گربه نژاد هیمالین

به گزارش «سرویس حیوانات خانگی» «ماکی دام - پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ گربههای هیمالین که با عناوین Colorpoint Longhair و یا Colorpoint Persian نیز شناخته می‌شوند، یکی از معروف‌ترین نژاد گربه‌های مو‌بلند هستند. آنها چشمانی براق و خوشرنگ همانند سیامی‌ها و موهایی بلند و زیبا همانند گربه‌های پرشین دارند. این گربه‌ها از نظر ظاهر و بدن شبیه به گربه‌های پرشین هستند اما چشمان آبی آنها و الگوی رنگ آنها هماننند گربه‌های سیامی می‌باشد. آنها آرام، شیرین و مهربان اما بازیگوش هستند. عاشق جلب توجه و محبت صاحب خود هستند و از بازی‌های مختلفی مثل رفتن دنبال اسباب‌بازی و آوردن آن لذت می‌برند. سایز آنها متوسط رو به بزرگ است و وزنی بین 3.5 تا 7 کیلوگرم دارند. در رنگ‌بندی‌های متفاوت دیده می‌شوند و با توجه به قیمت آن حیوان خانگی فوق‌العاده‌ای هستند.

گربه هیمالین یا (مخفف هیمی) از نژاد پرشین با رگه‌هایی از سیامی است. بر خلاف نژاد پدر و مادرش که پرشین و سیامی هستند (که نژادهای طبیعی به شمار می‌روند و در پرورش آنها انسان‌ها دخالتی نداشتند) نژاد هیمالین‌ها توسط انسان‌ها بوجود آمده است.

گربه هیمالین شما از یک نژاد ویژه و منحصر به فرد است. او احساس و حالت شما را درک می‌کند و درباره فعالیت و کارهای روزمره شما از خود کنجکاوی نشان می‌دهد.

این گربه می تواند بطور متوسط بین 3 تا 5 توله گربه به دنیا بیاورد.

نژاد گربه موردنظر خود را بیابید.

هیمی‌های دوست‌داشتنی فقط با محیط‌های آرام سازگار هستند. با اعضای خانواده پیوند عاطفی قوی دارند و از وقت گذراندن با آن‌ها سیر نمی‌شوند. هیمالین‌ها مانند دیگر گونه‌های پرشین‌ها یکی از مشهورترین حیوانات خانگی به شمار می‌روند که بسیار دوست داشتنی و وفادار و بامحبت هستند. هیمالین‌ها نسبت به پرشین‌ها بسیار فعال‌تر و پرجنب‌و جوش‌تر هستند و اسباب‌بازی مورد علاقه‌شان پر زنگوله‌دار، توپ و موش عروسکی است.

تمامی این گربه‌ها جثه‌ای بزرگ با چشمان آبی رنگ دارند. سر بزرگ و گردی دارد بینی کوتاه؛ گونه کامل؛ و گوش‌های کوچک. سر توسط یک گردن کوتاه و ضخیم به بدن متصل است. پاهای گربه‌های هیمالین کوتاه، ضخیم و قوی است. دم کوتاه است اما متناسب با طول بدن گربه است.

گربه هیمالین به رنگ‌های: شکلاتی، یاس بنفش، آبی، قرمز، کرم، سیاه دیده می‌شود بدن سایه‌های مختلف از رنگ سفید، حنایی دارد. چشم نژاد هیمالین تنها یک رنگ است.

طول عمر: ۹ تا ۱۵ سال.

وزن: (۳-۵.۵) کیلو گرم.

گربه هیمی

خلق و خوی گربه نژاد هیمالیا

محیط‌های شلوغ مناسب این نژاد نیست. گربه متین و آرامی است که مناسب برای خانه‌های بی‌سرو صدا است. برخلاف بسیاری از گربه‌ها به پریدن بر روی کابینت‌های آشپزخانه و یخچال و آویزان شدن از پرده‌ها علاقه‌ای ندارد. این گربه نیازهایش را از طریق صدای آهنگین، آرام و دلنشین ابراز می‌کند. به دلیل طبیعت و ذات آرام و موهای بلندش (که آشغال‌ها به راحتی در آن گیر می‌کند) می‌بایست در داخل خانه از او نگهداری شود. هیمالین‌ها گربه‌های بسیار آرامی هستند که دردسر درست نمی‌کنند اگرچه ممکن است با خوشحالی از صندلی یا مبلمان شما بالا بروند و خود را صاحب هر کدام از آن‌ها بدانند.

