لوامیزول (دامیازول)
هر ساشه‌ حاوي‌ 5/1گرم‌ لواميزول‌هيدروكلرايد مي‌باشد.

به گزارش «سرویس اطلاعات دارویی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ لوامیزول با تاثیر بر سیستم عصبی کرم، باعث فلجی سریع کرم‌ها و در نتیجه تسهیل در جدا شدن آن‌ها از مخاط دستگاه تنفسی و گوارشی و خروج سریع انگل‌ها از بدن می‌شود.

موارد مصرف دامیازول

لوامیزول‌ به‌ دلیل‌ امکان‌ استفاده‌ در تعداد زیادی‌ از حیوانات‌ اهلی‌ ازقبیل‌ گوسفند، بز، گاو، اسب‌، خوک‌، طیور، سگ‌ و گربه‌ وهمچنین‌ حیوانات‌ وحشی‌ به‌عنوان‌ داروی‌ کاملاً مؤثر برروی‌ مراحل‌ نوزادی‌ و بلوغ‌ اکثر نماتودهای‌ لوله‌ گوارش‌ و تنفس‌ حیوانات‌ از قبیل‌ همونکوس‌، استرتاژیا، تریکوسترونژیلوس‌ وکوپریا شناخته‌ شده‌ است‌. لوامیزول‌ همچنین‌ بر روی‌ دیکتیوکولوس‌ ریه‌ تأثیر قابل‌ توجهی‌دارد.

هشدار:

توصیه‌ می‌شود در میش‌های‌ آبستن‌ لوامیزول‌ را یک‌ بار6 هفته‌ پیش‌ از زایش‌ و ‌ بار دیگر به هنگام‌ از شیر گرفتن‌ بره‌ها خورانید.

مقدار و روش‌ مصرف‌ دامیازول

تمامی دام‌های‌ اهلی‌ و وحشی‌: محتوی هر ساشه 5 گرمی را در 200 میلی‌لیتر آب  تمیز حل نموده (هر میلی‌لیتر حاوی 7.5 میلی گرم لوامیزول هیدروکلراید) و یک میلی‌لیتر به ازای هر کیلوگرم وزن زنده دام با دستگاه مایع خوران به حیوان بخورانید (هر ساشه‌ برای درمان‌ 5 رأس‌ دام‌ به‌ وزن‌ 40 کیلوگرم‌ یا مجموعاً 200 کیلوگرم‌ وزن‌ زنده‌ دام می باشد‌)

طیور: ‌ 25 میلی‌گرم‌ لوامیزول‌ به ازای هر کیلوگرم وزن زنده طیور در نظر گرفته شود. محتویات یک ساشه 5 گرمی برای 60 جوجه 0.5 کیلوگرمی و یا 30 جوجه ا کیلوگرمی کافی است. باید طیور را یک شب تشنه نگاه داشت و صبح روز بعد آب حاوی دارو را در اختیار آنها قرار داد.

نکات‌ قابل‌ توجه:

دقت‌ شود که‌ حتماً میزان‌ کافی‌ دارو به حیوانات‌ خورانیده‌ شود.

خورانیدن‌ لوامیزول‌ حداقل‌ در ابتدای‌ بهار و پاییز به‌ تمام‌ گله‌ ضروری‌ است‌.

لوامیزول‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ ازمطمئن‌ترین‌ داروهای ضد کرم در گاو، گوسفند و بز شناخته‌ شده‌ است‌.

در مورد گاوهایی‌ که‌ در اصطبل‌ و به صورت دستی‌ تغذیه می‌شوند،‌ یک‌ دوز لوامیزول در آغاز نگهداری‌ دراصطبل‌ به‌ هر گاو و گوساله‌ خورانیده‌شود.

عوارض جانبی لوامیزول

در گوساله‌ با تجویزدوبرابر دوز توصیه‌ شده‌، به‌ ندرت‌ علایمی‌ از قبیل‌ تحرک‌ زیاد و سیلان‌ بزاق‌ دیده‌ شده‌ است‌.

زمان پرهیز از مصرف:

گوشت: 72 ساعت

شیر: 48 ساعت

شرایط‌ نگهداری:

دور از نور و در دمای اتاق (کمتر از 30 درجه) و دور از دسترس اطفال نگهداری شود.