سولفات منیزیم 20% مگنزیجکت 20

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ یون منیزیوم درمتابولیسم طبیعی استخوان، اعمال طبیعی سیستم عصبی و توانایی سیستم عضلانی بدن نقش اساسی دارد. همچنین یون منیزیوم در سیستم کوانزیمی که متابولیسم طبیعی کربوهیدرات را با متابولیسم فسفات ارتباط می‌دهد و نیز تامین انرژی برای انقباض عضلات نقش مهمی بعهده دارد.

منیزیم فعال کننده بسیاری از آنزیم‌ها در بدن است. یکی از این آنزیمها RNA پلی مراز است که در صورت کمبود منیزیم این آنزیم غیر فعال می‌شود و پروتئین سازی دچار اختلال می‌شود. منیزیم در آنزیم کولین استراز هم دخالت دارد که این آنزیم باعث از بین رفتن استیل کولین در فضای عصبی - عضلانی می‌شود که در صورت کمبود این آنزیم استیل کولین تجمع می‌یابد و باعث انقباض عضلات می‌شود.

فارماکوکینتیک سولفات منیزیم 20%

منیزیم پس از تزریق وریدی سریعا جذب و اثراتش را اعمال می‌کند. در روش تزریق زیر پوستی این اثر با حدود یک ساعت تاخیر انجام می‌گیرد. حدود 35% منیزیم به پروتئین پلاسما باند می‌شود. این دارو توسط کلیه دفع می‌شود.

موارد مصرف ​مگنزیجکت 20

از سولفات منیزیم بعنوان تامین منیزیم در مواردکمبود منیزیم (Hypomagnesemia) در موارد زیر استفاده می‌شود:

انباشتگی شیردان (Abomasal Impaction)، تتانی شیرواری (Lactation Tetany)، تتانی ناشی از کمبود منیریم در گوساله‌ها (Hypomagnesemic tetany of calves)، فلج زایمان همراه با کمبود منیزیم (Parturient paresis with hypomagnesemia)

مقدار مصرف

گاو: 100 تا 400 میلی‌لیتر

گوساله: 50 تا 60 میلی‌لیتر

گوسفند: 20 تا 30 میلی‌لیتر

سگ و گربه: 5 تا 15 میلی‌لیتر

روش مصرف مگنزیجکت 20

بصورت زیر پوستی و یا آهسته وریدی تزریق شود.

موارد احتیاط

تزریق وریدی سولفات منیزیم خطرناک است و امکان دپرس قلب و در موارد شدید نارسایی تنفسی وجود دارد. اگر علائم دیسترس تنفسی یا کاهش بیش از حد یا افزایش تعداد ضربان قلب شنیده شد باید فوراً تزریق دارو قطع شود.

از آنجایی که یون منیزیم باعث مهار گره سینوسیی دهلیزی قلب می‌شود لذا در موقع تزریق داخل وریدی کنترل ضربان قلب توصیه می‌شود.

محلول باید قبل از تزریق تا دمای بدن دام گرم شود.

بعد از تزریق دارو به روش زیرپوستی موضع تزریق باید ماساژ داده شود.

در صورت نگهداری دارو در یخچال امکان رسوب و کریستالیزه شدن وجود دارد.

شرایط نگهداری

در دمای کمتر از 30 درجه سانتیگراد و دور ازنور نگهداری شود. از یخ زدگی دارو جلوگیری شود.

بسته بندی

این دارو در ویال 20 ، 50 و 100 میلی‌لیتری عرضه می‌گردد.