این نژاد برای آرام و ساکت بودنش معروف است بنابراین صاحب او نباید برای میو میو کردن‌های ناخوشایند او خصوصاً در شب نگران باشد. گربه‌هایی آرام و ریلکس هستند که ترجیح می‌دهند در محیطی آشنا و امن باشند. در ظاهر بسیار آرام و متین است ولی در باطن مانند یک توله گربه پر از شیطنت است و به‌راحتی عصبی یا ناراحت نمی‌شوند. ممکن است او را ببینید که در زیر آفتاب لم داده است ولی یک‌مرتبه مانند یک بمب منفجر شده و در سراسر خانه شروع به دویدن می‌کند. سعی کنید او را مدام مشغول و سرگرم چیزی کنید تا با آن بازی کند تا مطمئن شوید در زمان نامناسب برای مثال نیمه شب که خواب هستید انفجار انرژی در او رخ ندهد.

هنگامی‌که سرحال باشد خودش را کنار شما کش و قوس می‌دهد و می‌خوابد یا حتی روی پای‌تان می‌نشیند. برای او تغییرات در روتین زندگی روزمره مهم نیست و درکل با همه رفتاری دوستانه دارد. آن‌ها هر از گاهی ممکن است علاقه‌‌شان را از طریق گازهای کوچک و بدون دردی که با دندان‌هایشان از دست‌تان می‌گیرند ابراز کنند. به اندازه دیگر نژادها پرتوقع نیستند و به همین دلیل یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گربه خانوادگی و یک همراه و همدم هستند.

هیمی‌ها به دلیل داشتن ایده‌آل‌ترین خصوصیات از پرشین‌ها و سیامی‌ها  (که بطور مساوی هم خوشحال و بازیگوش هستند هم بسیار آرام و ریلکس) بهترین حیوانات خانگی برای نگهداری در محیط منزل هستند. موجوداتی بسیار وفادار و با احساس هستند و نیازمند توجه زیادی می‌باشند علاوه بر آن هیمی‌ها بسیار دلنشین، باهوش دارای روابط اجتماعی خوب و پرحرف هستند. 

اگر مشغول انجام کاری هستید او روی تخت یا کاناپه دراز می‌کشد و منتظر توجه شما خواهد ماند. هیمی‌ها این توجه را زیاد درخواست نمی‌کنند ولی با آغوش باز آن را می‌پذیرند. همانند گربه‌های پرشین، هیمالین‌ها نیز مهربان و شیرین و آرام هستند. آن‌ها گل سرسبد خانه‌ای می‌شوند که در آن بخاطر شخصیت منحصر به فردشان مورد نوازش قرار بگیرند، از نشستن بر روی پای صاحبش لذت ببرند، کودکان می‌توانند با آرامی موهای او را شانه زده و او را مهمان بازی‌هایشان کنند و او را در سراسر خانه در کالسکه به گردش ببرند.

این گربه بسیار بامحبت و در عین حال تبعیض‌گراست. او تمامی توجهش را به اعضای خانواده و تعدادی از مهمان‌ها که می‌تواند به آنها اعتماد کند معطوف می‌سازد و نسبت به احساسات و حالات روحی صاحب‌شان بسیار حساس هستند، با خانواده‌شان رابطه عمیقی را شکل می‌دهند و در یادگیری چیزهای جدید باهوش هستند.

چشمانی درشت و نگاه پرمعنی و صدایی دلنشین و ظریف نیازهای ساده خود را از جمله: وعده‌های غذایی، زمان بازی با اسباب‌بازی‌های مورد علاقه اش (موش عروسکی و پر زنگوله‌دار) و مقداری عشق و توجه که خودش ده برابر آن را به شما باز می‌گرداند را از شما طلب می‌کند.

شما ممکن است به خاطر سرحال بودن و شخصیت دوستانه‌اش، رفتار خوب با کودکان و سایر حیوانات و مونس و همدمی شیرین و بازیگوش هیمی‌ها را انتخاب کنید گرچه هیچ گربه‌ای کامل نیست و باید مواردی از جمله نیاز به شانه زدن و نظافت روزانه به دلیل داشتن موهایی بلند و حساسیت آن‌ها به گرمای داخل خانه را نیز در نظر داشته باشید.

