شکل فیزیکی خوراک استارتر گوساله

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ شکل فیزیکی بویژه اندازه ذرات تشکیل دهنده خوراک، در تهیه خوراک استارتر گوساله بسیار اهمیت دارد. خوراک کنسانتره ای که بسیار آسیاب شده و نرم و ریز باشد نه تنها سبب کاهش مصرف خوراک کنسانتره شده بلکه به دلیل تجمع ذرات خوراک در بین پاپیلها سبب تشدید پاراکراتوز شکمبه می‌شود.

اصولا گوساله ترجیح می‌دهد خوراک زبر دانه درشت بخورد.

بر اساس اصول تغذیه باید تلاش کرد گوساله‌های جوان، مصرف خوراک استارتر خشک را از اولین روزهای پس از تولد شروع کنند، مصرف این خوراک سبب رشد بافت اپی تلیوم شکمبه و هزارلا شده که جذب فراورده‌های تخمیر شده از هضم را انجام میدهند.

باید مدیریت تغذیه در این مرحله به نحوی باشد که گوساله بدون هیچ مشکل و استرسی به سرعت از مصرف خوراک مایع (شیر یا جایگزین شیر) به مصرف خوراک خشک و خشبی روی آورد.

مزیت‌های خوراک استارتر پلت شده

1) طی فرایند تهیه و تولید خوراک بصورت پلت، مواد تحت حرارت بالا قرار می‌گیرند و بدین وسیله کلیه عوامل باکتریایی و یا ویروسی موجود در اجزاء تشکیل دهنده خوراک از بین میروند. بنابراین خوراک پلت شده از نظر بهداشتی در مقایسه با خوراک آردی سالمتر بوده و از شرایط بهتری برخوردار است.

2) بطور کلی گوساله خوراک پلت شده را نسبت به خوراک آردی، بیشتر ترجیح میدهد. بنابراین میزان مصرف خوراک پلت شده بیشتر از میزان مصرف به صورت آردی خواهد بود. این امر سبب میشود وزن گیری گوساله‌هایی که از خوراک پلت استفاده میکنند به طور معنی داری بیشتر از میزان وزن گیری گوساله‌هایی باشد که از خوراک آردی استفاده میکنند.

3) میزان ریخت و پاش خوراک پلت شده، از خوراک آردی به مراتب کمتر خواهد بود. گوساله‌ها عادت دارند با پوزه خود با خوراک آردی بازی کنند و معمولا مقادیری از خوراک به اطراف سطل حاوی خوراک آردی گوساله‌ها بیرون ریخته میشود. اما در صورت استفاده از خوراک استارتر پلت شده، این ریخت و پاش‌ها به مراتب کمتر خواهد بود.

4) در صورت استفاده از خوراک پلت شده، گوساله‌ها قادر نخواهند بود اجزاء خوراک را از هم جدا کنند بلکه مصرف پلت سبب میشود همه اجزاء بکاررفته در فرمولاسیون خوراک، یکنواخت به مصرف گوساله برسد. لذا این اطمینان حاصل خواهد شد که گوساله کل اجزاء بکاررفته در خوراک پلت شده را دریافت نموده است.

5) خوراک پلت شده، خوراک آماده مصرف میباشد و دیگر نیازی به فرمولاسیون و مخلوط کردن اجزای خوراک در دامداری نمیباشد. بنابراین مصرف خوراک پلت شده علاوه بر صرفه جویی، سرمایه گذاری مواد اولیه و بهداشتی بودن مواد، در هزینه ساخت و افت انبار صرفه جویی می‌کند.

منبع: مجله خوشه