی است که تأثیر زیادی در کنترل شیوع تب‌برفکی داشته و در صورت استمرار می‌تواند منتج به مهار آن شود.

علاوه‌بر این، خوشبختانه همه دامداران تحت پوشش آموزش‌های بهداشتی و اطلاع‌رسانی قرار گرفته‌اند و همین موضوع می‌تواند تا حد زیادی جلوی شیوع را بگیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان یادآور شد: تب‌برفکی بیماری عفونی و گاهی کشنده است که بر اثر شیوع می‌تواند به مدت دو تا سه روز با تب شدید همراه بوده و به شکل تاول روی پا و داخل دهان حیوان ظاهر می‌شود.

طوری‌که ممکن است پاره شده و موجب لنگش حیوان شود.

این در حالی است که ویروس توسط تجهیزات دامداری، غذای مورد‌ استفاده دام، وسایل نقلیه، البسه آلوده و حیوانات شکارچی اهلی و وحشی منتقل می‌شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: کنترل بیماری منوط به واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال، قرنطینه حیوانات مبتلا، اعمال محدودیت در خرید و فروش و معدوم کردن رئوس آلوده است.