خلق و خوی گربه نژاد هیمالیا

خصوصیات ظاهری گربه هیمالین

هیمالین‌ها دارای استخوان‌بندی درشت در تمامی بدن‌شان از جمله گردن و دست و پای‌شان هستند اما دم آنها کوتاه وگوش‌هایشان کوچک است. دارای سری بزرگ و گرد به همراه چشمانی درشت هستند و پنجه‌هایشان مانند بدن‌شان بزرگ و پشمالو است. فک و آرواره قوی با دندان‌های بی‌نقص و گونه‌هایی پر و برجسته به ظاهر هیمالین‌ها جذابیت خاصی بخشیده است. هیمی‌ها در هنگام تولد طرح و رنگ روی بدن شان کامل نیست و به مرور زمان با رشد کردن شکل می‌گیرند و کامل می‌شوند. در نتیجه بزرگسالان معمولاً تیره‌تر از توله گربه‌ها هستند. این نژاد همانند اجدادشان (گربه‌های سیامی) نسبت به سایر گونه‌های پرشین‌ها سریع‌تر بالغ می‌شوند.

آنها در ظاهر شباهت بسیاری به پرشین‌ها دارند مانند داشتن بدنی گرد با پاهایی کوتاه ولی در رنگ چشمان و طرح پوشش بدنی‌شان با پرشین‌ها تفاوت بسیاری دارند. رنگ چشم این گربه‌ها آبی است و در نتیجه زاد و ولد با نژاد سیامه در ترکیب رنگ‌های سفید، کرم  با مشکی، آبی، یاسی و قهوه‌ای و نارنجی دیده می‌شوند. هیمی‌ها مانند پرشین‌ها از لحاظ تنوع فرم صورت به دو دسته تقسیم می‌شوند:

1.صورت عروسکی و سنتی (DOLL FACE)  صورتی گرد با بینی کشیده‌تر به سمت پایین

2.صورت پکنی (PEKKED FACE) که از روی سگ‌های پکنی با صورتی درهم فشرده نام‌گذاری شده (مشابه سگ‌های پاگ) است.

این گربه‌ها دارای جثه‌ای متوسط تا بزرگ هستند و نرهای بزرگسال سنگین‌تر از ماده‌ها می‌باشند ( 9 تا 14 پوند  و ماده‌ها نیز(7 تا 11 پوند) وزن دارند. وزن متعادل برای این نژاد حدود 5 کیلوگرم است و قد آنها معمولاً 25 تا 30 سانتی‌متر می‌باشد.

آن‌ها در مقایسه به سایر گربه‌ها ممکن است دارای ظاهری خشمگین یا عبوس باشند اما همانند کتاب، گربه‌ها را نیز نباید از روی ظاهرشان قضاوت کنید.

خصوصیات ظاهری گربه هیمالین

بیشتر بدانیم:

واقعیاتی درباره هیمالین‌ها

گربه نژاد پرشین (persian cat)

گربه نژاد سیامی (Siamese cat‭‬)

مشکلات و سلامتی گربه نژاد هیمالی

متاسفانه برای هیمالیایی‌ها بیماری‌های بی‌شماری عنوان شده است. صاحب او باید خود را آماده بعضی هزینه‌های درمانی مادام‌العمر کند و با استفاده از بیمه مخصوص حیوانات خانگ از هزینه‌های خود بکاهد.

این نژاد گربه اغلب بخاطر ساختار صورت خود دچار مشکلاتی می‌شود که عبارتند از:

• مشکل تنفس پرسر و صدا. که ناشی از سوراخ‌های بینی تنگ است.

• ترشح بیش از حد چشمی.

• شرایط چشم مانند: چشم گیلاس، آنتروپیون و آتروفی شبکیه مترقی.

• ناهنجاری‌های سیستم عصبی مانند سندروم هایپر استیژیا HYPERESTHESIA ) )

• حساسیت حرارتی.

• پلی‌کیستیک بیماری کلیه، که برای آن یک آزمایش ژنتیکی موجود است.

• مستعد ابتلا به عفونت قارچی.

oleosa   • سبوره، بیماری پوستی که در اثر خشکی زیاد پوست ایجاد شده و باعث قرمزی و خارش و ریزش مو و کچلی مقطعی می‌شود.

 • مال اکلوژن‌های دندانی (به این معنی که دندان‌ها به خوبی روی هم قرار نمی‌گیرند تا غذا را له کنند)

• کرم حلقوی (RINGWORM) نوعی عفونت قارچی پوست

• حساسیت به گرما 

آراستن نژاد هیمالین

به دلیل ترشح زیاد اشک از چشمان این نژاد و به منظور جلوگیری از تجمع این ترشحات در زیر چشمانش گوشه‌های چشم او را هر روز با دقت تمیز کنید. 

در نظافت علاوه بر اینکه زمانی را به گربه اختصاص می‌دهید تشخیص بیماری‌ها و مشکلات سلامتی او را برای شما آسان می‌کند.

مهم‌ترین مساله در نگهداری گربه هیمالین که نیازمند توجه بسیاری است شانه زدن روزانه موهای اوست. ریزش مو معمولاً در این نژاد زیاد است. پیشنهاد می‌شود که بصورت مرتب موهایش را شانه بزنید تا احتمال ایجاد گلوله‌های مو در او کاهش پیدا کند و اغلب اوقات باید آماده جارو کشیدن فرش‌تان باشید. شانه زدن موی آنها باید با ملایمت انجام شود و حمام کردن های منظم حداقل ماهی یک بار ایده خوبی است. مورد مهم دیگر ظرف خاک است. ممکن است به موهای بلند و پنجه‌های گربه‌تان مدفوع یا خاک کثیف بچسبد و اگر نظافت ظرف گربه مرتب رعایت نشود در نهایت موجب می‌شود تا او دیگر میلی به استفاده از ظرف نداشته باشد.

ساختار و فرم صورت گربه‌های هیمالین (داشتن بینی کوتاه) منجر به ترشح اشک بیش از حد می‌کند و به همین دلیل صورت آن‌ها باید مرتب با یک پارچه گرم و مرطوب روزانه تمیز شود. همچنین با داشتن این فرم صورت راه تنفس او بسیار باریک و تنگ است و موجب می‌شود که او احساس گرمای بیش از حد کند، در صورت گرم شدن هوا استفاده از سیستم‌های تهویه هوا ایده خوبی برای لذت بردن دوست پشمالوی‌تان است. مسواک زدن روزانه دندان‌های هیمی‌ها را فراموش نکنید زیرا این کار از بروز بیماری‌های دهان و دندان جلوگیری می‌کند.

آراستن نژاد هیمالین

میزان سازگاری گربه نژاد هیمالین با کودکان و حیوانات خانگی دیگر

این نژاد بامزه، مطیع و آرام است. آنها زیاد رابطه خوبی با کودکان ندارند و برای خانه‌هایی با بچه‌ها و سگ‌های پر سر و صدا که دنبال‌شان می‌کنند به هیچ‌وجه انتخاب مناسبی نیستند ولی از مورد توجه کودک بودن و نوازش‌های او شکایتی نمی‌کنند.

تغذیه گربه هیمالین

اگر شما گربه‌تان را از یک پرورش‌دهنده گرفته‌اید او به شما یک برنامه غذایی می‌دهد و بسیار مهم است که شما به آن روتین عمل کنید و از همان برند غذا برای گربه‌تان تهیه کنید تا دچار دل‌درد نشود. همچنین می‌توان رژیم غذایی او را تغییر داد اما این تغییر می‌بایست کم‌کم صورت بگیرد و مطمئن شوید که دچار معده درد یا مشکلات گوارشی نشوند و اگر دچار شدند بهترین راه این است که رژیم غذایی گربه را دوباره به حالت اول و اصلی‌اش بازگردانید و این مساله را با دامپزشک خود در میان بگذارید. گربه‌های بزرگتر درباره غذاهای‌شان بسیار حساس و ایرادگیر هستند اما این به آن معنی نیست که شما می‌توانید به گربه‌تان غذاهایی با کیفیت پایین‌تر بدهید. بهتر است برای یک گربه بالغ چندین مرتبه در روز غذا داده شود تا مطمئن شوید که تمامی نیازهای بدن او تامین شده است.

تامین املاح و مواد غذایی مورد نیاز بدن گربه با بالا رفتن سن او از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. باید مراقب وزن او نیز باشید زیرا در صورتی که شما بیش از حد به گربه‌تان غذا بدهید شروع به افزایش وزن می‌کند و موجب تاثیرات جدی بر روی سلامتش می‌شود.

مانند تمامی نژادهای دیگر هیمی‌ها در طول روز باید دسترسی به آب تمیز داشته باشند.

هیمی‌ها برای سالم ماندن نیاز به یک رژیم غذایی کنترل شده دارند و از آنجایی‌که این نژاد زیاد به ورزشکار بودن معروف نیست در کنار وضعیت تغذیه باید به تمرینات فیزیکی او نیز توجه شود و از دادن شیر به آن‌ها خودداری کنید. باوجود این‌که موی بلند او بسیار زیباست ولی خطر به وجود آمدن گلوله‌ای از موهای در هم گره خورده را افزایش می‌دهد. 

تربیت گربه هیمی

هیمی‌ها حیوانات بسیار باهوشی هستند هرچند که تا به حال زیاد برای هوش و ذکاوت‌شان مورد توجه قرار نگرفته‌اند. ذهن او را به چالش بکشید، زندگی او را با یاد دادن حقه‌ها جذب کنید و پازل‌های اسباب‌بازی را برایش فراهم کنید. می‌توانید به او دنبال چیزی دویدن را یاد بدهید مثلا یک تکه طناب یا بند را روی زمین بکشید تا او آن را دنبال کند. این گربه عادت ندارد تا بپرد و از پرده‌ها آویزان شود و با این کارها خودش را سرگرم کند بلکه ترجیح می‌دهد به سادگی شما را دنبال کند و بر روی کارهایتان نظارت داشته باشد. او می‌خواهد که فقط در کنار شما باشد و برایش اهمیتی ندارد که شما درحال انجام چه کاری هستید و منتظر می‌ماند که شما بنشینید تا روی پایتان برای او یک جایگاه ایده‌آل بوجود بیاید. از آنجایی که موهای گربه هیمالین نیاز به شانه زدن زیاد دارد تا در هم گره نخورد زمانی که او روی پاهای تان لم داده و ریلکس کرده است می‌توانید انگشتانتان را از لای موهایش عبور دهید و با این کار آ نها را مرتب کنید.

تغذیه گربه هیمالین

انتخاب پرورش‌دهنده گربه هیمالین

یک پرورش‌دهنده مسئولیت‌پذیر می‌بایست دانش و اطلاعات کافی را درباره گربه‌هایش داشته باشد و شما باید مجاز به بازدید از حداقل یکی از والدین گربه و بقیه توله گربه‌ها در محل باشید. پدر و مادر گربه باید مدارک مربوط به سابقه پزشکی و اصل و نسب از دامپزشک را داشته باشند و توله‌ها نیز باید ضمانت‌نامه سلامت داشته باشند و تمامی واکسن‌های سری اول‌شان توسط دامپزشک تزریق شده باشد. 

تاریخچه گربه هیمالین

ایده خلق گربه پرشین با طرح و نقاط تیره‌تر اقتباس شده از سیامی از دیرباز در ذهن پرورش‌دهندگان بوده است. پرورش این نژاد از سال 1931 در ابتدا برای پی بردن به چگونگی انتقال ژن مربوط به رنگ سیاه و سفید گربه سیامه‌ای به پرشین آغاز شد.

اولین گربه هیمالین نتیجه چهارمین نسل این نوع زاد و ولد بود. کیلر و کاب این نژاد را به دلیل موهایش که شبیه خرگوش و بزهای هیمالیا بود (هیمالین) نام‌گذاری کردند. در سال 1935 پس از بازدید پرورش‌دهندگان بریتانیایی از گربه هیمالین در ایالات متحده یک برنامه پرورشی برای این نژاد در انگلستان آغاز شد که این برنامه در طول جنگ جهانی دوم متوقف شد اما پس از آن مجدد ادامه پیدا کرد. در سال 1980 برای تقویت و تثبیت اصلیت پرشین این گربه تلاش‌های بسیاری شد  و منجر به ثبت و یادآوری از این نژاد بعنوان زیر مجموعه‌ای از پرشین‌ها شد.

پس از گذشت چندین سال در ایالات متحده آمریکا از طریق زاد و ولد گزینشی ویرجینیا کاب و یکی از پژوهشگران مدرسه پزشکی هاروارد بنام کلاید کیلر موفق به پرورش گربه‌های موبلند با رنگ و طرح مخصوص نژاد سیامه شدند و پس از تثبیت و پرورش چندین گربه با همان دستورالعمل این نژاد به رسمیت شناخته شد.

اگرچه این گربه زیرمجموعه‌ای از نژاد پرشین محسوب می‌شود اما انجمن طرفداران گربه‌ها در سال 1957 گربه هیمالین را به عنوان یک نژاد مستقل به رسمیت شناخت. ولی در سال 1984 اعضای هیئت مدیره سازمان CFA  تصمیم گرفتند تا این نژاد را در رده تنوعی از پرشین دسته‌بندی کنند و همچنین انجمن بین‌المللی گربه‌ها هیمی‌ها را عضوی از گروه گربه‌های پرشین که شامل گربه‌های موکوتاه خارجی می‌شوند در نظر بگیرد. امروزه در بسیاری از مراجع ثبتی از این نژاد بعنوان پرشین هیمالین یاد می‌شود. در سایر مراجع ثبتی از جمله انجمن آمریکایی علاقمندان گربه‌ها و سازمان گربه‌های سنتی و انجمن طرفداران گربه‌ها، هیمالین به عنوان یک نژاد جداگانه دسته‌بندی شده است. امروزه گربه‌های سیامی دیگر جزئی از برنامه پرورشی نیستند.

تاریخچه گربه هیمالین

منابع: پرشین پت مگ – مجله پتیران